ska man följa Montessori pedagogiken fullt ut så får inget barn börja med nästa steg förrän hen är redo för det steget och enligt pedagogerna bemästrat steget före tex skulle det kunna vara att innan barnet får bygga med runda klossar ska barnet kunna bygga med fyrkantiga klossar - i en vanlig förskola erbjuds barnet då både runda och fyrkantiga klossar från början
mycket i traditionell Montessori bygger på att barnet själv ska jobba med olika material på sin egen lilla arbetsyta
Om det på en vanlig förskola finns 4 stora röda lastbilar att leka med finns det på en Montessori förskola en röd lastbil eller i hemvrån finns det en docka
Silverjenny skrev 2023-03-07 18:26:16 följande:
Jag gick själv på montessori och älskade det. Sedan fick jag byta till vanligt dagis sista året och jag minns jag tyckte det var stökigt och gapigt och vi gjorde inget annat än hade fri lek.
Detta var för länge sedan och vanliga förskolor idag har ju tagit till sig mycket av montessori-pedagogiken men förr var det större skillnad. Ett exempel att möblerna, toaletterna mm var anpassade till barn med låga bord och stolar. Man utgår mer intuitivt från barnens utveckling och fångar upp intresse istället för att ha förplanerade årsplaneringar, om barnen t.ex visar intresse för växter och årstidsväxlingar så studerar man det och har det som tema ett tag. Jag minns vi träffade på en skadad skata under en promenad, då studerade vi olika fåglar och fågelläten ett tag. Om barnet visar intresse för bokstäver tränar man läsning, inte pga att barnet är i en viss ålder.
Så har jag uppfattat skillnaden i alla fall, hoppas det finns pedagoger här som kan ge en bättre förklaring.
möbler och toaletter finns små/ låga även på vanliga förskolor och fanns redan då jag gick på förskolan ( på 70-talet ) någon förplanerad årsplanering har jag inte jobbat med under mina 20 år inom förskolan, 😎utan vi planerar i början av hösten ett övergripande tema tex språket när vi ser att det är något många barn behöver utveckla ..men vad vi gör inom det beror helt på barngruppens intresse och behov .Samma med allt annat visar barnen intresse så finns material tillgängligt…Silverjenny hör ovan skriver att om barnet visar intresse för bokstäver tränar man läsning ,inte pga att barnet är i en viss ålder
här håller jag inte riktigt med..de Montessori förskolor jag träffat på under dessa 20 år låter inte ett barn träna läsning/ bokstäver när barnet visar intresse för det om barnet inte först jobbat med ett antal andra övningar som inbegriper tex att följa linjer med fingret först o sedan med en pinne/ penna och övat korrekt penngrepp etc ..medan barn i en vanlig förskola får jobba med bokstäver även om de inte kan hålla en penna korrekt
Sen som Silverjenny säger ..idag är det mindre skillnad mellan förskolorna ..de flesta förskolor även Montessori förskolorna är i dag mer inspirerade av en pedagogik än renodlade Montessori eller Reggio Emilia förskolor och plockar godbitarna ur olika pedagogiska tankar
( Reggio bygger mycket på att barnen själva ska utforska , pedagogen ska vara medforskande och ta till vara på barnets intresse och stötta med att tillföra/ erbjuda material för att utveckla barnets intresse )
Alla förskolor idag måste följa läroplanen som kom i sin första upplaga 1998 innan dess fanns det bara allmänna råd vilket också påverkar hur förskolor idag än mer plockar från olika pedagogiska inriktningar
Den skillnad jag såg på barn jag träffat på när jag jobbade på fritids ( kommunala) som kom från Montessori förskolor gentemot de barn som gått på vanliga förskolor var att barnen från Montessori var jätteduktiga på att städa efter sig….men de kunde inte leka ( och då menar jag samlek, när man leker en lek ihop och diskuterar sig fram till handling i leken men då var du den som…o då gjorde/sa jag… ) de hade ofta svårt med att samarbeta i grupp ,detta tror jag beror på att de fått så få chanser att öva på detta..om man hela sin förskoletid alltid suttit själv o jobbat med sitt material under arbetspassen även om materialet var en leksak så utvecklar man inte sitt samspel lika mycket som de som fått stor tid till att öva dessa färdigheter
sen för ett barn med tex autism och i viss mån adhd kan Montessori vara jättebra just för att det är så styrt och tydliga gränser för när man jobbar med vad och hur man ska göra med varje material är så styrt
( sen ur ett arbetsmiljöperspektiv….för oss vuxna är dessa låga bord o stolar o toaletter inte alls bra..även om det finns rullpallar etc för oss så sitter du inte bra på dem och det sliter såå mycket mer på våra kroppar än att barnen lär sig klättra upp på en högre stol , med rätt avpassat fotstöd …idag har det äntligen kommit regler för att det måste finnas minst några höga bord o stolar vid matsituationen åtminstone o de allra lägsta borden är helt på väg bort, jag har såå många kollegor som jobbat 15-25 år inom förskolan med dessa låga bord som idag har problem med höfter och leder i övrigt pga detta ,det går bra så länge man är ung men vi ska hålla i ett helt arbetsliv…ett arbetsliv som blir längre o längre…)