• Sat 11 Mar 2023 23:44
    3683 visningar
    3 svar
    3
    3683

    Kan jag ha PCO?

    jag och min man har försökt länge, 2 år nu att få till ett syskon. Jag har börjat läsa på om PCO och börjar undra om jag kan ha det? 


    Sen förlossningen så känner jag av min ägglossning tydligt. Det börjar med att jag får extra kladdiga flytningar, följt av positivt ägglossningstest och några timmar senare brukar jag få ont runt äggstockarna, en molnande huggande värk som varar av och till i cirka ett dygn. 
    Sen brukar jag ca 1 vecka efter få en gulare tjockare flytning från slidan ( ofta märkt i samband med att jag bajsar) men i konsistens känns den nästan som en älflytning igen? Sedan kan jag få en sådan flytning igen ca 3 dagar innan mens. 
    Hur som, ang PCOS. Jag har börjat få fler hårstrån på hakan, inte mörka utan ljusa men hårdare och längre. 
    Mensen är däremot regelbunden, ofta exakt på dagen 28-29 dagar cykel. Kan diffa någon gång. Under två år har mensen varit riktigt sen, trots utslag på ältest. 10 dagar sen, men inget positivt test och mens på BIM + 11. 
    Jag är 169 lång, väger ca 63 kilo. Men har sen förra graviditet fortfarande lite bukfett runt magen som jag inte blir av med- förlöstes med akut snitt. 
    På dag fem i cykeln när jag börjar sluta blöda får jag återigen ont i nedre delen av magen, äggstockarna? Livmodern? 
    Ja, vad tror ni? Hur utreds man om man misstänker PCO? Vad görs det för utredningar? Hur lång tid tar det? Och vad får jag för behandling? 
  • Svar på tråden Kan jag ha PCO?
  • Thu 30 Mar 2023 17:05
    #1
    Låter inte som du har PCOS. Men man får börja med att ta en del blodprov och göra ett ultraljud. 
  • Mon 3 Apr 2023 21:07
    #2
    barnlängtan2021 skrev 2023-03-30 17:05:48 följande:
    Låter inte som du har PCOS. Men man får börja med att ta en del blodprov och göra ett ultraljud. 
    Tack skönt, jag tror jag håller på att galen och försöker utreda mig själv varför jag inte blir gravid?. Vad syftar du på att jag inte har pco?
  • Tue 4 Apr 2023 07:06
    #3
    pandarinen skrev 2023-04-03 21:07:08 följande:
    Tack skönt, jag tror jag håller på att galen och försöker utreda mig själv varför jag inte blir gravid?. Vad syftar du på att jag inte har pco?
    Eftersom du har regelbunden mens med ägglossning. Men ja, jag kan ju inte säga varken ja eller nej till det 😅 Men annars får du söka till gyn för en infertilitetsutredning ☺️ 
Svar på tråden Kan jag ha PCO?