• Born74

Lätt feber & yrsel när man börjar med p-piller?

Min dotter, 24 år, har börjat med p-piller. I veckan blev hon yr och svimmade nästan på jobbet. När hon kom hem hade hon 37,3 i feber (brukar ligga på 36,8). 

Så har det varit nu i 5 dagar. Yr ibland och 37,3 i feber. 

Kan det vara p-pillren? Nån som har erfarenhet?

• Svar på tråden Lätt feber & yrsel när man börjar med p-piller?
  • Anonym (f)

Hon är sjuk. Varför skulle det bero på p-piller? Ni kan läsa på FASS/janusinfo.

• Born74
    Anonym (f) skrev 2023-03-04 15:04:23 följande:

Hon är sjuk. Varför skulle det bero på p-piller? Ni kan läsa på FASS/janusinfo.

För att det är en väldigt konstig sjuka.
  • Anonym (Tina)
    Born74 skrev 2023-03-04 11:54:15 följande:
    Lätt feber & yrsel när man börjar med p-piller?

Min dotter, 24 år, har börjat med p-piller. I veckan blev hon yr och svimmade nästan på jobbet. När hon kom hem hade hon 37,3 i feber (brukar ligga på 36,8). 

Så har det varit nu i 5 dagar. Yr ibland och 37,3 i feber. 

Kan det vara p-pillren? Nån som har erfarenhet?

37.3 är för det första inte feber. 
    Nästan svimma? Nästan? Det låter mer  som  blodsockerfall. 
  • Born74
    Anonym (Tina) skrev 2023-03-04 15:57:28 följande:
    37.3 är för det första inte feber. 
    Nästan svimma? Nästan? Det låter mer  som  blodsockerfall. 

Jag skrev lätt feber, det är en halv grad mer än hon brukar ha. 

Vet du inte vad nästan svimma innebär? Det susar i öronen, svartnar för ögonen, man blir yr?

Blodsockerfall flera gånger per dag?

• Anonym (Samma)

Jag svimmade när jag åt p-piller. Det var ganska besvärligt. Några gånger riktigt illa tex på ett busstorg mitt i natten. Hade aldrig gjort det innan och det gick över när jag slutade med pillren. 

Ingen läkare har trott att det berodde på pillren men jag tror det var så. Det var så tydligt när det började och sedan upphörde.

Dock var detta på forntiden, tidigt 90-tal. Det borde ju ha skett en utveckling av p-piller kan man tycka.

Hursom har jag skytt dem sedan dess.

• Anonym (Tina)
    Born74 skrev 2023-03-04 16:32:36 följande:

Jag skrev lätt feber, det är en halv grad mer än hon brukar ha. 

Vet du inte vad nästan svimma innebär? Det susar i öronen, svartnar för ögonen, man blir yr?

Blodsockerfall flera gånger per dag?

En halv grad. 0.5. Det är nästan ingenting. Vore det nåt så de flesta sjuka dagligen. Det är inget ovanligt med en hel grad i skillnad över dagen. 

Blodsockerfall flera gånger om dagen är inget konstigt. Inte heller blodtrycksfall.
    Se  info från vårdhandboken.se ang. kroppstemperatur 
  • Born74
    Anonym (Samma) skrev 2023-03-04 16:46:04 följande:

Jag svimmade när jag åt p-piller. Det var ganska besvärligt. Några gånger riktigt illa tex på ett busstorg mitt i natten. Hade aldrig gjort det innan och det gick över när jag slutade med pillren. 

Ingen läkare har trott att det berodde på pillren men jag tror det var så. Det var så tydligt när det började och sedan upphörde.

Dock var detta på forntiden, tidigt 90-tal. Det borde ju ha skett en utveckling av p-piller kan man tycka.

Hursom har jag skytt dem sedan dess.

Tack för ditt svar. Jag är själv väldigt känslig för hormoner och misstänker att dottern kan vara likadan. Kanske lika bra att sluta? Hon äter dem för att bli av med kraftig mensvärk men att vara yr och svimmig hela dagarna funkar ju inte. 
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Tina) skrev 2023-03-04 16:46:47 följande:
    En halv grad. 0.5. Det är nästan ingenting. Vore det nåt så de flesta sjuka dagligen. Det är inget ovanligt med en hel grad i skillnad över dagen.  //

Blodsockerfall flera gånger om dagen är inget konstigt. Inte heller blodtrycksfall.
    Se  info från vårdhandboken.se ang. kroppstemperatur 
    Blodtrycket ska man ju hålla koll på ändå vid p-piller. Är det inte bra blir man ofta lite svajig. 
    Feber av p-piller låter märkligt eftersom feber är kroppens försvar mot virus och bakterier. Nu har hon ju inte feber iofs. 
    Din  vuxna dotter lär väl tala med sin bm om detta. 
  • Born74
    Anonym (Tina) skrev 2023-03-04 17:00:28 följande:
    Blodtrycket ska man ju hålla koll på ändå vid p-piller. Är det inte bra blir man ofta lite svajig. 
    Feber av p-piller låter märkligt eftersom feber är kroppens försvar mot virus och bakterier. Nu har hon ju inte feber iofs. 
    Din  vuxna dotter lär väl tala med sin bm om detta. 
    Ja det är klart, jag ville bara se om någon haft liknande erfarenhet. Och det var det ju. Jag har också läst i andra forum nu om folk som fått yrsel och feber när de börjat med p-piller. 
  • Plupp73

Det viktigaste (om det med yrseln fortsätter) och om hon upplever andra symptom, är att utesluta sinustrombos. Det är en allvarlig, inte särskilt vanlig, komplikation till p-piller. De flesta känner inte till det.
    Man ska inte svimma och bli yr plötsligt

• Born74
    Plupp73 skrev 2023-03-04 19:27:29 följande:

Det viktigaste (om det med yrseln fortsätter) och om hon upplever andra symptom, är att utesluta sinustrombos. Det är en allvarlig, inte särskilt vanlig, komplikation till p-piller. De flesta känner inte till det.
    Man ska inte svimma och bli yr plötsligt

Tack, det får vi läsa på om! 
Svar på tråden Lätt feber & yrsel när man börjar med p-piller?