• piffan

Hur ser det ut i början av vattkoppor??

Sonen är prickig över kroppen,på båda händerna,på båda fötterna o nu börjar det sprida sig upp på benen.
    Nån allergi har han inte.
    Skulle det kunna vara början av vattkoppor??

• Svar på tråden Hur ser det ut i början av vattkoppor??
  • Teskedsmamman

Det tror jag inte, vattenkoppor börjar på bålen... Jag gissar på att han har fått höstblåsor, det koncentrerar sig oftast på händer, fötter och mun...

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • Teskedsmamman

Min son hade bara röda prickar... och kanske sammanlagt 3-4 blåsor...

• Karin82

Nu har det gått ca3 timmar sen han fick prickarna och det borde blivit blåsor om det är vattkoppor. Har hört att höstblåsor är svarta? eller har jag fel??

• piffan

Han har fått en blåsa på handen,annars så är det bara prickar....
    Det har kommit på rumpan oxå,så nu är det händer,fötter,rumpa o ben.

• Teskedsmamman

Karin82: Jepp du har fel... höstblåsor är inte svarta. det är röda prickar som kommer på händer, fötter och i munnen, ibland även i blöjregionen. Barnen kan få feber men det är inte nödvändigt och blåsorna går över på ca 1 vecka. Barnen smittar innan blåsorna bryter ut så är allmäntillståndet bra kan de var apå dagis i alla fall.

• piffan

Teaspoon:

Vad är skillnade mellan Höstblåsor o vattkoppor?
    Emil hade hög feber igår,idag är han nästan feberfri o hög feber är ju ibland ett teckan på att vattkoppor är på g.
    Vad är höstblåsor?
    Varför får man höstblåsor?

• Teskedsmamman
    Piffan: Det ligger bilder i mitt galleri på sonens höstblåsor... lite suddiga kanske... men på din beskrivning så låter det definitivt som höstblåsor...
  • piffan

TeaSpoon:

Emils blåsor påminner om dom blåsorna ditt barn hade,fast dom är mindre,det är bara små prickar som han har.

• Teskedsmamman

Piffan: Blåsorna jag fotade är ca 3-4 dagar gamla så de har haft tid på sig att växa till sig...

• Teskedsmamman

Ska se om jag kommer ihåg eller hittar info om höstbllåsor... det är iaf det man kanllade mul och klövsjuka förr... nu kallas det även hand, fot och munsjuka...

Ett ögonblick...

• piffan

Teaspoon:

Jag sökte på nätet o hittade lite info om höstblåsor.
    Jag avvaktar till morgondagen o ser hur det ser ut på Emils kropp då,nu ligger han o gnyr i sängen stackarn
    Jättetrött men mår inget bra alls.

• Teskedsmamman

Piffan: Tryck i honom alvedon eller panodil om du har... min son slutade dricka och äta innan jag kom på att jag kund ege honom det och det var ingen bra sak, speciellt inte i juli i värsta värmeböljan...

• piffan

Teaspoon:

Jag har lagt inen bild i galleriet på prickarna som jag lyckades ta förut,lite dålig kvalite,men man ser iallafall prickarna.

• Annan

Hmm precis vad jag också sitter och funderar på, dottern har fått mycket röda utslag på kroppen, mest på benen och armarna (än så länge), de första visade sig igår morse, men jag har fortfarande inte sett några blåsor. Vissa röda prickar har varit/är vita i mitten precis som om det vore blåsa på väg som sagt var inget än. Jag var så himla säker på att det var vattkoppor på gång, men nu känner jag mig tveksam, låter inte som höstblåsor heller när jag var inne på hemsidan och läste...

Svar på tråden Hur ser det ut i början av vattkoppor??