• Mammamu1236

    Magsjuka/lös mage

    Hej. Mina barns förskola är experter på att skicka hem barn för minsta lilla.
    min 3 åring har till och från problem med magen och kan bli lös då och då. Igår blev han hemskickad då han bajsat löst 3 gånger, när vi kom hem bajsade han helt normalt. Så uppenbarligen ingen magsjuka, trots detta vill de att han ska va hemma i 48h, vilket enligt mig är helt sjukt. Ja köper om man spyr, då hämtar ja på direkten, men dålig mage??? Man själv är ju inte alltid perfekt i magen. Ja lämnade syskonet på förskolan idag, egentligen hade de nog velat att syskon med ska va hemma, men jag tycker det är helt absurt. Gör ja fel? Hur hade ni gjort/tänkt?

  • Svar på tråden Magsjuka/lös mage
  • jeanette02

    Brukar barnet ha sådana avföringsvanor? Då kan det ju vara lite lurigt att bedöma. Men flera upprepade ggr på kort tid är ju verkligen ett observandum. Särskilt denna tid på året. 
    Man måste inte spy vid magsjuka, calicivirus t ex. 
    Avföring sprider virus väldigt effektivt ifall det är en virusorsakad lös mage. 
    Ett av våra barn hade lite halvlös mage en morgon när var typ 3 år, inom 12 timmar nästa barn. Sedan vi vuxna fick feber och spy ngn gång var. Barnen knappt påverkade.
    Denna smitta kom från fsk mest sannolikt då det varit många magsjukefall då. 

    Så jag förstår personalen. Du borde ha syskonet hemma för säkerhets skull. Det är ju inte skolplikt och du vabbar ju redan. 

  • Zouxman

    Vi har samma problem, fick vara hemma torsdag/fredag förra veckan med mellandottern för påstådd magsjuka, torsdag em ringde de hem minsta dottern också, lägligt precis samma tid som mellandottern egentligen skulle kommit till ihopslagningsavdelningen, så uppenbart att de märkte att vi hämtat en dotter med påstådd magsjuka så då ringde de och sa att minsta dottern också var magsjuk. Så hemma med bägge hela fredagen helt i onödan. Då ingen av dem visade minsta symptom på att vara sjuk. Så jäkla trött på att de ringer hem ickesjuka barn! Äldsta sonen går på fritids, där kan personalen fråga om han inte kan få vara kvar längre när man ringer och vill ha hem honom, -Vi är mitt uppe i det här eller det här, och klara om 30min, kan han komma då? Skaplig skillnad.

    Jag förstår att det är mer ansträngande att ta hand om små barn, men ni som jobbar på fsk har ju valt ert jobb och får sluta skicka hem barn bara för att få en enklare dag på jobbet. Ni får lön för att vi andra faktiskt jobbar...ta hand om de barn ni får så kommer kommunen få in mer skattepengar och ni kan få fler kollegor om så behövs.

  • jeanette02
    Zouxman skrev 2023-02-28 10:35:16 följande:

    Vi har samma problem, fick vara hemma torsdag/fredag förra veckan med mellandottern för påstådd magsjuka, torsdag em ringde de hem minsta dottern också, lägligt precis samma tid som mellandottern egentligen skulle kommit till ihopslagningsavdelningen, så uppenbart att de märkte att vi hämtat en dotter med påstådd magsjuka så då ringde de och sa att minsta dottern också var magsjuk. Så hemma med bägge hela fredagen helt i onödan. Då ingen av dem visade minsta symptom på att vara sjuk. Så jäkla trött på att de ringer hem ickesjuka barn! Äldsta sonen går på fritids, där kan personalen fråga om han inte kan få vara kvar längre när man ringer och vill ha hem honom, -Vi är mitt uppe i det här eller det här, och klara om 30min, kan han komma då? Skaplig skillnad.

    Jag förstår att det är mer ansträngande att ta hand om små barn, men ni som jobbar på fsk har ju valt ert jobb och får sluta skicka hem barn bara för att få en enklare dag på jobbet. Ni får lön för att vi andra faktiskt jobbar...ta hand om de barn ni får så kommer kommunen få in mer skattepengar och ni kan få fler kollegor om så behövs.


    Hur motiverade de att ni skulle hämta fullt friska barn då? Hur påstår de magsjuka om inga tecken finns/fanns? Ni måste väl själva se om barnen är friska eller sjuka om inte annat. Om inga som helst symtom föreligger? 
  • Zouxman
    jeanette02 skrev 2023-02-28 10:43:27 följande:
    Hur motiverade de att ni skulle hämta fullt friska barn då? Hur påstår de magsjuka om inga tecken finns/fanns? Ni måste väl själva se om barnen är friska eller sjuka om inte annat. Om inga som helst symtom föreligger? 

    De hävdade att mellandottern hade varit och bajsat fyra gånger under förmiddagen och klagat på ont i magen samt att avföringen varit lös. När vi senare samma eftermiddag fick samtal från småbarnsavdelningen så sa man att hon hade bajsat i blöjan 3 gånger och att hon märkbart hade ont i magen vid bajsstunderna, och nu när vi fick veta att ni tagit hem er större dotter för magsjuka så tänker vi att hon här också har blivit smittad.


    Väl hemma så bajsade ingen av dem på resten av Torsdagen och på fredagen var avföringen fast och fin, utöver det så påvisade ingen av döttrarna några sjukdomssymptom som feber, trötthet, gnäll eller liknande, utan bägge två lekte, skrattade och var sina vanliga jag. Så jag gissar att man hade ont om personal då det var sportlov och behövde lätta på belastningen lite...

  • jeanette02
    Zouxman skrev 2023-02-28 11:02:46 följande:

    De hävdade att mellandottern hade varit och bajsat fyra gånger under förmiddagen och klagat på ont i magen samt att avföringen varit lös. När vi senare samma eftermiddag fick samtal från småbarnsavdelningen så sa man att hon hade bajsat i blöjan 3 gånger och att hon märkbart hade ont i magen vid bajsstunderna, och nu när vi fick veta att ni tagit hem er större dotter för magsjuka så tänker vi att hon här också har blivit smittad.


    Väl hemma så bajsade ingen av dem på resten av Torsdagen och på fredagen var avföringen fast och fin, utöver det så påvisade ingen av döttrarna några sjukdomssymptom som feber, trötthet, gnäll eller liknande, utan bägge två lekte, skrattade och var sina vanliga jag. Så jag gissar att man hade ont om personal då det var sportlov och behövde lätta på belastningen lite...


    Mm, fast å andra sidan kan man ju förstå faktiskt att det är fullt resonabelt tänk från deras sida. Särskilt i dessa tider när mycket olika virus är igång. 
    Efterklok är väldigt lätt att vara. Det klarar alla galant. 
    De flesta vill nog inte bidra till att sprida ev smitta. Har de dessutom hört ngt om magsjuka gällande ett syskon så är än mer förklarligt.
    Synd att gå runt och misstro personalen. 
  • Zouxman
    jeanette02 skrev 2023-02-28 11:19:23 följande:
    Mm, fast å andra sidan kan man ju förstå faktiskt att det är fullt resonabelt tänk från deras sida. Särskilt i dessa tider när mycket olika virus är igång. 
    Efterklok är väldigt lätt att vara. Det klarar alla galant. 
    De flesta vill nog inte bidra till att sprida ev smitta. Har de dessutom hört ngt om magsjuka gällande ett syskon så är än mer förklarligt.
    Synd att gå runt och misstro personalen. 
    Anledningen till misstron är ju såklart inte baserad på denna enskilda händelse, utan på att vi många gånger fått hämta barn de påstått varit sjuka, som inte varit det. Sen som TS skriver så kan man inte skicka hem ett barn för att de är lite lösa i magen, man är ju sjäölv lös i magen ibland utan att för den delen vara sjuk, man kanske har ätit nått dåligt eller nått. Om barnet kräks, ja då får man ju dra på större växlar.
  • jeanette02
    Zouxman skrev 2023-02-28 11:24:18 följande:
    Anledningen till misstron är ju såklart inte baserad på denna enskilda händelse, utan på att vi många gånger fått hämta barn de påstått varit sjuka, som inte varit det. Sen som TS skriver så kan man inte skicka hem ett barn för att de är lite lösa i magen, man är ju sjäölv lös i magen ibland utan att för den delen vara sjuk, man kanske har ätit nått dåligt eller nått. Om barnet kräks, ja då får man ju dra på större växlar.
    Visst är det så. Men då vet personalen oftast att den el den barnet kan ha lös avföring då och då. Du förstår väl att det är en balansgång ändå? Särskilt som så otroligt många föräldrar slarvar med att lämna barn som varit sjuka, spytt en gång bla bla.
    Avföring smittar precis som spya kan göra så lika illa. Iaf det är virus. Det borde nog fler betänka.
    Det är ju många som drabbas när folk struntar i regler. Hellre lite försiktig än motsatsen när det kommer till infektionssjukdomar. 
  • Mammamu1236
    Zouxman skrev 2023-02-28 10:35:16 följande:

    Vi har samma problem, fick vara hemma torsdag/fredag förra veckan med mellandottern för påstådd magsjuka, torsdag em ringde de hem minsta dottern också, lägligt precis samma tid som mellandottern egentligen skulle kommit till ihopslagningsavdelningen, så uppenbart att de märkte att vi hämtat en dotter med påstådd magsjuka så då ringde de och sa att minsta dottern också var magsjuk. Så hemma med bägge hela fredagen helt i onödan. Då ingen av dem visade minsta symptom på att vara sjuk. Så jäkla trött på att de ringer hem ickesjuka barn! Äldsta sonen går på fritids, där kan personalen fråga om han inte kan få vara kvar längre när man ringer och vill ha hem honom, -Vi är mitt uppe i det här eller det här, och klara om 30min, kan han komma då? Skaplig skillnad.

    Jag förstår att det är mer ansträngande att ta hand om små barn, men ni som jobbar på fsk har ju valt ert jobb och får sluta skicka hem barn bara för att få en enklare dag på jobbet. Ni får lön för att vi andra faktiskt jobbar...ta hand om de barn ni får så kommer kommunen få in mer skattepengar och ni kan få fler kollegor om så behövs.


    Ja men precis samma för oss! Ja köper att om ett barn uppenbarligen är sjukt så är det klart de ska hem, men det är väll självklart man blir frustrerad som förälder när man blir hemma med fullt friska barn. Det är som du säger, misstron kommer inte från ett enskilt tillfälle utan det är flertal gånger de hänt, under covid va de galet, då skickades friska barn hem för att de hade en genomskinl snorkråka i näsan.

    problemet är att de lyssnar noll på föräldrarna. Jag vet mitt barn och vi har varit magsjuka x antal gånger och de är alltid kräkningar. Att man har en dålig mage kan inte alltid vara en anledning att skicka hem ett barn och även ett syskon. 


    det roliga är också att de anser att ett barn inte alls kan vara dålig i magen utan att vara magsjuk, då hade ja vart magsjuk flertal gånger i månaden, för man är ju inte alltid bra i magen.. Tröttsamt

Svar på tråden Magsjuka/lös mage