• Momtobe2023

    Gravid + kondylom

    Det verkar inte bättre än att jag har kondylom :( Jag har säkert haft det latent länge men nu under graviditeten har det brutit ut i samband med nedsatt immunförsvar. Jag har ännu inte varit hos barnmorskan och kollat men efter att ha läst om symtom och sett bilder är jag 100% säker. Fick först en liten vårta som jag avfärdade som något normalt men nu när det kommit tre till utanför slidöppningen kan jag inte förneka faktum längre. Jag skäms för att berätta för sambon att jag har en könssjukdom som han säkert är smittad av. Och jag är orolig inför förlossningen. Jag är i vecka 25 så det är lång tid kvar men jag vill verkligen inte föda vaginalt ifall vårtorna är kvar för jag vill inte riskera att smitta bebisen. Jag ska självklart prata med barnmorskan när jag ska dit men tänkte höra lite här tills dess. Är det fler här som varit gravida med aktiv kondylom? Gick era vårtor att få bort innan förlossningen och i så fall hur? Om era vårtor var kvar när det närmade sig förlossning, blev ni erbjudna snitt eller födde ni vaginalt trots vårtorna?

  • Svar på tråden Gravid + kondylom
  • Anonym (Jo)

    Jag fick kondylom när jag var gravid (hade haft utbrott av det en gång tidigare också), blev helt knäckt för att jag inte ville ha det under förlossningen. Var nog ungefär i v.20 eller så när jag fick det men det hann försvinna innan förlossningen! Tror jag hade vårtor några veckor eller så, och det var MYCKET, kliade och gjorde ont så jag höll på bli galen.... Vet inte om det hjälper, men försök boosta immunförsvaret, ät bra och ta tillskott.

  • Momtobe2023
    Anonym (Jo) skrev 2023-03-07 08:53:04 följande:

    Jag fick kondylom när jag var gravid (hade haft utbrott av det en gång tidigare också), blev helt knäckt för att jag inte ville ha det under förlossningen. Var nog ungefär i v.20 eller så när jag fick det men det hann försvinna innan förlossningen! Tror jag hade vårtor några veckor eller så, och det var MYCKET, kliade och gjorde ont så jag höll på bli galen.... Vet inte om det hjälper, men försök boosta immunförsvaret, ät bra och ta tillskott.


    skönt att höra att det försvann så snabbt av sig själv! Det låter ju positivt 
  • Momtobe2023
    Anonym (Jo) skrev 2023-03-07 08:53:04 följande:

    Jag fick kondylom när jag var gravid (hade haft utbrott av det en gång tidigare också), blev helt knäckt för att jag inte ville ha det under förlossningen. Var nog ungefär i v.20 eller så när jag fick det men det hann försvinna innan förlossningen! Tror jag hade vårtor några veckor eller så, och det var MYCKET, kliade och gjorde ont så jag höll på bli galen.... Vet inte om det hjälper, men försök boosta immunförsvaret, ät bra och ta tillskott.


    skönt att höra att det försvann så snabbt av sig själv! Det låter ju positivt 
  • Momtobe2023
    Anonym (Jo) skrev 2023-03-07 08:53:04 följande:

    Jag fick kondylom när jag var gravid (hade haft utbrott av det en gång tidigare också), blev helt knäckt för att jag inte ville ha det under förlossningen. Var nog ungefär i v.20 eller så när jag fick det men det hann försvinna innan förlossningen! Tror jag hade vårtor några veckor eller så, och det var MYCKET, kliade och gjorde ont så jag höll på bli galen.... Vet inte om det hjälper, men försök boosta immunförsvaret, ät bra och ta tillskott.


    skönt att höra att det försvann så snabbt av sig själv! Det låter ju positivt 
  • Lessfear

    Hade också kondylom som blossade upp vid min första graviditet. Fick vänta till efter förlossningen med att ta bort dem. De frös bort vårtorna.
    Jag födde med planerat snitt. Inte kommit något därefter. 10 år sedan.

Svar på tråden Gravid + kondylom