• Anonym (Hjälp)

Elak arbetsledare

Hej! Jag har sedan några månader tillbaka jobbat på ett nytt ställe. Det kan vara relevant att nämna att jag arbetar som yrkesförare. Till en början verkade allting bra. Jag trivdes ändå helt okej, utöver att jag inte fick något anställningsavtal de första veckorna, men sen när jag fick det benämndes jag som behovsanställd, tillsvidare. 

Efter detta har jag ?tilldelats? en arbetsledare, han är allt annat än trevlig. De gånger jag ringt honom för att saker krånglat och jag behövt hjälp har han nästan varje gång skällt ut mig eller dumförklarat mig. En gång ringde jag för att fråga var bilen jag skulle ha var, för den stod inte där den skulle. Han ringde upp efter en stund, och innan jag ens hann säga hej skrek han högt ut att jag satt och ljög för honom, för bilen skulle minsann stå där. 

Han har även gps på alla bilar, men den enda bil han kollar upp är min, en gång körde jag fel. Han ringde då direkt och skrek över hur mycket onödig tid det går åt för att jag körde fel osv. 

Häromveckan fick jag problem med en sak på bilen (som jag tidigare nämnt för honom att det krånglat och skulle behöva lagas). Han svarar då att det är väldigt konstigt för det har funkat för ALLA andra, och blir sur för att han tror jag förstört någonting. När jag sedan behövde hjälp med annat mot slutet av dagen svarade han mig inte trots att han läst upp mina sms för mina kollegor. ( så han har läst dom ). 

En gång bad han mig arbeta en sagd dag, men skulle återkomma med vilken tid jag skulle starta. Passet blev inställt men han hörde inte ens av sig. 

Han har flera gånger nämnt att han inte vill godkänna min övertid, osv.

Jag får inte ta med min hund i bilen, trots att jag sett och hört om kollegor som fått tillåtelse för att ha med deras. 

Jag får heller aldrig scheman, han skriver/ ringer oftast kvällen innan och ber mig jobba. Jag har på senare tid tackat nej till flertal arbetstillfällen, då jag helt enkelt inte mår bra av hela situationen. Jag får en klump i magen varje gång jag fått ett sms från honom. De högsta cheferna vet om hur han beter sig, då jag inte är den enda. enligt kollegorna testar han alltid sina nya anställda, och de flesta nya slutar inom kort. Så att prata med chefer osv är inte ett alternativ. Situationen kommer med största sannolikhet bara bli värre då.

Jag mår verkligen skit av honom, och är så trött på hans sms, hans skällande och hur han är mot mig. 

Vad hade ni gjort i min situation? 

• Svar på tråden Elak arbetsledare
  • Fröken Allvar

Yrkesförare är ett bristyrke? Jag kan inte branschen och det kan vara liknande jargong på andra ställen, men hade jag varit du och känt att jag haft valmöjligheten så hade jag sett mig om efter annat. Varför ska du göra det till din livsuppgift att få någon som beter sig illa att acceptera dig för att du klarar av honom? Att andra valt att sluta på grund av honom tyder på att han inte är mottaglig för vad andra tycker heller. 

• Anonym (Hjälp)
    Fröken Allvar skrev 2023-03-01 12:29:47 följande:

Yrkesförare är ett bristyrke? Jag kan inte branschen och det kan vara liknande jargong på andra ställen, men hade jag varit du och känt att jag haft valmöjligheten så hade jag sett mig om efter annat. Varför ska du göra det till din livsuppgift att få någon som beter sig illa att acceptera dig för att du klarar av honom? Att andra valt att sluta på grund av honom tyder på att han inte är mottaglig för vad andra tycker heller. 

Du har helt rätt i vad du skriver. Det är också, som du skriver ett bristyrke. Problemet är bara att jag bor i en väldigt liten by, där det knappt finns valmöjligheter.. :(
  • Anonym (bytt jobb)

Inget jobb är värt att må dåligt över.
    Det du beskriver är inte acceptabelt men du kommer ha svårt att göra något åt arbetsledaren.
    Har du pratat med facket?

Svårt att helt sätta sig in i din situation men jag hade övervägt att flytta eller försöka få jobb på annan ort och pendla. I ditt jobb kan man ju troligen jobba ganska intensivt under en period och vara ledig lite längre sen.

Hur långt är det till närmaste större ort?
    Vad tänker du själv om dina möjligheter?

• Anonym (?)

Finns det möjlighet att byta arbetsledare? 

• Anonym (HH)
    Prata med skyddsombudet!

Gör eventuellt en anonym anmälan till Arbetsmiljöverket. 
Svar på tråden Elak arbetsledare