• Anonym (Mia)

Intyg om arbetstider till förskolan eller inte?

Vi har aldrig visat upp arbetstider eller dylikt för förskolan. Vi har bara angett vilka tider vi behöver barnomsorg och så har det varit bra. När jag pratade med en kompis, visade det sig att de fått lämna in intyg från arbetsgivare. Det var väldigt olika.

Hur är det, har ni fått lämna intyg, eller har det räckt med att ni angett vilka tider ni behöver barnomsorg?

• Svar på tråden Intyg om arbetstider till förskolan eller inte?
  • Anonym (S-G)

Aldrig lämnat intyg, bara att det stått att vi försäkrar att det är atbetstid + restid vi lämnar in vistelseschema för.

• Anonym (D)

Har aldrig blivit kollad. På våra förskola sa dom att dom inte fick göra det.... Vet en förälder där som hade barnen flera timmar extra varje dag, trots att hon hade slutat för dagen och var ledig (hon sa själv till mig att det var skönt med egentid). En annan förälder irriterade sig på det och sa det till personalen, som redan var väl medvetna om det (och störde sig på det) men sa att dom inte fick kolla upp hos arbetsgivaren om hennes arbetstider....

• Anonym (Frida)

Vår förskola bryr sig inte i detaljerna, det är ge och ta och väldigt flexibelt. Våra barn har aldrig gått heltid och med någon veckas varsel kan vi byta tex tisdag mot onsdag.
    Min syster däremot bor i en kommun som kräver in scheman regelbundet och sen sitter som paragrafryttare och räknar ut när man då ska komma och hämta. Som att man inte kan fastna i trafik när man har 30 min att köra?
    Helt sjukt, snacka om övervakarsamhälle. 

• Anonym (Lollo)

jag fattar inte att det är så väldigt olika beroende på kommun? Jag bor i sthlm och arbetar inte så mkt, mitt barn kan ändå vara där heltid. nu är barnet bara där 5 h om dagen pga det sociala med kompisar, men hade jag velat hade jag kunnat lämna in barnet dit från öppning till stängning. 
    tycker det är så konstigt att det är olika beroende på var man bor

• Michael 310

Aldrig någon som frågat om schema. Vi lämnar tider vecka för vecka beroende på oregelbundna arbetstider. 

Hade någon suttit och försökt räkna ut hur och när vi ska lämna/hämta hade jag fått totalt frispel. Och bråkat tillbaka genom varenda kryphålsregel jag kunnat hitta. 

Men tack och lov har vi en fantastisk förskola med helt underbar personal!

• Anonym (Granne)
    Anonym (Lollo) skrev 2023-02-27 19:37:26 följande:

jag fattar inte att det är så väldigt olika beroende på kommun? Jag bor i sthlm och arbetar inte så mkt, mitt barn kan ändå vara där heltid. nu är barnet bara där 5 h om dagen pga det sociala med kompisar, men hade jag velat hade jag kunnat lämna in barnet dit från öppning till stängning. 
    tycker det är så konstigt att det är olika beroende på var man bor

Stockholm har ju alltid varit lite speciellt med väldigt generösa vistelsetider. Även när jag var barn för närmare 30 år sen.

Här i grannkommunen är det sedan årsskiftet 25 timmar som gäller, utökat från 15, om man inte jobbar.

Angående schema, på förra förskolan var de tokpetiga. Intyg från arbetsgivaren gällde, de räknade själva ut hur lång tid resan borde ta, det var ringklocka på dörren så man inte skulle komma en minut tidigt på morgonen och ja, det kändes lite som fängelse snarare än förskola. Nuvarande förskola är mycket mer laid back. De vill Veta när man jobbar och hur lång tid det tar ungefär att ta sig från jobbet, men några minuter hit eller dit är inte hela världen. 
  • Anonym (Förskollärare)

Eftersom förskoleverksamheten inte är styrd på samma sätt som skolan så har kommunerna mycket större frihet i hur de erbjuder barnomsorg , de ska erbjuda omsorg 12 h / dag för de som har behov och ett minimum av 15 h för de föräldrar som är arbetslösa eller föräldralediga.
    MEN i hur stor grad de väljer att lita på att föräldrarna är ärliga och följer de regler som finns är upp till varje kommun. I dag tillämpar de flesta ( om inte alla?) kommuner den sk maxtaxan vilket innebär att oavsett antal timmar på barnets schema betalar man samma låga avgift .

Jag som jobbat inom förskolan då det tillämpades hel/halvtid o timtaxa förundras över hur mycket längre tid barn idag går förskolan varje vecka…. Att man stressade ihjäl sig för att klara sig på halvtid ,25h/veckan fast man egentligen hade behov av 25,5-26 h förstod jag då - skillnaden i avgift var stor … men även när det var timtaxa så tänkte föräldrarna och satte tid med minsta möjliga marginaler - att lägga ett schema där man regelbundet lagt in tid för att handla, träna, ha egentid  på något sätt under tiden barnen är kvar på förskolan exciterade i princip inte då varje extra timme  kändes i plånboken .

Vår frustration över att systemet utnyttjas o en önskan om att kommunerna ska kräva in schema från arbetsgivare / skola är inte för att vi vill kunna sluta tidigare .. det handlar om att vi vill kunna lägga ett schema som gynnar de barn som är på förskolan på bästa sätt..
    I dag tex ska mina kollegor på min hemvist enligt schemat ha 19 barn ( 3-4år) till frukost kl 8 på två pedagoger…borden rymmer 7 barn vardera ..= 5 barn måste sitta själva utan en vuxen vid bordet ..vid mellis ska jag o en kollega ha bara 17 barn.. hos oss har vi själva valt att inte sätta in  fler barn än Max 21 på denna hemvist…meeen det innebär att 5-6 års hemvisten har 22-25 barn o alltid måste låta barn sitta själva även vid lunch då alla tre pedagoger är där…
    Ponera nu att av dessa 19 / 17 barn som har vistelsetid 6-18 så är det 5-6 som egentligen skulle kunna komma vid 8.30 - tiden = efter frukost…och lika många som istället för att vara kvar till 16.30-18 egentligen kunde hämtas någon timme tidigare varje dag och att samma sak gällde alla hemvister …  detta skulle innebära att vi istället för att dela upp oss på varje hemvist kl 7 skulle kunna lägga ett schema där det finns 2-3 pedagoger på hela förskolan fram till 7.30-7.45 samma sak på eftermiddagen ..istället för att det behövs finnas en pedagog / hemvist fram till kl 16.30-17  så kanske vi skulle kunna gå ihop på en hemvist redan 16-16.15 vilket inte innebär att vi skulle jobba färre timmar men att vi skulle kunna lägga ett schema där vi kan vara 3 pedagoger i barngruppen  under fler timmar under dagen .
    I dag är  på de flesta förskolor 3 pedagoger mellan kl 9-14 …o under de 5 h ska alla tre ha 30 min rast, en ev 15 min för två av dem = 3 h kvar att dela upp gruppen på….om det inte är planering den dagen eller veckomöte…då blir det 1-2 h kvar av dessa 5 h….
    Om alla föräldrar bara utnyttjade den tid de verkligen behövde skulle barnen inte behöva vistas i fulla barngrupper så många timmar om dagen som de gör och om politikerna vågade höja avgifterna bara lite ( idag betalar föräldrar inte ens en 10del av kostnaden) skulle förskolan tillföras mer resurser och kommunerna kanske kunde närma sig skolverkets rekommendationer på gruppstorlekar …..

• Anonym (Mia)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-02-28 06:35:17 följande:

Eftersom förskoleverksamheten inte är styrd på samma sätt som skolan så har kommunerna mycket större frihet i hur de erbjuder barnomsorg , de ska erbjuda omsorg 12 h / dag för de som har behov och ett minimum av 15 h för de föräldrar som är arbetslösa eller föräldralediga.
    MEN i hur stor grad de väljer att lita på att föräldrarna är ärliga och följer de regler som finns är upp till varje kommun. I dag tillämpar de flesta ( om inte alla?) kommuner den sk maxtaxan vilket innebär att oavsett antal timmar på barnets schema betalar man samma låga avgift .

Jag som jobbat inom förskolan då det tillämpades hel/halvtid o timtaxa förundras över hur mycket längre tid barn idag går förskolan varje vecka?. Att man stressade ihjäl sig för att klara sig på halvtid ,25h/veckan fast man egentligen hade behov av 25,5-26 h förstod jag då - skillnaden i avgift var stor ? men även när det var timtaxa så tänkte föräldrarna och satte tid med minsta möjliga marginaler - att lägga ett schema där man regelbundet lagt in tid för att handla, träna, ha egentid  på något sätt under tiden barnen är kvar på förskolan exciterade i princip inte då varje extra timme  kändes i plånboken .

Vår frustration över att systemet utnyttjas o en önskan om att kommunerna ska kräva in schema från arbetsgivare / skola är inte för att vi vill kunna sluta tidigare .. det handlar om att vi vill kunna lägga ett schema som gynnar de barn som är på förskolan på bästa sätt..
    I dag tex ska mina kollegor på min hemvist enligt schemat ha 19 barn ( 3-4år) till frukost kl 8 på två pedagoger?borden rymmer 7 barn vardera ..= 5 barn måste sitta själva utan en vuxen vid bordet ..vid mellis ska jag o en kollega ha bara 17 barn.. hos oss har vi själva valt att inte sätta in  fler barn än Max 21 på denna hemvist?meeen det innebär att 5-6 års hemvisten har 22-25 barn o alltid måste låta barn sitta själva även vid lunch då alla tre pedagoger är där?
    Ponera nu att av dessa 19 / 17 barn som har vistelsetid 6-18 så är det 5-6 som egentligen skulle kunna komma vid 8.30 - tiden = efter frukost?och lika många som istället för att vara kvar till 16.30-18 egentligen kunde hämtas någon timme tidigare varje dag och att samma sak gällde alla hemvister ?  detta skulle innebära att vi istället för att dela upp oss på varje hemvist kl 7 skulle kunna lägga ett schema där det finns 2-3 pedagoger på hela förskolan fram till 7.30-7.45 samma sak på eftermiddagen ..istället för att det behövs finnas en pedagog / hemvist fram till kl 16.30-17  så kanske vi skulle kunna gå ihop på en hemvist redan 16-16.15 vilket inte innebär att vi skulle jobba färre timmar men att vi skulle kunna lägga ett schema där vi kan vara 3 pedagoger i barngruppen  under fler timmar under dagen .
    I dag är  på de flesta förskolor 3 pedagoger mellan kl 9-14 ?o under de 5 h ska alla tre ha 30 min rast, en ev 15 min för två av dem = 3 h kvar att dela upp gruppen på?.om det inte är planering den dagen eller veckomöte?då blir det 1-2 h kvar av dessa 5 h?.
    Om alla föräldrar bara utnyttjade den tid de verkligen behövde skulle barnen inte behöva vistas i fulla barngrupper så många timmar om dagen som de gör och om politikerna vågade höja avgifterna bara lite ( idag betalar föräldrar inte ens en 10del av kostnaden) skulle förskolan tillföras mer resurser och kommunerna kanske kunde närma sig skolverkets rekommendationer på gruppstorlekar ?..

Det har aldrig slagit dig att föräldrarna jobbar? Jag kan lämna mitt barn 08.30 de flesta dagar eftersom mitt jobb medger flexibla tider och hemifrånarbete. Det innebär så klart att jag får arbeta på kvällen och på helgen. Hade jag haft kvar ett tidigare arbete, hade jag behövt vara på min arbetsplats klockan 08. Då hade barnen vackert fått vara på förskolan klockan 07. 

Hur vet du att det är egentid som gör att föräldrar har kvar barnen på förskolan? Har du sådan stenkoll (det i sig är ju obehagligt)? Eller tycker, tänker och skvallrar du bara?

• Anonym (Förskollärare)

Nu läser du som fan läser bibeln  som en del av ordspråket säger…

Jag säger tydligt att om bara de föräldrar som behöver lämna lämnar sina barn enligt de regler som finns och ingen skulle fuska så skulle det vara färre barn tidiga mornar och sena eftermiddagar = pedagogerna kan lägga sina arbetstider så det gynnar alla barn. Det handlar inte om att man inte ska kunna lämna sina barn tidigt på morgonen / hämta sent på kvällen om det är så man jobbar ! 
    Och nej, jag vet inte exakt hur många som fuskar…jag skrev ponera = anta / fundera över ….men föräldrar pratar..vi handlar i samma affärer..har bekanta som jobbar på samma arbetsplatser etc..så ganska bra uppfattning kan du ha utan att lägga energi på att försöka ha stenkoll 

• Anonym (Leni)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-02-28 06:35:17 följande:

i princip inte då varje extra timme  kändes i plånboken... 

Hej! Förlåt OT, men jag vill skriva detta till dig eftersom du skriver intressanta inlägg och jag vill läsa dem!
    Det är jättejobbigt att läsa dina texter med så många fetstilta ord, okonventionellt använda skiljetecken och utan stor bokstav i början av meningarna. Jag tror att jag har sett dig även i andra trådar och oftast hoppar jag bara över dina inlägg, för de tar så lång tid att läsa (och det är inte för att de är långa, alltså). Och det är synd, för det jag har orkat ta mig tid läsa har varit intressant. Bara att sluta göra så många ord i fetstil skulle göra mycket för läsbarheten. Detta sagt med välvilja, för du skriver, som sagt, läsvärda inlägg! 
Svar på tråden Intyg om arbetstider till förskolan eller inte?