• Anonym (confused)

Vad betyder "estimated tax to be collected" på amazon.com?

Är det bara tullavgiften eller är det någon annan skatt så tullavgift kommer utöver?

• Svar på tråden Vad betyder "estimated tax to be collected" på amazon.com?
  • Anonym (confused)
    Tow2Mater skrev 2023-03-08 02:47:56 följande:

VAT, 25% for Sverige.
    The sale of products and services will be taxable in the country associated with the location of the customer. Tax is charged at the applicable rate in accordance with local legislation in each country.

www.amazon.com/gp/help/customer/display.html/

Är det tullavgiften?
  • EnAnonumius
    Anonym (confused) skrev 2023-03-08 02:56:39 följande:
    Är det tullavgiften?
    Nej det är skatt.

Tax = skatt/moms

Tullavgift är "customs duty".

Fast innan du gör en beställning på amazon, så bör du kolla om det finns samma vara på någon av de europeiska "amazon".  Lägger med tre exempel på europeiska amazoner.

Svenska amazon
    amazon.se

Franska amazon:
    amazon.fr

Tyska amazon:
    amazon.de

osv..

Det går att söka på engelska på alla amazoner oavsett vilket amazon du går in till.

Att jag rekommendera detta, att kolla upp Amazon i de olika EU-länderna, är för att du skall slippa att åka på att betala vår svenska moms.  Är momsen betalad i ett annat EU-land så slipper du betala den svenska momsen. Vår svenska moms är en av de högsta i EU.

Beställer man från amazon utan för EU, så åker man på att betala den svenska momsen. Och även tull avgifter om paketets värde överstiger 300kr.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (confused)
    Anonym (?) skrev 2023-03-08 03:53:25 följande:

Det är momsen 

EnAnonumius skrev 2023-03-08 07:06:39 följande:
    Nej det är skatt.

Tax = skatt/moms

Tullavgift är "customs duty".

Fast innan du gör en beställning på amazon, så bör du kolla om det finns samma vara på någon av de europeiska "amazon".  Lägger med tre exempel på europeiska amazoner.

Svenska amazon
    amazon.se

Franska amazon:
    amazon.fr

Tyska amazon:
    amazon.de

osv..

Det går att söka på engelska på alla amazoner oavsett vilket amazon du går in till.

Att jag rekommendera detta, att kolla upp Amazon i de olika EU-länderna, är för att du skall slippa att åka på att betala vår svenska moms.  Är momsen betalad i ett annat EU-land så slipper du betala den svenska momsen. Vår svenska moms är en av de högsta i EU.

Beställer man från amazon utan för EU, så åker man på att betala den svenska momsen. Och även tull avgifter om paketets värde överstiger 300kr.

Så det kommer tull också på varan när den kommer till Sverige också då alltså?

Tack för att ni svarar. Den finns tyvärr inte på de länkade sidorna. 
  • Citronella

Skatten på de flesta varor är 25% tullavgift betalar man oftast bara för dyrare varor (över 1700) en vanlig tullavgift är 12% men det varierar beroende på vad du köpt. PostNord tar oftast en avgift på 75 kronor. 

• Anonym (confused)
    Citronella skrev 2023-03-08 13:52:44 följande:

Skatten på de flesta varor är 25% tullavgift betalar man oftast bara för dyrare varor (över 1700) en vanlig tullavgift är 12% men det varierar beroende på vad du köpt. PostNord tar oftast en avgift på 75 kronor. 

Jag har gjort tullberäknaren så jag vet vad den skulle kosta. Men eftersom det är samma nummer som den här estimated tax to be collected så visste jag inte om det var den som visades eller någon skatt utöver. Jag har skickat efter från usa förut och aldrig fått en skatt pålagd sådär. 
  • Citronella
    Anonym (confused) skrev 2023-03-08 15:03:51 följande:
    Jag har gjort tullberäknaren så jag vet vad den skulle kosta. Men eftersom det är samma nummer som den här estimated tax to be collected så visste jag inte om det var den som visades eller någon skatt utöver. Jag har skickat efter från usa förut och aldrig fått en skatt pålagd sådär. 
    Vissa sidor har samarbete med svenska tullverket och då betalar man alla avgifter i samband med beställningen. I USA visas varorna generellt utan Amerikansk skatt som läggs till när man ska betala. Om det är den Amerikanska skatten eller den svenska borde vara ganska lätt att lista ut på summan. 
Svar på tråden Vad betyder "estimated tax to be collected" på amazon.com?