• Anonym (hehe)

Pinsam fråga men hur gör man gånger tecknet?

Hur gör man gånger tecknet på ett vanligt tangent bord? 

Det ska inte vara  ( * ) tecknet. Utan en enkel punkt i mitten som det står i matteböckerna.

• Svar på tråden Pinsam fråga men hur gör man gånger tecknet?
  • Anonym (Cliff)
    Anonym (hehe) skrev 2023-03-09 16:45:23 följande:

Det ska inte vara  ( * ) tecknet. Utan en enkel punkt i mitten som det står i matteböckerna.

Alt+0149 så får du en bullet i alla fall. Annars (om den är för stor) så kanske du kan googla shortcuts keyboard 
  • Anonym (hehe)

Hmm okej tack, men får nog googla då. 

• Anonym (....)

Gångertecknet/tecknet för multiplikation är ingen enkel punkt utan det här tecknet *. Precis det tecknet du menar att det inte ska vara, är tecknet för multiplikation. 

• Embla twopointoh
    Anonym (hehe) skrev 2023-03-09 16:45:23 följande:

På ett vanligt tangentbord är det * som gäller. I ordbehandlingsprogram, såsom Word, hittar man det under symbol/specialtecken (eller, om man är riktigt seriös, använder man ekvationsverktyget).
  • Anonym (hehe)
    Anonym (....) skrev 2023-03-09 17:26:37 följande:

Gångertecknet/tecknet för multiplikation är ingen enkel punkt utan det här tecknet *. Precis det tecknet du menar att det inte ska vara, är tecknet för multiplikation. 

Nja stämmer inte. Sitter och räknar matte på internet. Fick i uppgift att skriva ut hela ekvationen som behövs för att lösa problemet. Jag räknade allt rätt och skrev allt rätt men får ändå fel (Och jo jag har rättelsen under då jag fick fel) och allt stämmer förutom gångertecknet.
  • Anonym (....)
    Anonym (hehe) skrev 2023-03-09 17:55:33 följande:
    Nja stämmer inte. Sitter och räknar matte på internet. Fick i uppgift att skriva ut hela ekvationen som behövs för att lösa problemet. Jag räknade allt rätt och skrev allt rätt men får ändå fel (Och jo jag har rättelsen under då jag fick fel) och allt stämmer förutom gångertecknet.
    Det är det som är gångertecknet. Din matematikinternetsida Har fel. 
  • Anonym (hehe)
    Embla twopointoh skrev 2023-03-09 17:40:30 följande:
    På ett vanligt tangentbord är det * som gäller. I ordbehandlingsprogram, såsom Word, hittar man det under symbol/specialtecken (eller, om man är riktigt seriös, använder man ekvationsverktyget).
    Bra ide ! Ska prova kopiera det ifrån word! 
  • Anonym (hehe)
    Anonym (X) skrev 2023-03-09 18:10:23 följande:

x skulle jag gissa 

Funkade inte heller. 

O fann inte på word den punkten. Men har kanske något gratis program där det inte inkluderas vad gällande word. Får nog kontakta dom som har gjort sidan och kanske fråga dom.

• Embla twopointoh
    Anonym (hehe) skrev 2023-03-09 18:37:02 följande:

Funkade inte heller. 

O fann inte på word den punkten. Men har kanske något gratis program där det inte inkluderas vad gällande word. Får nog kontakta dom som har gjort sidan och kanske fråga dom.

I Word får du först gå till fliken "infoga". Där finns det ett alternativ som heter "symbol" (brukar vara långt uppe till höger, med ett omega). Där får du sedan skrolla fram till eller välja "matematiska operatorer" i en rullista. Där finns multiplikationstecknet.
  • Anonym (tecken)

Kopiera (ctrl +c) det tecken du vill ha och klistra in (ctrl +v)
    Gångertecknet finns i tredje raden, tecken 2. 

Matematiska tecken:
    ? ? ? ? ? ± ?
    ? ? ? ? ? ? ?
    × · ÷ ? ? ?  
    ? ? ° ? ? ø
    ? ? ? ? ? ? ? ?
    ¬ ? ? ? ? ? ?

• Anonym (tecken)

hrm... hade fler tecken men fl verkar inte stödja dem. Där av ??? men gångertecknet var ju kvar iaf

• Anonym (hehe)
    Anonym (tecken) skrev 2023-03-09 18:52:34 följande:

Kopiera (ctrl +c) det tecken du vill ha och klistra in (ctrl +v)
    Gångertecknet finns i tredje raden, tecken 2. 

Matematiska tecken:
    ? ? ? ? ? ± ?
    ? ? ? ? ? ? ?
    × · ÷ ? ? ?  
    ? ? ° ? ? ø
    ? ? ? ? ? ? ? ?
    ¬ ? ? ? ? ? ?

Tack så jättemycket ! Solig
  • Anonym (hehe)
    Embla twopointoh skrev 2023-03-09 18:48:08 följande:
    I Word får du först gå till fliken "infoga". Där finns det ett alternativ som heter "symbol" (brukar vara långt uppe till höger, med ett omega). Där får du sedan skrolla fram till eller välja "matematiska operatorer" i en rullista. Där finns multiplikationstecknet.
    Tack flr hjälpen! Kollade men hade inte det du beskriver. Men det löste sig ju ändå! Tack ändå :) 
Svar på tråden Pinsam fråga men hur gör man gånger tecknet?