• Anonym (orolig)

Kanske dum fråga men kan man få missfall utan att man blöder?

Hej

Som sagt kanske en dum fråga men kan man få missfall utan att man börjar blöda? Har haft sprängande ont i magen sedan igår (inte "mensvärk"-ont) och är lite orolig. Har kontaktat sjuksköterska och när jag frågade henne ang detta fick jag väldigt luddigt svar. Att det förmodligen inte var någon fara men att man vet ju aldrig.... Någon som har erfarenhet eller vet?

kramisar
    Orolig i vecka 6

• Svar på tråden Kanske dum fråga men kan man få missfall utan att man blöder?
  • Teskedsmamman

I vecka 6 kan man få jätteont i magen utan att det för den delen är någon fara... man kan få missfall utan att blöda men då har fostret bara dött och ännu inte blött ut... så länge du inte blöder är smärta ingen fara, inte än i graviditeten i alla fall...

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • dagdrömmare

ja det kallas missed abortion. (MA)
    Men det är vanligt att ha ont i magen i början livmodern växer och det spänner i liggamenten så du behöver inte oroa dig om du inte får mer ont, feber eller börja blöda mycke

• Teskedsmamman
    Vid ma börjar man förr eller senare blöda ändå...

Jag har haft två ma och har inte haft ont i magen....
  • Filippinan

Vid mitt MA hade jag varken ont eller blödde. Jag fick däremot några bruna flytningar som signalerade att något inte stod rätt till.

• Anonym (orolig)

Tack, det känns lite lugnare. Jag mår fortfarande illa så jag antar att om det inte avtar så är man fortfarnade gravid? Eller kan grav.symptom fortsätta fast man fått missfall. Antaglien oroar jag mig i onödan alldeles för mkt men jag kan inte släppa det riktigt. det är min första graviditet jag jag vet inte riktigt hur det "ska" kännas. Därför är jag jätteglad för era svar.

• Teskedsmamman

Jag hade gravsymtom första gången men inte alls lika mycket som jag hade i graviditeten efter, svårt att veta iofs om man är gravid första gången.... andra gången hade jag inga symtom..

Så att du mår illa är ett bra tecken!!

• Blue

Tror också att det är ett bra tecken att du mår illa. Min symptom försvann helt några timmar innan jag fick en liten blödning. När jag var gravid med min dotter så hade ofta ont i magen. Det kunde hugga till ordentligt så att man blev riktigt orolig, men det gick ju bra! Bara smärta är nog ingen fara!

• dagdrömmare

man måste inte ha symtom och om man får dem kan de försvinna lika snabbt av sig själv. Inget att oroa sig för även om man gör det igen
    Och ja man kan ha symptom länge efter ett MF upp till en månad

• Bebbe2006

Jag hade varken smärta eller blödning. Det som gjorde mig misstänksam var att graviditetssymptomen bara försvann helt plötsligt en dag. Gjorde då ett VUL, och de konstaterade att fostret tillbakabildats i c:a v6. Jag var i vecka 9 då. Jag gjorde en skrapning istället för att vänta på blödningen.

• Filippinan

Tillägg: jag hade alltså varken nån blödning eller ont - det var det faktum att graviditetssymtomen bara försvann som gjorde mig orolig. Illamåendet försvann och brösten var inte spända. Gjorde VUL och då konstaterades det i v 10 att det dött nån vecka tidigare. Men jag vet en kompis som hade symtom trots att fostret var dött så det är nog olika. Men symtom är bra!

• Bebbe2006

Mina symptom försvann i vecka 9, men fostret (embryot) hade tillbakabildats redan i vecka 6, trodde läkaren. Så visst kan man ha symtpom ett bra tag efteråt. Det bästa om man är orolig är att gå och kolla.

Svar på tråden Kanske dum fråga men kan man få missfall utan att man blöder?