• Anonym (TT)

Hämmar vi våra barns utveckling?

Jag blir nyfiken på föräldrar som utmanar sina barn mer än andra. 

Många säger ju att man inte ska göra saker för svårt för barn och att man ska åldersanpassa olika saker. Men jag ser ju att dom föräldrarna som låter barnen göra saker på sin egna vuxna nivå får med sig sina barn dit. 

Exempelvis har en liten kille varit på Nyhetsmorgon och visat upp sina tavlor och målat av programledarna. Pojken hade en äldre släkting som va konstnär som han fått måla tillsammans med, han har alltså utmanats och inte bara fått lite kritor utan blivit utmanad från början. 

Vi kan ta barn som deltagit i Sveriges yngsta mästerkock som utan problem gör avancerad mat. Men dom hade ju inte kunnat detta om inte föräldrarna godkänt att dom fått vara i köket och prova.

Så min frågeställning är väl om vi hämmar våra barn när vi ska anpassa allt utifrån va vi tror att dom ska klara? 

• Svar på tråden Hämmar vi våra barns utveckling?
  • Anonym (Lärare)

Ja. För de som gått en pedagogisk utbildning är detta en självklarhet. Den absolut bästa utvecklingen får ett barn när hen får en utmaning som ligger precis under taket för vad de klarar av. Inte så svårt att de inte klarar det, inte så lätt att det blir tråkigt och menlöst.

• Anonym (TT)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-03-05 00:11:59 följande:

Ja. För de som gått en pedagogisk utbildning är detta en självklarhet. Den absolut bästa utvecklingen får ett barn när hen får en utmaning som ligger precis under taket för vad de klarar av. Inte så svårt att de inte klarar det, inte så lätt att det blir tråkigt och menlöst.

Jo men när man ser dessa barn så ligger inte dessa barn lite under vad dom skulle klara av.

Jag har pratat med just lärare om vilket material som erbjuds. Typ haft en treåring som tycker mycket om att spela på min gitarr. Jag har köpt en gitarr då som är storleksanpassad för 4-5 år men treåring älskar att spela och vill göra som jag. 

När jag då köpt och skänkt gitarrer (till en förskola) för åldern 4 år så säger förskollärarna att gitarr är för avancerat för barnen och säger att förskolan erbjuder ägg att spela på. Men för mig som håller på med musik och som har många i mitt gäng som har barn så kan alla dom här barnen spela vid väldigt ung ålder. För vi erbjuder den typen av utrustning. Som släktingen som tagit med sitt barnbarn till en riktig ateljé.

Då är det ju egentligen för svårt, men barnen vet inte att det är för svårt så dom gör saker av nyfikenhet då och då funkar inte vygotskis teori. 

• Anonym (Lärare)
    Anonym (TT) skrev 2023-03-05 00:22:08 följande:

Jo men när man ser dessa barn så ligger inte dessa barn lite under vad dom skulle klara av.

Jag har pratat med just lärare om vilket material som erbjuds. Typ haft en treåring som tycker mycket om att spela på min gitarr. Jag har köpt en gitarr då som är storleksanpassad för 4-5 år men treåring älskar att spela och vill göra som jag. 

När jag då köpt och skänkt gitarrer (till en förskola) för åldern 4 år så säger förskollärarna att gitarr är för avancerat för barnen och säger att förskolan erbjuder ägg att spela på. Men för mig som håller på med musik och som har många i mitt gäng som har barn så kan alla dom här barnen spela vid väldigt ung ålder. För vi erbjuder den typen av utrustning. Som släktingen som tagit med sitt barnbarn till en riktig ateljé.

Då är det ju egentligen för svårt, men barnen vet inte att det är för svårt så dom gör saker av nyfikenhet då och då funkar inte vygotskis teori. 

Det verkar som att du missförstår deras förmåga eller hur teorin fungerar. Om de klarar av att spela gitarr så bekräftar det ju att det ligger inom deras zon, oavsett hur svårt vuxna kan tro att det är. Det faktum att de kan bekräftar att de kan, man kan inte påstå att t ex gitarrspel skulle ligga utanför deras förmåga, eftersom de tydligen kan det. Deras förmåga att lära sig spela gitarr beror inte på att de själva inte förstår att de inte "borde" kunna, utan att de vuxna bevisligen har för låg tilltro till deras förmåga. Att fsk-pedagogerna (jag använder den termen löst här, med tanke på en del som jobbar där) eller andra vuxna underskattar barnens förmågor hör inte till saken.
  • Anonym (TT)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-03-05 00:31:13 följande:
    Det verkar som att du missförstår deras förmåga eller hur teorin fungerar. Om de klarar av att spela gitarr så bekräftar det ju att det ligger inom deras zon, oavsett hur svårt vuxna kan tro att det är. Det faktum att de kan bekräftar att de kan, man kan inte påstå att t ex gitarrspel skulle ligga utanför deras förmåga, eftersom de tydligen kan det. Deras förmåga att lära sig spela gitarr beror inte på att de själva inte förstår att de inte "borde" kunna, utan att de vuxna bevisligen har för låg tilltro till deras förmåga. Att fsk-pedagogerna (jag använder den termen löst här, med tanke på en del som jobbar där) eller andra vuxna underskattar barnens förmågor hör inte till saken.
    Okej men då är vi ju överens om det, för vygotskij säger ju inte vad barn ska klara av i en viss ålder m.m så det är ju egentligen inte hans fel. Men jag tror att vuxnas problem med är att man underskattar barns förmågor rejält och anser att saker är för svåra och av den anledningen aldrig erbjuder små barn att göra saker. BVC sköterskan sa till mig tidigare att det va onödigt att läsa pekböcker för en bebis för att bebisen ändå inte skulle förstå. Med den inställningen behöver man ju inte prata med en nyfödd all för att det stämmer, barnet lär inte förstå vad jag säger. 

Men eftersom jag har läst för mitt barn sedan hon va nyfödd har jag ju kunnat läsa böcker för 6 åringar sedan när barnet är 3 år. Barnet älskar böckerna och kan t o m prata om mössen och innehållet sen. Men det är ju för att jag inte stirrat mig blind på vad som är för den åldersgruppen. Jag har även läst vuxenböcker inom områden som barnet gillar. När vi läst om allt om kroppen för barn så vill hon ju fortsätta att läsa om kroppen så det har ju tillslut blivit kurslitteratur som folk har på universitetet. Drivkraften är ju intresset för att förstå för barnet men jag säger inte som vuxen att det är för svårt heller. Tror du inte många vuxna hämmar barnet i detta? om vi tänker på dom barnen som har särbegåvning. Är det verkligen ett problem om vuxna faktiskt skulle avancera saker? 
  • Anonym (My)
    Jo men när man ser dessa barn så ligger inte dessa barn lite under vad dom skulle klara av. Jag har pratat med just lärare om vilket material som erbjuds. Typ haft en treåring som tycker mycket om att spela på min gitarr. Jag har köpt en gitarr då som är storleksanpassad för 4-5 år men treåring älskar att spela och vill göra som jag.  När jag då köpt och skänkt gitarrer (till en förskola) för åldern 4 år så säger förskollärarna att gitarr är för avancerat för barnen och säger att förskolan erbjuder ägg att spela på. Men för mig som håller på med musik och som har många i mitt gäng som har barn så kan alla dom här barnen spela vid väldigt ung ålder. För vi erbjuder den typen av utrustning. Som släktingen som tagit med sitt barnbarn till en riktig ateljé. Då är det ju egentligen för svårt, men barnen vet inte att det är för svårt så dom gör saker av nyfikenhet då och då funkar inte vygotskis teori. 

Att din treåring kan börja spela gitarr i lugn hemmamiljö tillsammans med en engagerad förälder betyder inte att det funkar att sätta gitarrer i händerna på en förskolegrupp. Det kanske inte är för avancerat för alla barn att spela, men det kan ändå vara för avancerat att lära ut i den miljön. Hade du själv lyckats lära ett barn att spela om du hade en handfull ungar till att ta hand om varav två var halvintresserade, men hellre byggde lego, och tre hade massor av spring i benen och mycket hellre ville gunga, klättra eller ha kuddkrig?
  • Anonym (TT)
    Anonym (My) skrev 2023-03-05 04:41:02 följande:

Att din treåring kan börja spela gitarr i lugn hemmamiljö tillsammans med en engagerad förälder betyder inte att det funkar att sätta gitarrer i händerna på en förskolegrupp. Det kanske inte är för avancerat för alla barn att spela, men det kan ändå vara för avancerat att lära ut i den miljön. Hade du själv lyckats lära ett barn att spela om du hade en handfull ungar till att ta hand om varav två var halvintresserade, men hellre byggde lego, och tre hade massor av spring i benen och mycket hellre ville gunga, klättra eller ha kuddkrig?

Jag har lärt barn i 4 års åldern att spela gitarr i den där miljön? men barnen har ju själva fått välja aktivitet och instrument. Så dom som vill klättra får göra det, dom som vill bygga med Lego får göra det. Det handlar ju fortfarande om barnet egna intresse.

Så fort jag tagit fram en gitarr i en småbarnsgrupp har dom blivit nyfikna och vill spela på min gitarr och det intressanta är att dom klarar det, trots att gitarren är för stor.

Det handlar ju mer om att erbjuda olika saker till barn. Men man kan även ge utmanande aktiviteter. 

• Anonym (Ulrika)

Jag måste bara hoppa in lite här! Det just på den nivån de har utmanats under många år - alltså lite runt gränsen för vad de klarar. Då utvecklas man fort, och ligger vid tex 12 års ålder på en helt annan nivå än andra tolvåringar!
    MEN, det gäller ju att barnet har både fallenhet och intresse för att det ska bli så duktigt att man reagerar. 
  • Anonym (TT)
    Anonym (Ulrika) skrev 2023-03-05 08:26:14 följande:
    Jag måste bara hoppa in lite här! Det just på den nivån de har utmanats under många år - alltså lite runt gränsen för vad de klarar. Då utvecklas man fort, och ligger vid tex 12 års ålder på en helt annan nivå än andra tolvåringar!
    MEN, det gäller ju att barnet har både fallenhet och intresse för att det ska bli så duktigt att man reagerar. 
    självklart är intresse viktigt. Men om en konstnär släpper in ett litet barn i sin ateljé och den blir svinbra, vad hade hänt om man bara gett det barnet kritor bara? Hade den utvecklats lika fort då? 
  • Anonym (Bullen)

Givetvis utvecklas barn som stimuleras mycket och på rätt nivå mer än de som inte gör det. 

Många barn har flera talanger och vilka som utvecklas tidigt i barndomen är ofta en slump som beror på vilka personer som finns i deras omgivning. 

Det finns inte alltid möjlighet att låta ett barn utvecklas optimalt inom sin talang. Tid och ekonomi sätter begränsningar. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara. 

Att ha bra färger eller gitarrer i liten storlek gör inte att barnen utvecklas enormt inom bildkonst eller musik. Det som spelar roll är om det finns en vuxen som har tid, är entusiastisk, snäll och villig att lära ut. 

Det finns en underliggande önskan om maximal utveckling i dina resonemang som jag värjer mig emot. Att utvecklas maximalt har inget egenvärde. Jag och min man har försett barnen bla med bra hantverksmaterial, sportutrustning och musikinstrument. Men det är ju inte för att vi vill att de ska bli konstnärer, atleter eller musiker, utan för att det är roligt. 

• Citronella
    Anonym (TT) skrev 2023-03-05 00:45:12 följande:
    Okej men då är vi ju överens om det, för vygotskij säger ju inte vad barn ska klara av i en viss ålder m.m så det är ju egentligen inte hans fel. Men jag tror att vuxnas problem med är att man underskattar barns förmågor rejält och anser att saker är för svåra och av den anledningen aldrig erbjuder små barn att göra saker. BVC sköterskan sa till mig tidigare att det va onödigt att läsa pekböcker för en bebis för att bebisen ändå inte skulle förstå. Med den inställningen behöver man ju inte prata med en nyfödd all för att det stämmer, barnet lär inte förstå vad jag säger. 

Men eftersom jag har läst för mitt barn sedan hon va nyfödd har jag ju kunnat läsa böcker för 6 åringar sedan när barnet är 3 år. Barnet älskar böckerna och kan t o m prata om mössen och innehållet sen. Men det är ju för att jag inte stirrat mig blind på vad som är för den åldersgruppen. Jag har även läst vuxenböcker inom områden som barnet gillar. När vi läst om allt om kroppen för barn så vill hon ju fortsätta att läsa om kroppen så det har ju tillslut blivit kurslitteratur som folk har på universitetet. Drivkraften är ju intresset för att förstå för barnet men jag säger inte som vuxen att det är för svårt heller. Tror du inte många vuxna hämmar barnet i detta? om vi tänker på dom barnen som har särbegåvning. Är det verkligen ett problem om vuxna faktiskt skulle avancera saker? 
    Pekböcker lär inte barnen någonting det är mest för de vuxnas skull. Att prata med barnet hjälper dem att utveckla ett språk så det är superviktigt. Att läsa när barnet väl kan prata hjälper dem att utvidga sitt ordförråd. 
Svar på tråden Hämmar vi våra barns utveckling?