• Moggan

Nåt för att mjuka upp äggen??

Vi är ofrivilligt barnlösa och har genomgått två ivf-behandlingar utan resultat. Nu börjar de konstatera att mina ägg troligen har för hårda skal så att spermierna inte kommer in. Är det någon som vet om det finns nåt man kan göra/äta för att mjuka upp äggskalen lite??

• Svar på tråden Nåt för att mjuka upp äggen??
  • sabia

jag kan ej hjälpa dig med något svar, men vill illafall, skicka dig en riktig kram å önskar dig lycka till.

• Pico

De kan ju göra icsi (= att manuellt föra in en spermie i ägget) och sen kan man även göra AH (assisted hatching) då man ruggar skalet på det befruktade ägget så att det lättare ska kläckas och fästa i livmodern. Prata med din klinik vad de anser!

• TheBlueRose

TS,,Om det är "bara" är dina skal som det är problem med, så kan du chansa med en huskur på egen hand..

Börja med Bisolvon då din mens kommer, detta tar du varje morron fram till nästa mens, å kör på med detta till ev ett + ..
    Bisolvon "löser/tunnar ut" ditt ÄL sekret å gör även dina äggskal lite tunnare...

Det kan ju vara värt ett försök...

• yuzz

bisolvon???

vart köper man det någonstans??

• Moggan

Bisolvon ska jag ta att prova! Tack för tipset!

Nu är det bara att hoppas att det bara är det som är felet. Vi har provat ICSI, men ägget har tyvärr inte fäst då.

• Pico

Fråga om ni inte kan få göra AH då.

• Amalia34

Jag måste fråga,
    Om man har hårda äggskal, är det det svårare för ägget att fästa i livmodern?

AV mina 14 ägg så blev där endast ett befruktat, antagligen för att skal var för hårt.
    Nästa gång blir det isci, om jag inte får ett plus den 18/4???

• Moggan

Jag tror att det är svårare att få det att fästa också, men jag är inte riktigt säker.

Håller en tumme för ett plus!

• Teälskare

Sladdar in här...och sträcker upp pekfingret...hihihihi det heter AHA och inte AH...

Lycka till!

Svar på tråden Nåt för att mjuka upp äggen??