• Anonym (Rakad hjässa)

Socialt accepterat att pika tunnhåriga män?

Det verkar vara socialt accepterat att fälla negativa kommentarer om tunnhåriga män. Jag blev själv tunnhårig när jag närmade mig 40 år och valde då att börja raka av mig håret. Det här var inget trauma för mig på något sätt utan jag bara rationellt bestämde mig för att nu gör jag så här. Och så var det inget mer med det. Jag går inte omkring och ängslas över mitt utseende.

Men jag har ändå vid ett stort antal tillfällen råkat ut för att kvinnor i min närhet fäller kommentarer om mäns tunnhårighet. Ofta gör man sig lustig över tunnhårigheten och ibland är det rent av nedlåtande och nästintill förnedrande kommentarer från kvinnorna. Det som ofta också slår mig att det här är något som kan hända utan att någon reagerar. Och att jag står där mitt ibland dom utan att heller det är något som tas notis om. Jag blir ofta lite häpen. T.o.m smått road.

Nu verkar ju det här också vara ett fenomen som återkommer även utanför min personliga omgivning. Det var en artikelserie i DN nyligen som handlade om just detta ämne (mäns tunnhårighet). Jag ägnade den en flyktig uppmärksamhet. Ögnade genom inledningen och sedan bläddrade jag vidare. Efter någon dag ser jag andra kvinnliga krönikörer som refererar till den här artikeln med orden "att det inte bara är de tunnhåriga männen som lider, utan även kvinnorna som möter, eller lever med, dessa tunnhåriga män också lider av deras tunnhårighet". 

Vad är era funderingar om detta?

• Svar på tråden Socialt accepterat att pika tunnhåriga män?
  • Anonym (Fester)

Jag började bli tunnhårig runt 30, och en del kvinnor pikade mig för det. De var mycket äldre än mig. Vid 32 så började jag raka av mig håret och har gjort så sedan dess.

• Anonym (Måne)

Jag har en livslång relation till tunnhåriga män. Är ändå skyldig till gyckel. Vad spelar det för roll ifall jag skojar lite med testosteronöverskottets konsekvenser, resonerar jag, när män som du (?) skriver att stora fasta bröst och rakat kön är en bonus. Jag tycker det är en bonus att tunnhåriga män korrigerar sin frisyr till något värdigt, snarare än behåller sina av musikstil producerade längder och kröner härligheten med hatt eller mössa. "Väx upp, din hjässa har redan gjort det" . Ungefär så tänker jag. De män jag älskat mest har visserligen haft behov av solskydd över hjässan några tidpunkter på året. Då är det okej med keps eller sjalett. Hoppas det blev tydligt. 

• Sk007

Folk som vitt och brett kommenterar andras fysik mår nog inte särskilt bra själva.
    Det är därför kvinnor köper implantat, botox, smink etc. De trivs inte i sina egna kroppar och rättfärdigar sig genom att se ner på andra.

Det ständigt återkommande exemplet är dejtingappar där kvinnor frågar om längd,  eftersom de inte dejtar män under 180cm. När man svarar att man gott och väl överstiger det och istället undrar om deras vikt, då har man helt plötsligt inte med det att göra, trots att man förklarar att man inte dejtar kvinnor över 60kg.

Världen är ytlig, men så länge man accepterar sig själv - tunnhårig eller ej - så tror jag man kan leva med att vissa andra inte är så accepterande.

• Anonym (Måne)
    Sk007 skrev 2023-02-27 09:34:31 följande:

Folk som vitt och brett kommenterar andras fysik mår nog inte särskilt bra själva.
    Det är därför kvinnor köper implantat, botox, smink etc. De trivs inte i sina egna kroppar och rättfärdigar sig genom att se ner på andra.

Det ständigt återkommande exemplet är dejtingappar där kvinnor frågar om längd,  eftersom de inte dejtar män under 180cm. När man svarar att man gott och väl överstiger det och istället undrar om deras vikt, då har man helt plötsligt inte med det att göra, trots att man förklarar att man inte dejtar kvinnor över 60kg.

Världen är ytlig, men så länge man accepterar sig själv - tunnhårig eller ej - så tror jag man kan leva med att vissa andra inte är så accepterande.

Det är lätt att slå ner på ytan, och även ingrepp kan ju häcklas. Ankläppar torde vara tredje vanligaste substantiv i trådar om kvinnor och män efter 20-talets inträde.
    Man kan acceptera sig själv och jag skojar gärna kärvänligt om mig själv och andra. Det mår jag bara bra av och är ett sätt att hantera skräcken för att falla för trycket och en dag bli lik de cyborger som med skönhetsteknikens hjälp ersatt människorna jag tidigare hade runt mig. 
  • Anonym (Mm)

Aldrig hört någon skoja eller säga något negativt om män som är flint, däremot blir man som kvinna bedömd av män konstant och då är det tydligen ok att kommentera kvinnor som är överviktiga eller inte har stora fasta bröst

• Anonym (Rakad hjässa)
    Anonym (Mm) skrev 2023-02-27 12:49:14 följande:

Aldrig hört någon skoja eller säga något negativt om män som är flint, däremot blir man som kvinna bedömd av män konstant och då är det tydligen ok att kommentera kvinnor som är överviktiga eller inte har stora fasta bröst

intressant och samtidigt lite lustigt att jämföra upplevelser. 

Visst har jag varit med om att män har kommenterat kvinnors utseende. Men aldrig till en kvinna. Utan då har det varit i diskussion män emellan. 

Däremot har jag som sagt ett antal erfarenheter där kvinnor har kommenterat mäns utseende antingen direkt till mannen i fråga eller rent allmänt i grupp där mannen (som då osyftas) varit närvarande. 
    Så ser mina erfarenheter ut. 
  • Anonym (Fester)
    Anonym (Rakad hjässa) skrev 2023-03-02 08:37:11 följande:

Visst har jag varit med om att män har kommenterat kvinnors utseende. Men aldrig till en kvinna. Utan då har det varit i diskussion män emellan. 

Däremot har jag som sagt ett antal erfarenheter där kvinnor har kommenterat mäns utseende antingen direkt till mannen i fråga eller rent allmänt i grupp där mannen (som då osyftas) varit närvarande. 
    Så är det.
  • Anonym (korven)
    Anonym (Rakad hjässa) skrev 2023-02-27 08:59:13 följande:
    Socialt accepterat att pika tunnhåriga män?
    Ja tyvärr är det det. På samma sätt som jag som är kort ofta får ta pikar kopplat till det. Det ska man ha självdistans till, vilket jag har, bryr mig inte längre, det som tar energi är att folk lägger tid på att pika. 

Hade ett ex förut som såg rätt anskrämlig ut och var lite av en karaktär. Och varje gång jag möter ett visst kompisgäng ska det tas upp hur ful han var och "hur kunde du?", "vad tänkte du?". Och blir man då irriterad så anses man vara oskön. Det är bara att garva med lite och så glömmer dem bort det. Obs, jag själv fattar inte hur jag kunde vara ihop med honom så här när jag tänker tillbaka på det, men liksom, jag har gått vidare, så varför ska det fortsätta tröskas. 

Jag tror folk gör så här för att ha en social ice-breaker kring något. Och utstrålar man att man "klarar av " det, så får man lite pikar, som en del i sociala spelet.

Jävligt tröttsamt om du frågar mig, men handlar nog om social osäkerhet/bristande social kompetens. 

PS. Det är möjligt att du fått flest pikar av kvinnor, men jag jobbar på en mansdominerad arbetsplats och där får tunnhåriga män mest pikar av andra män.
  • Anonym (korven)
    Sk007 skrev 2023-02-27 09:34:31 följande:

Tycker det du pratar om här inte har med ämnet att göra. Hur man föredrar utseende på en dejtingapp är inte detsamma som att pika någon för dess utseende.

Jag tror din första mening stämmer. Men jag tror både du och TS generaliserar utifrån era erfarenheter när ni tror att det bara är kvinnor som pikar. 

Tror tyvärr både män och kvinnor pikar och att de gör de av osäkerhet, inte nödvändigtvis osäkerhet över deras egna utseenden, utan av social osäkerhet.
  • Anonym (korven)
    Anonym (Rakad hjässa) skrev 2023-03-02 08:37:11 följande:

Du vinner inget på att jämföra och värdera någon annans upplevelser med dina. Var glad att folk svarar i tråden om att de dels inte delar dina erfarenheter, dels har andra. Det kan ju ge dig perspektiv på din upplevelse/betraktelse.

PS. Jag har inget emot tunnhåriga män
Svar på tråden Socialt accepterat att pika tunnhåriga män?