• Anonym (AW)

Sjukligt behov av uppmärksamhet

I en annan tråd kände jag att jag kastade bort ett inlägg på just den tråden. Jag tänker på det här med människor som alltid vill vara i centrum och har ett enormt behov av uppmärksamhet. Såhär skrev jag i den:

En attention hoe är någon som har ett väldigt stort behov av uppmärksamhet och att vara i centrum i sociala sammanhang. Ofta ihop med starka ångestkänslor och avundsjuka när någon annan är i fokus.

Man använder beteende, klädsel (Eller brist på), sin sexualitet, humor, lögner, drar fantasifulla historier, är teatralisk, visar partytricks, försöker underhålla, försöker provocera och visar starka känsloyttringar för att få detta.

Begreppet attention hoe är en nedsättande benämning för detta. Beteendet är starkt kopplat till histrionisk personlighetsstörning  (något som är sällsynt att få som diagnos i sverige) och är inte exklusivt något kvinnligt men vanligare hos kvinnor än män.

Forts i nästa post

• Svar på tråden Sjukligt behov av uppmärksamhet
  • Anonym (AW)

Vad tänker ni om sådana människor? Är du en själv? Känner du någon sådan? Hur kommer man tillrätta med beteendet?

• Anonym (S)
    Anonym (AW) skrev 2023-03-02 19:59:14 följande:

Vad tänker ni om sådana människor? Är du en själv? Känner du någon sådan? Hur kommer man tillrätta med beteendet?

Pendlar mellan hat, äckel och tycka synd om dem. Har råkat på några stycken genom åren men vet inte om de varit så som du beskriver, nästan som psykiskt sjuk i sina behov av uppmärksamhet, men väldigt många på en mer "normal" nivå att starkt uppmärksamhetsbehov. Man kommer till rätta med det genom att inte ge dem uppmärksamheten när de sätter igång med sin teater.
  • Anonym (AW)
    Anonym (S) skrev 2023-03-02 20:29:40 följande:
    Pendlar mellan hat, äckel och tycka synd om dem. Har råkat på några stycken genom åren men vet inte om de varit så som du beskriver, nästan som psykiskt sjuk i sina behov av uppmärksamhet, men väldigt många på en mer "normal" nivå att starkt uppmärksamhetsbehov. Man kommer till rätta med det genom att inte ge dem uppmärksamheten när de sätter igång med sin teater.
    Tack för svar! Har du upplevt följande när du inte ger personen uppmärksamhet att denne trappar upp beteendet ännu mer?

Kan väl erkänna att jag lider av den här problematiken själv, på en nivå där jag inte längre kan hantera att ha social media (annat än anonymt konto för att följa konton som postar historia och sådant) 
  • Anonym (S)
    Anonym (AW) skrev 2023-03-02 23:58:08 följande:
    Tack för svar! Har du upplevt följande när du inte ger personen uppmärksamhet att denne trappar upp beteendet ännu mer?

Kan väl erkänna att jag lider av den här problematiken själv, på en nivå där jag inte längre kan hantera att ha social media (annat än anonymt konto för att följa konton som postar historia och sådant) 
    Nej det brukar lätta, iaf i stunden. Först att personen fortsätter lite till men sedan ebbar det ut. I det långa loppet har det däremot inte alltid någon större effekt. En svala osv. Om alla i personens omgivning gjorde likadant kanske det skulle hjälpa. Men en del personer verkar lära sig att "jaha, hen är det ingen idé att prata med om x, y, z" och att de då iaf låter bli vissa ämnen.

Ah, ja det måste du jobba på så klart. Du kanske skulle gå i terapi för att reda ut varför du håller på så här och kunna minska beteendet.
  • Anonym (Hopp_å_skit)

Det är nice att få allas blickar och åma sig av välbehag, mumma

• Anonym (Trötter)
    Anonym (Hopp_å_skit) skrev 2023-03-03 12:05:42 följande:

Det är nice att få allas blickar och åma sig av välbehag, mumma

Notera att det sällan blir mer än någon gång. De flesta tröttnar rätt fort på uppmärksamhetsmissbrukare.
  • Anonym (Hopp_å_skit)
    Anonym (Trötter) skrev 2023-03-03 12:36:59 följande:
    Notera att det sällan blir mer än någon gång. De flesta tröttnar rätt fort på uppmärksamhetsmissbrukare.
    Nej nej
  • Anonym (AH)

Sanningen är väl att de flesta har en liten attention h*e i sig. Det är mänskligt. Men de flesta lär sig att dölja pch dämpa den under processen till att bli "vuxen" och andra inte. De som är typiskt histrioniska är väl många gånger de som fått lite eller ingen uppmärksamhet och kärlek eller haft svårare uppväxttrauman. Av min erfarenhet.

Om man är modig skulle det förmodligen vara personen till gagn att man kommunicerade att deras beteende är rätt gränslöst och påverkar andra negativt. Inte bara för ens egen skull, utan även för deras egen!

• Anonym (Motsatt)

Eftersom jag är totala motsatsen och inte klarar av att stå i centrum alls utan att förvandlas till en båt fläck på golvet så är jag mycket nyfiken p den här tråden. 

• Anonym

Varför skriver du "alltid"? Menar du det? Jag känner folk som är precis som du i övrigt beskriver men som flera gånger aktivt deltagit på slagfält i moderna krig. Om just dessa situationer har de berättat att de helst inte uppmärksammas mest av alla och får mest kulspruteeld över sig. I övrigt stämmer allt. Men din tråd ska alltså behandla även de som helst skjuts först då?

Svar på tråden Sjukligt behov av uppmärksamhet