• Anonym (Behöver råd)

Partner vill inte flytta ihop

Hejsan!

Jag och min partner har varit i ett långdistansförhållande i snart ett års tid där vi ändå har lyckats spendera stora mängder tid hos varandra. Med undantag för de senaste två månaderna har vi bott mer tillsammans än vi har varit isär. de senaste två månaderna har vi dock endast träffats några enstaka dagar, och vi har hamnat i en spiral av bråk och tjafs.

Jag har två barn sen tidigare, varav ett föddes efter det att jag träffade min nuvarande partner. Detta är givetvis en svår situation och har förståeligen skapat mycket stress hos oss båda. 

Vi har dock alltid lyckats ta oss igenom allt, och vi har ett väldigt rikt, djup och kärleksfull relation. Jag har aldrig förr upplevt såna känslor för någon, och jag såg verkligen en framtid tillsammans med henne. 

Flr ett tag sen föreslog jag att vi skulle flytta ihop, vilket är någonting hon uttryckt väldigt stor vilja till tidigare. Men då, för att göra en lång historia kort, berättade hon att hon kände att jag inte gav 100% i vårt förhållande och att hon möjligtvis vill att vi går skilda vägar. Jag blev helt paff då jag själv känner att jag gör mitt yttersta för att få henne att känna sig uppskattad och älskad, och har verkligen gett mitt allt för att vi ska växa och utvecklas tillsammans.

Hon sa sen att hon inte vill flytta ihop nu då det finns saker som behöver ändras först. Hon vill få en bättre relation till mina barn osv, vilket jag förstår till 100%.

Men samtidigt känner jag att den tuffa period vi haft beror på att vi inte är isär, och jag kämpar med en känsla av att bli nobbad när jag ville ta vårt förhållande till nästa steg.

Vi har nu landat i att det är oklart om vi vill fortsätta vårt förhållande, och kommunikationen har helt brutit ihop.

Jag känner mig så ledsen och förvirrad då jag endast ville ta vårt förhållande till nästa steg då jag känner att påfrestningar av att bo isär långsamt förstör vår relation, men även för att jag trodde att vi var redo för det steget. Jag trodde ju att hon skulle bli glad då hon pratat så mycket om att flytta ihop tidigare.

Jag hade aldrig kunnat tro att ett förslag att flytta ihop kunde resultera i att vi är på randen till att gå åt olika håll.

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till för att försöka bryta den här onda spiralen, och jag vill bara att allt ska bli som vanligt igen. Jag älskar henne, och vill bara hålla om henne just nu.. 
  • Svar på tråden Partner vill inte flytta ihop
  • Anonym (F)

Det kommer inte att bli som vanligt förrän er relation förbättras, så antingen jobbar ni på den NU eller så kommer ni att gå isär. Hon vill ha en bättre relation till dina barn, försök främja den på olika sätt. Hon känner att du inte satsar 100 % på er relation, varför då? Även om det är så att du försöker få henne att känna sig uppskattad och älskad så kan det ändå vara fel taktik, hon kanske behöver annat, du kanske tror att det märks men det gör det inte osv. Dessutom handlar det ofta inte om såna saker utan annat, t ex om du prioriterar tid med henne. Ta reda på vad hon menar.

Sedan en sak, om du tror att era bråk beror på att ni inte varit isär så måste du inse att flytta ihop är en urusel idé. Dessutom kan det vara bra om hon flyttar till din stad och känner sig för först, ni kan uppleva vardag på ett annat sätt tillsammans och se om det finns en chans att det funkar.

• Tow2Mater

Verkar ju vara mycket små barn inblandade, så en gissning är att hon med vill få en bättre relation till mina barn osv betyder att det handlar om barnens mamma på ett eller annat vis.

• Anonym (Dillys)

Långdistansförhållande och du har väldigt små barn, yngsta inte ens 1 år gammal.

Du är inte flyttbar så det blir ju hon som får lämna jobb, vänner och kanske familj för att flytta till dig och bli bonusförälder till väldigt små barn.

Jag förstår att det är svårt och krångligt för henne och jag tycker nog att om ni vill få det att funka, varför inte fortsätta som ni gjort under några år till?

Du kan ha ditt liv med små barn och allt vad det innebär, hon har sitt liv i sin hemstad, och så har ni ett tillsammans där ni träffas och stärks som par för att på sikt kanske kunna bli en familj.

Ett år är inte lång tid och du har stora förpliktelser iom att ditt yngsta barn är så litet. Du bor inte med det gissar jag och det är för litet för varannan vecka just nu, vilket gör att du träffar det kontinuerligt flera ggr i veckan gissar jag nu.

Så vänta. 3-5 år kanske. Då är yngsta stor nog för varannan vecka och ni kan komma lättare in i nya rutiner.

• Tecum

Du är nobbad men det beror inte på frågan om att flytta ihop utan på att något skavde redan tidigare och att hon börjat tvivla på sina känslor. Klokt av henne att inte flytta ihop eller skapa förhoppningar hos dig när hon känner så. 
    Du får helt enkelt tona ner de tankarna och avvakta hur er relation utvecklar. Eller om den avvecklas. 

• Anonym (...)

Ett år rätt ganska kort tid när det är en så pass komplex situation. Ni har några saker emot er: avstånd och mycket små barn. 

Om jag var hon hade jag inte hals över huvud gått med på att flytta ihop, när det kräver så mycket av den som behöver byta ort. 

• Anonym (Cissi)

Kan det vara så att hon vänt ut och in på sig för din skull och nu lider av sviterna från det? 

• Anonym (Jz)

Din situation är komplicerad. Har du barn med samma kvinna? Om inte, ännu mer komplicerad. Du är high maintenace, min vän. Din tjej verkar tappa intresset i dig, och du reagerar åt motsatta hållet, vilket är bara ännu mer avtändande för henne skulle jag gissa. 

Ta det lugnt, ge henne andrum. Acceptera att du kanske blir lämnad. Ta det med värdighet, säg att du ville inte det men önskar henne allt gott. Satsa på att vara en bra pappa som klarar situationen utan någons hjälp. Då blir du attraktiv igen. 

• Anonym (Behöver råd)

Tack för alla svar! Jag vill tillägga att vi bor hyfsat nära varandra, och jag är den som kommer flytta. Mitt äldre barn kommer bo hos mig varannan vecka och den yngsta har jag över dagen när jag lämnar och hämtar den äldsta. Jag bor i nuläget bara lite kortare avstånd från mina barn än om jag skulle flytta till min partners stad.

Jag fattar att jag är high maintenance, och att en så fantastisk människa valt att vara med någon som mig med min livssituation är bortom mig.

Jag vill förtydliga att våra bråk och stress INTE beror på att vi har varit för mycket tillsammans utan pga att vi har varit ifrån varandra i långa perioder.

Jag förstår och vill givetvis ge henne utrymme och space för detta, och det jag sökte efter här var väl lkte mer copingstrategier för att bearbeta känslan av det hela.

• Anonym (Jz)

Din bästa copingstrategi, oavsett hur det slutar, är att försöka vara bästa möjliga föräldern och axla situationen på bästa sätt. Då blir du i stället en mycket kapabel man i andras ögon, och får stärkt självförtroende på köpet. 

• Anonym (varför)
    Anonym (Behöver råd) skrev 2023-03-05 11:20:29 följande:
    Partner vill inte flytta ihop
    Hejsan!

Jag och min partner har varit i ett långdistansförhållande i snart ett års tid där vi ändå har lyckats spendera stora mängder tid hos varandra. Med undantag för de senaste två månaderna har vi bott mer tillsammans än vi har varit isär. de senaste två månaderna har vi dock endast träffats några enstaka dagar, och vi har hamnat i en spiral av bråk och tjafs.

Jag har två barn sen tidigare, varav ett föddes efter det att jag träffade min nuvarande partner. Detta är givetvis en svår situation och har förståeligen skapat mycket stress hos oss båda. 

Vi har dock alltid lyckats ta oss igenom allt, och vi har ett väldigt rikt, djup och kärleksfull relation. Jag har aldrig förr upplevt såna känslor för någon, och jag såg verkligen en framtid tillsammans med henne. 

Flr ett tag sen föreslog jag att vi skulle flytta ihop, vilket är någonting hon uttryckt väldigt stor vilja till tidigare. Men då, för att göra en lång historia kort, berättade hon att hon kände att jag inte gav 100% i vårt förhållande och att hon möjligtvis vill att vi går skilda vägar. Jag blev helt paff då jag själv känner att jag gör mitt yttersta för att få henne att känna sig uppskattad och älskad, och har verkligen gett mitt allt för att vi ska växa och utvecklas tillsammans.

Hon sa sen att hon inte vill flytta ihop nu då det finns saker som behöver ändras först. Hon vill få en bättre relation till mina barn osv, vilket jag förstår till 100%.

Men samtidigt känner jag att den tuffa period vi haft beror på att vi inte är isär, och jag kämpar med en känsla av att bli nobbad när jag ville ta vårt förhållande till nästa steg.

Vi har nu landat i att det är oklart om vi vill fortsätta vårt förhållande, och kommunikationen har helt brutit ihop.

Jag känner mig så ledsen och förvirrad då jag endast ville ta vårt förhållande till nästa steg då jag känner att påfrestningar av att bo isär långsamt förstör vår relation, men även för att jag trodde att vi var redo för det steget. Jag trodde ju att hon skulle bli glad då hon pratat så mycket om att flytta ihop tidigare.

Jag hade aldrig kunnat tro att ett förslag att flytta ihop kunde resultera i att vi är på randen till att gå åt olika håll.

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till för att försöka bryta den här onda spiralen, och jag vill bara att allt ska bli som vanligt igen. Jag älskar henne, och vill bara hålla om henne just nu.. 
    Varför så bråttom?

Ni har varit tillsammans i ett år och det har varit ett distansförhållande.
    Du har två barn varav ett barn som inte ens är ett år gammal.
    Du träffade din nya innan relationen med den förra ens var över och innan barnet ens var fött. 

Nu vill du snabbt flytta ihop medan hon helt rimligt vill vänta tills hon lärt känna dina barn bättre. Och sen inser hon att hon inte alls vill fortsätta med en man som lämnar ett förhållande innan yngsta barnet ens är fött och som startar en ny relation redan innan den gamla relationen är över. Man får ju förstå att hon drar öronen åt sig. Och det har säkert utvecklats nu under de här månaderna när hon fått lite distans till dig och er förälskelse. 
  • Anonym (Dillys)
    Anonym (Behöver råd) skrev 2023-03-06 13:47:06 följande:

Tack för alla svar! Jag vill tillägga att vi bor hyfsat nära varandra, och jag är den som kommer flytta. Mitt äldre barn kommer bo hos mig varannan vecka och den yngsta har jag över dagen när jag lämnar och hämtar den äldsta. Jag bor i nuläget bara lite kortare avstånd från mina barn än om jag skulle flytta till min partners stad.

Jag fattar att jag är high maintenance, och att en så fantastisk människa valt att vara med någon som mig med min livssituation är bortom mig.

Jag vill förtydliga att våra bråk och stress INTE beror på att vi har varit för mycket tillsammans utan pga att vi har varit ifrån varandra i långa perioder.

Jag förstår och vill givetvis ge henne utrymme och space för detta, och det jag sökte efter här var väl lkte mer copingstrategier för att bearbeta känslan av det hela.

Om ni bor hyfsat nära varandra är det ju inte ett långdistansförhållande.
  • Anonym (Behöver råd)
    Anonym (Dillys) skrev 2023-03-06 17:13:28 följande:
    Om ni bor hyfsat nära varandra är det ju inte ett långdistansförhållande.
    Nja, helt rätt i sak, men i praktiken blir det lite så.
  • Anonym (Dillys)
    Anonym (Behöver råd) skrev 2023-03-06 18:52:26 följande:
    Nja, helt rätt i sak, men i praktiken blir det lite så.
    Jag tänker att råden du får i tråden bygger på att ni bor långt ifrån varandra med alla bekymmer som då kan uppstå om man bor ihop eller ej.

Bor ni ändå hyfsat nära är de problem som måste lösas mycket färre.

Om ni ska fortsätta tillsammans och du kan bo i hennes stad och ändå ha dina barn, men att hon inte vill flytta ihop, så är ju ett alternativ att du flyttar till hennes stad och bor särbos nära varandra. Det skulle ju underlätta för er att ses, men också underlätta för dig att kunna fokusera på dina barn på dina veckor medan hon slipper bli bonusmamma redan.
Svar på tråden Partner vill inte flytta ihop