Socialt accepterat att pika tunnhåriga män?
Det verkar vara socialt accepterat att fälla negativa kommentarer om tunnhåriga män. Jag blev själv tunnhårig när jag närmade mig 40 år och valde då att börja raka av mig håret. Det här var inget trauma för mig på något sätt utan jag bara rationellt bestämde mig för att nu gör jag så här. Och så var det inget mer med det. Jag går inte omkring och ängslas över mitt utseende.
Men jag har ändå vid ett stort antal tillfällen råkat ut för att kvinnor i min närhet fäller kommentarer om mäns tunnhårighet. Ofta gör man sig lustig över tunnhårigheten och ibland är det rent av nedlåtande och nästintill förnedrande kommentarer från kvinnorna. Det som ofta också slår mig att det här är något som kan hända utan att någon reagerar. Och att jag står där mitt ibland dom utan att heller det är något som tas notis om. Jag blir ofta lite häpen. T.o.m smått road.
Nu verkar ju det här också vara ett fenomen som återkommer även utanför min personliga omgivning. Det var en artikelserie i DN nyligen som handlade om just detta ämne (mäns tunnhårighet). Jag ägnade den en flyktig uppmärksamhet. Ögnade genom inledningen och sedan bläddrade jag vidare. Efter någon dag ser jag andra kvinnliga krönikörer som refererar till den här artikeln med orden "att det inte bara är de tunnhåriga männen som lider, utan även kvinnorna som möter, eller lever med, dessa tunnhåriga män också lider av deras tunnhårighet".
Vad är era funderingar om detta?