Anonym (Överklassvariant) skrev 2023-03-05 15:15:06 följande:
Jag är väl en slags överklassvariant av familjens svarta får med en livsstil som inte provocerar särskilt många men just i min familj är det här provokativt.
Min man är hantverkare. Varken högutbildad eller miljonär. Vi bor i bostadsrättslägenhet och inte villa. Inte ens centralt! Han pratar även bonnig dialekt.
Översätt till normala förhållanden är det här ungefär som om jag skulle leva med en hustrumisshandlande narkoman i en kloak.
Ha ha, det där känner jag igen även om min situation ser annorlunda ut.
Jag är högutbildad, har ett kvalificerat arbete med medellön, bor i ett bra område, mitt barn är skötsam och duktig i skolan MEN jag fick barn med en idiot, gifte mig aldrig och är ensamstående på heltid.
För min släkt, där alla är höginkomsttagare/väldigt förmögna, gifta och bor i flådiga villor, är mitt liv en tragedi. De kan knappt ta in att jag bor i en hyresrätt för det är likställt med slum och misär i deras värld. Att vara ensam mamma är också otänkbart och i nivå med barnen på Frostmofjället.
I min egen bekantskapskrets som är rätt typisk medelklass lever jag ett normalt liv och jag bryr mig inte om vad min släkt anser om mig. Det är en lättnad att slippa deras stela tillställningar. Jag har aldrig gillat när allt handlar om yta och prestige.
TS, när man har en familj som din så är det bättre att omge sig med andra personer som får en att må bra. Man måste inte gilla eller umgås med sin biologiska familj. Det är en sorg i sig att man fick en sådan familj men då får man skapa sin egen familj. Jag har fått så mycket mer stöd av mina vänner än min familj.