• Anonym (Gabriella)

Vad räknas som psykisk misshandel?

Som rubriken säger, vad räknas som psykisk misshandel? Om vi bortser från uttalande hot som ?jag skall döda/misshandla dig?. Jag har förstått att det innefattar så mycket mer än det.

• Svar på tråden Vad räknas som psykisk misshandel?
  • Anonym (Gabriella)
    Anonym (Alexia) skrev 2023-03-08 17:20:40 följande:

Manipulera- tex lura någon för sex
    Ghosta- Bara försvinna medvetet från en person man har en relation till
    Gaslighta- pränta in saker så den andre personen tappar verklighetsuppfattningen.
    Utpressning- har du inte sex med mig så drar jag 

Varit med om allt det där och det är kanske svårt att förstå. Men fick PTSD på kuppen av allt varm-kall bemötande. Ghosting om jag inte lydde eller hade en egen åsikt, till sist var jag så gaslightad att jag inte ens såg klart. Tagit 1 år och en sjukhusinläggning att komma på fötter. Att andra omkring vara hade svaret ?men skit i honom? utan att se vad jag var igenom förstärkte känslan av att vara galen, sjuk och värd att behandlas hur som helst.
    Vid psykisk misshandel får man ofta väldigt lite förståelse jämfört om jag tex kommit till jobbet med en blåtira. Då hade alla förstått och stöttat. Finns fler termer man kan hitta bla om man söker på Narcissism vad som händer i en person som utsatts för såna saker. Det finns otroligt mycket som enskilt ser ut som små subtila saker men som verkligen kan knäcka den andre parten. 

Åh herregud, hoppas du mår bättre idag. Det låter fruktansvärt det du varit med om. Det låter som en mycket sjuk person 
  • Anonym (Min upplevelse)

Om man behandlas respektlöst, tvingas bemöta skik och inte blir lyssnad på. 
    Blir invaliderad och missförstådd upprepade gånger. 
    Om man känner sig förbisedd, ignorerad och /eller märker att man inte kan slappna av tillsammans med personen: att man anpassar sig till den grad att man mår dåligt av det.
    Att man inte kan vara sig själv och slappna av i personens närhet, eftersom personens humör kan blossa upp.
    Detta är subjektivt och säkert bara en bråkdel av hur psykisk misshandel kan kännas, men detta har jag själv upplevt och fått förklarat åt mig att jag behöver komma ifrån. 
    Sen vart gränsen går mot "bara" ett destruktivt förhållande är nog hårfin.
    Men vi alla förtjänar att få må bra och leva ett värdigt liv! 
    Lycka till, kram! 

• Censur

Psykisk misshandel kan vara att personen säger taskiga saker till dig. Kanske om hur du klär dig eller intressen du har. Kanske kommenterar personen ditt utseende på ett negativt sätt. Klagar, kritiserar och kanske till och med bestämmer vad du får ha på dig.

Personen kan prata illa om dina vänner eller familj och bestämma att du inte får träffa dem. Kanske hellre vill att du är hemma för annars är du en elak person som inte bryr sig om din partner.

Personen kan förnedra, håna eller förminska dina känslor och tankar. Kanske tycker du är känslig eller överdriver. 

Gaslighting, personen manipulerar och framställer dig som förvirrad, psykiskt sjuk, glömsk... Personen kan förändra eller utelämna information som får dig att känna att du jämt uppfattat fel. Du känner dig dum och tvivlar på dig själv. Kanske handlade samtalet om en situation där du blivit sårad men du lämnar konversationen med en känsla av att vara den dåliga, elaka eller dumma och glömska. Kanske kommer du att personen hade rätt och du är överdriven, känslig och att det var onödigt att ta upp vad det nu var.

Personen kan vilja kontrollera dina sociala medier. Vill ha fina lösenord och ha koll på vilka du snackar med och är vän med. Kanske får du inte ens ha sociala medier?

Personen kan anklaga dig för saker du inte har gjort. Om det uppstår konflikter kan personen straffa dig genom att inte prata med dig och behandla dig som luft.

Personen kan hota dig eller skrämmas. Både hota med våld mot dig men även att personen ska skada sig själv om du inte gör som hen säger eller lämnar.

Personen kan säga att du inte klarar dig utan honom eller henne, att ingen gillar dig eller kommer vilja ha dig. Att du inte kommer lyckas med något.

Personen kan växla mellan att vara omtänksam och kärlek till att vara kall och elak.

Personen kan sucka åt dig eller på andra sätt visa med kropp och uttryck att du är dålig, jobbig o.s.v. eller säga till dig att du är ful, äcklig, dum, värdelös, kan inget.

Om du i relation till din partner känner dig osäker, tvivlar på dig själv, känner dig otillräcklig och dålig, får skuldkänslor så kan det mycket väl handla om psykisk misshandel. Man behöver inte vara utsatt för ALLT men om några saker händer frekvent och får dig att känna dig underlägsen, osäker eller kanske otrygg så är det något som inte stämmer. Psykisk misshandel kan komma smygande och är inte alltid tydligt för omgivningen eller ens den som utsätts.

• Anonym (Gabriella)

Kan absolut hålla med om att Ghosta, tvinga nån att leva i ovisshet, ge dubbla budskap, köra kall varm- metoden är riktigt grymt. Satt och googlade idag bla på hur Narcisster gör dessa ganska subtila saker men hur det fullkomligt slår ner på de som blir utsatta. De får t.o.m. PTSD av det då kroppen/psyket sätts i en extrem stress. Intressant läsning 

• Anonym (Gabriella)
    Anonym (Min upplevelse) skrev 2023-03-15 15:12:22 följande:

Om man behandlas respektlöst, tvingas bemöta skik och inte blir lyssnad på. 
    Blir invaliderad och missförstådd upprepade gånger. 
    Om man känner sig förbisedd, ignorerad och /eller märker att man inte kan slappna av tillsammans med personen: att man anpassar sig till den grad att man mår dåligt av det.
    Att man inte kan vara sig själv och slappna av i personens närhet, eftersom personens humör kan blossa upp.
    Detta är subjektivt och säkert bara en bråkdel av hur psykisk misshandel kan kännas, men detta har jag själv upplevt och fått förklarat åt mig att jag behöver komma ifrån. 
    Sen vart gränsen går mot "bara" ett destruktivt förhållande är nog hårfin.
    Men vi alla förtjänar att få må bra och leva ett värdigt liv! 
    Lycka till, kram! 

Läste om just detta att psykisk misshandel kan vara värre än fysisk. Just för att om du kommer med en blåklocka då får du medhåll och stöd- alla/majoriteten fattar liksom att det är fel. Medan de som tex ghostas av sin partner, lever under lite hopp och en iskyla ofta bemöts med att ?bara skit du i honom?. Medan offret är så nedtryckt och gaslightad att hon eller han inte längre tror sig kunna leva utan personen som utsätter dem
  • Anonym (It's a lot)

Dessa saker togs upp i min rättegång efter att jag blivit fysiskt och psykiskt misshandel av mitt ex. Det var inte i Sverige, så några av sakerna kanske inte gills enligt svensk lag.

Isolering - han manövrerade mig bort från min familj och vänner
    Manipulation med Skrämsel - jag fick höra hela tiden hur farligt allt var, särskilt sådant som kunde få mig bort från honom
    Hot - våld och död kom senare, tidigt var det mer saker som "om du inte x får du inte y"
    Känslomässig utpressning - "gör du inte x blir jag/någon ledsen/besviken"
    Infantilisering och nedvärdering - "det kan inte du" "det klara du inte av" "det vet du inget om", men även subtila saker som att han nästan alltid gav mig barnsaker att använda . Barnbestik, leksalsverktyg mm.
    Kontroll - han fick alltmer  kontroll över vad jag åt, hur jag klädde mig, vad jag gjorde, när, pengar, allt.
    Psykiska straff för upplevda fel och oförrätter - den punkten ändrades faktiskt till tortyr, då han nekade mig mer och sömn 
    Gaslighting

Jag kan ha glömt något. 

• Anonym (Gabriella)
    Anonym (It's a lot) skrev 2023-03-15 15:44:58 följande:

Dessa saker togs upp i min rättegång efter att jag blivit fysiskt och psykiskt misshandel av mitt ex. Det var inte i Sverige, så några av sakerna kanske inte gills enligt svensk lag.

Isolering - han manövrerade mig bort från min familj och vänner
    Manipulation med Skrämsel - jag fick höra hela tiden hur farligt allt var, särskilt sådant som kunde få mig bort från honom
    Hot - våld och död kom senare, tidigt var det mer saker som "om du inte x får du inte y"
    Känslomässig utpressning - "gör du inte x blir jag/någon ledsen/besviken"
    Infantilisering och nedvärdering - "det kan inte du" "det klara du inte av" "det vet du inget om", men även subtila saker som att han nästan alltid gav mig barnsaker att använda . Barnbestik, leksalsverktyg mm.
    Kontroll - han fick alltmer  kontroll över vad jag åt, hur jag klädde mig, vad jag gjorde, när, pengar, allt.
    Psykiska straff för upplevda fel och oförrätter - den punkten ändrades faktiskt till tortyr, då han nekade mig mer och sömn 
    Gaslighting

Jag kan ha glömt något. 

Beklagar vad du varit med om. Men glad att höra att det i vissa länder räknas. Läser man Alexias inlägg ovan så ser man tydligt hur starkt även ?subtila? saker påverkar hjärnan. Hoppas du mår bra idag
  • Anonym (B)

Tycker att alla här har tagit upp de mesta! Vill tillägga att Silent treatment är också en form av psykisk misshandel. Det är när en person vägrar prata med dig och ignorerar dig i dagar efter ett tjafs.

• Anonym (Gabriella)
    Anonym (B) skrev 2023-03-15 16:08:12 följande:

Tycker att alla här har tagit upp de mesta! Vill tillägga att Silent treatment är också en form av psykisk misshandel. Det är när en person vägrar prata med dig och ignorerar dig i dagar efter ett tjafs.

Kan erkänna att kompisen varit i det, dåbhandöade det mycket om sk ghosting, speciellr när hon bad att han skulle göra slut hellre än att ge tomma ord, ge henne div ordsallader med dubbla budskap som inte gick att tyda. Hon fastnade i att försöka förstå, för henne var han nyckeln att kunna må bra? bara han förstod och han ljög för henne om många saker. Mest att han var sjuk fast han hade andra visade det sig. Hon höll på att gå under helt. Tror han jobbade 8 månader på att knäcka henne.

Jag sa faktiskt till honom att det han gjorde mot henne var psykisk misshandel. Och att avsluta med henne istället för att leka och lägga på hyllan?Han svarade ?Tro du det sötnos?.

Jag ville veta att jag inte var helt fel ute. Jag har som utomstående svårt att se hur hon kunde rasa så totalt, min fina starka vän. Subtila saker som är svåra att sätta fingret på fick henne helt knäckt.
Svar på tråden Vad räknas som psykisk misshandel?