• Rosetattoo

Knipkulor efter förlossning

Hej! Jag var på efterkontroll igår och barnmorskan kände inget knip.. iofs höll jag mitt skrikande barn samtidigt så jag hade svårt att fokusera plus att sitta i en gynstol så är det svårt att knipa, tycker jag.
    När jag frågade vad det innebar att hon inte kände knip var svaret ?jag vet inte?. Vilket gjorde mig förbannad & förvirrad. 

Men iallafall, knipkulor. Är det något någon av er använt er av efter förlossningen?
    Jag tycker mig känna knipet fastän svagt när jag känner själv. Tänker om knipkulor kan hjälpa mig att träna rätt. 

Någon som har tips på vilka kulor man ska använda sig av? 

• Svar på tråden Knipkulor efter förlossning
  • Anonym (4-mamma)
    Rosetattoo skrev 2023-03-04 09:37:52 följande:
    Knipkulor efter förlossning

Hej! Jag var på efterkontroll igår och barnmorskan kände inget knip.. iofs höll jag mitt skrikande barn samtidigt så jag hade svårt att fokusera plus att sitta i en gynstol så är det svårt att knipa, tycker jag.
    När jag frågade vad det innebar att hon inte kände knip var svaret ?jag vet inte?. Vilket gjorde mig förbannad & förvirrad. 

Men iallafall, knipkulor. Är det något någon av er använt er av efter förlossningen?
    Jag tycker mig känna knipet fastän svagt när jag känner själv. Tänker om knipkulor kan hjälpa mig att träna rätt. 

Någon som har tips på vilka kulor man ska använda sig av? 

Ärligt så köper jag inte att   bm som svarade "vet inte". 
    Oavsett, jag testade de som tidigare och kanske även nu finns på apoteket men de var för tunga. Öva är det bästa. Svårt att komma ihåg ibland men knip så ofta du kommer ihåg. Det finns en app också som påminner och förklarar hur man gör. Återkommer med namn, det försvann just nu. 
  • Anonym (4-mamma)
    Anonym (4-mamma) skrev 2023-03-04 09:59:18 följande:
    Oavsett, jag testade de som tidigare och kanske även nu finns på apoteket men de var för tunga. Öva är det bästa. Svårt att komma ihåg ibland men knip så ofta du kommer ihåg. Det finns en app också som påminner och förklarar hur man gör. Återkommer med namn, det försvann just nu. 
    Tät heter den. Rosa logga
  • Rosetattoo
    Anonym (4-mamma) skrev 2023-03-04 09:59:18 följande:

Hon skulle skicka remiss till bristningsmottagningen och ja skulle ta kontakt med rehab. Men jag fick ingen förklaring på vad som menas med det eller vad som händer nu. Sen var det bara ett knip jag gjorde halvbra pga stressen med barnet som skrek så fokuserade jag inte. Lätt och vara efterklok och tänka att ja skulle bett om en bättre koll. Men hon kollade på mig som hon gett mig dödsbesked typ., stämningen blev jättekonstig. Tror hon det är en stor skada så berätta det då. Men att göra en undersökning sen med svar bara jag vet inte är inte okej. 

Okej ska kolla upp den, tack :) 

• Anonym (Petra)
    Rosetattoo skrev 2023-03-04 10:14:26 följande:

Hon skulle skicka remiss till bristningsmottagningen och ja skulle ta kontakt med rehab. Men jag fick ingen förklaring på vad som menas med det eller vad som händer nu. Sen var det bara ett knip jag gjorde halvbra pga stressen med barnet som skrek så fokuserade jag inte. Lätt och vara efterklok och tänka att ja skulle bett om en bättre koll. Men hon kollade på mig som hon gett mig dödsbesked typ., stämningen blev jättekonstig. Tror hon det är en stor skada så berätta det då. Men att göra en undersökning sen med svar bara jag vet inte är inte okej. 

Okej ska kolla upp den, tack :) 

Prova ELVIE - ganska dyr men bra och kul & motiverande att jobba med.

Läs recensioner och kolla om det kan vara något för dig 
  • Rosetattoo
    Anonym (Petra) skrev 2023-03-04 10:17:53 följande:
    Prova ELVIE - ganska dyr men bra och kul & motiverande att jobba med.

Läs recensioner och kolla om det kan vara något för dig 
    Kollade upp den & den såg bra ut! kostar som du sa en slant men det kanske är värt det. Har du använt dig av den? :)
  • Anonym (Träna under samlag)

Det här funkar ju bara om du har ett sexliv, men gör dina knipövningar under samlag. Dels blir det lätt att komma ihåg och dels kommer mannen uppskatta det. 

• Anonym (Petra)
    Rosetattoo skrev 2023-03-04 14:45:34 följande:
    Kollade upp den & den såg bra ut! kostar som du sa en slant men det kanske är värt det. Har du använt dig av den? :)
    Inte jag, men jag min bästa väninna har en och är supernöjd.

Finns en billigare variant Perfit också, även den med överlag mycket goda recensioner.

Läs recensioner och kolla Pricerunner.

Kanske kan du få en av ditt landsting?

Skriv här och berätta hur det går!
  • Anonym (Petra)
    Rosetattoo skrev 2023-03-04 14:45:34 följande:
    Hur gick det för dig? Vad hittade du fram till?
  • Rosetattoo
    Anonym (Petra) skrev 2023-03-10 06:46:32 följande:
    Hur gick det för dig? Vad hittade du fram till?
    Jag köpte hem knipkulor från apoteket. De skulle vara bra efter förlossning. Det är lite svårt tycker jag att förstå vad djupt in de ska, men har verkligen hårdtränat i en vecka nu och nu ramlar de inte ur när jag ställer mig upp som de gjorde först jag testade så antar att jag gjort rätt mer övningarna:) 
  • Anonym (Petra)
    Rosetattoo skrev 2023-03-13 11:14:56 följande:
    Jag köpte hem knipkulor från apoteket. De skulle vara bra efter förlossning. Det är lite svårt tycker jag att förstå vad djupt in de ska, men har verkligen hårdtränat i en vecka nu och nu ramlar de inte ur när jag ställer mig upp som de gjorde först jag testade så antar att jag gjort rätt mer övningarna:) 
    Låter som en god start.

Den bästa träningen är den som blir av, så träna på! Solig
  • Anonym (Hmm)

Är ju man och kanske inte kvalificerad att svara i forumet men-
    Mitt ex, väldigt rymlig efter tre barn och ännu rymligare efter att vi fått ett till tillsammans.
    Min nuvarande (mer än 10 år äldre än mitt ex var när jag skickade ut henne) tre barn tränat musse för att slippa inkontinens och annat. 
    MEN- hon säger att musse drar ihop sig efter orgasm  och jag får skynda mig in innan  det inte går. 
    Har aldrig upplevt det. Känns det tightare för kvinnor efter orgasm än för oss killar?
    Kan det uppleves så olika?

Svar på tråden Knipkulor efter förlossning