• Anonym (Blont hår tack)

Färga håret blond hur gör jag?

Hej

jag har färgat mitt hår tre gånger hemma och nu är det mer åt orange.

vilken är den bästa blonderingsfärgen?

vill ha blont hår innan vi ska gifta oss då min man tycker blont är finast

Men jag har varit hos två olika frisörer sista  året med önskan att få blont men fått beiga slingor inte snyggt och tänker inte lägga mer pengar på frisören. Det har kostat mig över 8000kr. för att bli beige randig. 

• Svar på tråden Färga håret blond hur gör jag?
  • Cereal Killer

Det går naturligtvis inte att svara på utan att veta något om ditt hår. För min egen del brukar jag göra slingor med den ljusaste blonderingen som går att köpa (typ L1++ eller M3+, minns inte exakt), sedan neutraliserar jag de orangea/gula tonerna genom att applicera en mörk intensivtoning utan rött pigment som får sitta i 30-60 sekunder. Vill jag ha ljusare hår så gör jag slingor typ var 6e vecka tills det är så ljust som jag vill ha det. Att blondera hela håret blir mycket sällan bra.

För ett bröllop är det kanske ett alternativ att bara ljusa upp överhåret lite grann om och sedan göra en snygg uppsättning med löshår där du blandar mörkblont och ljusblont? Sannolikt så kommer det bli snyggare än att blondera det själv, och du slipper förstöra håret. 

Tack.. gör du slingor på digsjälv eller hos frisör?

• Anonym (Bfnf)

För det första, skit i vad din man tycker är finast. Du ska vara dig själv. 

Men iallafall. Jag har färgat sönder mitt här sedan tonåren. så jag har väldig erfarenhet av blekning. Enligt mig är Mood bäst, trots att den är billig. Köp inte starkare än du behöver. Du sliter upp håret i onödan då. Kika efter Mood Blekning.  Köp sedan tex ljus isblond vilket inte är vlrkning utan en fin toning som du lägger över. Då får du en fin blond och jätteljus färg. annars är du blekt blond vilket ser fejk och sliter ut. 

• Anonym (Bfnf)

Har alltid fått beröm för min fina färg av frisörer och andra. Så färgat sönder det på så vis har jag inte men jag har nu slutat bleka själv då mitt hår inte tycker om det. Kvaliteten slits något otroligt. Men fint är det. Var försiktig bara. skulle absolut inte rekommendera schwarzkopf. ha absolut ingen plast över heller, mitt gick av då. Det blir varmt under där, det är därför det blir så.

Tack testar mood.. precis fejkblond eller vad det kallas vill jag inte ha utan egentligen mer naturligt blond men när jag försökt hos frisören har jag fortfarande haft mörkt men med beiga slingor vilket jag inte varit nöjd med alls..

• Anonym (Siri)

Du kan göra hårfärgtestet på Lyko t ex så får du svar av en professionell frisör där du skickar in ett foto på ditt hår och får sedan rekommendationer. Skulle aldrig testa mig fram helt själv med blekning för det kan totalt förstöra ditt hår. Fråga någon professionell.

• Anonym (Bfnf)
    Anonym (Blont hår tack) skrev 2023-02-26 16:23:47 följande:

Tack testar mood.. precis fejkblond eller vad det kallas vill jag inte ha utan egentligen mer naturligt blond men när jag försökt hos frisören har jag fortfarande haft mörkt men med beiga slingor vilket jag inte varit nöjd med alls..

Gör det :) Mood är bra enligt mig. Många verkar gilla Schwarzkopf med men jag tycker det sliter mer. Var skeptisk först med tanke på hur billiga Moods var. Men nej, jag använde alltid med det märket.

Sedan toningen extra ljus isblond också av Mood. Då blir det en jättefin färg. 

Hoppas det går bra!

• Anonym (Bfnf)
    Anonym (Siri) skrev 2023-02-26 16:31:27 följande:

Du kan göra hårfärgtestet på Lyko t ex så får du svar av en professionell frisör där du skickar in ett foto på ditt hår och får sedan rekommendationer. Skulle aldrig testa mig fram helt själv med blekning för det kan totalt förstöra ditt hår. Fråga någon professionell.

Ja alltid bäst att gå till en frisör. Men jag förstår ts. Har själv nästan aldrig heller blivit nöjd hos en frisör, förutom hos någon enstaka. 
  • Anonym (Bfnf)

Är man bara försiktig och inte tar den allra starkaste blekningen på direkten och flera gånger efter varann så tror jag det ska gå bra. Mycket inpackningar också efteråt. 

Det blev gult 😂
    kapitulerar och köper brunsvart!

• Anonym (Bfnf)
    Anonym (Blont hår tack) skrev 2023-02-28 18:45:18 följande:

Det blev gult 😂
    kapitulerar och köper brunsvart!

Nej nej! 
  • Anonym (Bfnf)

Du är på god väg. Gult blir det innan pigmenten försvunnit. Först blir det orange, sedan gult. nu kan du ta en extra ljus askfärg av mood så har du räddat färgen så länge. Lovar! :)

• Anonym (Bfnf)

Men det måste vara extra ljus askblond, annars blir det brunt.

Jag fann bara en extra ljus sandfärg funkar det ?

Extra ljus sandblond 

• Anonym (Bfnf)
    Anonym (Blont hår tack) skrev 2023-02-28 20:13:20 följande:

Jag fann bara en extra ljus sandfärg funkar det ?

När jag provade den så blev det brunt så jag hade inte vågat. Blekt blont hår bara suger åt sig pigment och då kan det bli fel färg. 

Hur gult är det? Ljusgult eller sådär jättegult? 

Ska se om jag kan hitta andra saker som jag också provat  

• Anonym (Bfnf)

Iallafall leta efter en kall ton. Om du tar en varm blir det mer gult :) 

Toningar: Loreal Paris creme gloss light pearl blonde
    Schwarzkopf champagne blonde 

Schwarzkopf  live pearl blonde finns ju också, men den har jag inte provat. Schwarzkopf light pearl blonde. Det är ju också en toning som är lite snällare mot håret. 

Inpackningar jag provat: 
    Maria Nila color refresh silver 
    Revlon nutri color beige 
    Revlon nutri color silver beige 

• Anonym (Bfnf)

Fudge clean blonde inpackning funkar med men den är stark så den kan lätt slå över i lila/blått om man har i den för länge. Så den får man vara försiktig med enligt mig. 

• Anonym (Bfnf)

Hoppas du hittar något. Tycker inte du ska slänga i en mörk färg nu när du blekt håret, om du inte vill det egentligen :) Det gör lätt att fixa till gult hår bara man får tag i en färg man kan lägga över.

Tusen Tack! Testar något av dina förslag! 

Svar på tråden Färga håret blond hur gör jag?