• Anonym (Ella)

Använda samma kläder flera dagar i rad på förskolan

Hur gör ni?
    Mina två förskolebarn, 4 och 5 år gamla brukar byta kläder varje dag.
    Jag tänker att det är normalt.   Jag har arbetat som vikarie på förskola (många år sedan) och de allra flesta barnen hade inte samma kläder flera dagar i rad.
    Det var två syskon som hade det, och personalen brukade prata med varandra om att de alltid hade samma kläder.   
    Min man tycker att det är onödigt att inte kunna använda samma kläder flera dagar i rad på förskolan, och jag börjar tänka att han kanske har rätt.

• Svar på tråden Använda samma kläder flera dagar i rad på förskolan
  • Anonym (Mamma)

Klart man har samma kläder, tills de blir smutsiga, och då inte bara någon pyttefläck. Tröja nedsmetad med mat? Byt men behåll byxor och strumpor. Man byter helt enkelt den del som behövs och har kvar resten.

• Anonym (Hej)

Vad menar du med flera dagar?
    Min son använder oftast 2 dagar.
    Sen har han likadana kläder, han har hittat sina favoriter så köpt flera vilket gör att det ser ut som "samma kläder I flera dagar"
    Jag tvättar mitt i v ibland i tvättstuga så kläder han haft under dagen kan vara rena o torra dagen efter

Ser och känns kläderna smutsiga? En del kanske inte har mycket pengar så de kan köpa en enorm garderob. 
    Barnet kanske har en period där de vägrar byta..... 
    Kommer de från Sverige eller annat land, inte alla som anser att det behöver bytas varje dag om kläderna inte ser smutsiga ut
    Finns många alternativ. Men ser det ut som barnet är misskött så ska ni j antingen prata lite med föräldrarna el göra en orosanmälan. 

• Anonym (...)

Strumpor, kallingar/trosor samt t-shirt byter man varje dag tycker jag, även på barn. Sen kan man ha långbyxor ett par dagar om de inte blivit smutsiga. Tjocktröjor kan man också ha mer än en dag eftersom man inte brukar ha på sig dem hela tiden. 

• Anonym (K)

Jag är fortsatt inne på att byta dagligen, efter pandemin då förskolan krävde att ALLA kläder skulle tvättas dagligen. Vi gjorde förvisso inte det, men vi bytte dagligen så att de kunde leva i tron att rena byxor och koftor tvättades. 

Annars ser jag inte något märkligt med att rena kläder används flera gånger. Så gör jag också, som vuxen. Nu är barnen också så oss stora att de inte smutsar ner sig så fort de fått på sig ett plagg 

• Anonym (Ofta)

Vi har ofta samma kläder flera dagar i streck och vi har mycket kläder till barnen ändå. Är de smutsiga byter vi, annars har de samma kläder dagen efter. På barnens förskola är de för det mesta ute och har just nu alltid overall, går in och äter och ut igen. När det är varmare och de inte har något över får man byta byxor ofta eftersom de blir sandiga / blöta / smutsiga snabbt. För mig är det inget konstigt och skulle inte bry mig om förskolepersonalen skulle sitta och prata om sånt meningslöst. 

• Anonym (Hin håle)

Kunde inte bry mig mindre vad personalen skvallrar om, byter kläder varje dag och tvättar det som behövs. Strumpor och underkläder behöver tvättas efter en dags användning. 

• Anonym (Bullen)

Nej, bytte verkligen inte varje dag. Jätteknäppt både med tanke på ekonomin och miljön. Kläderna slits och blir fula, det går åt onödigt mycket vatten, el och tvättmedel.

En släkting bytte kläder på hela familjen varje dag och de gjorde ju inget annat än att tvätta. Finns ju roligare saker att lägga tid och pengar på än att slita ut kläder i förtid. 

Jag och barnen har kläderna tills de är smutsiga (dvs luktar smuts/svett eller har fläckar). I förskoleåldern kunde det hända att de gick dit med någon mindre fläck också. Men inget matkladd, lera etc. En del fläckar var ju också såna som inte gick bort i tvätten, så plagget var rent, trots fläck. 

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Bullen) skrev 2023-03-12 09:35:26 följande:

Nej, bytte verkligen inte varje dag. Jätteknäppt både med tanke på ekonomin och miljön. Kläderna slits och blir fula, det går åt onödigt mycket vatten, el och tvättmedel.

En släkting bytte kläder på hela familjen varje dag och de gjorde ju inget annat än att tvätta. Finns ju roligare saker att lägga tid och pengar på än att slita ut kläder i förtid. 

Jag och barnen har kläderna tills de är smutsiga (dvs luktar smuts/svett eller har fläckar). I förskoleåldern kunde det hända att de gick dit med någon mindre fläck också. Men inget matkladd, lera etc. En del fläckar var ju också såna som inte gick bort i tvätten, så plagget var rent, trots fläck. 

Är väl inget fel i att byta kläder varje dag?
  • MsM84

Varje kväll när kläderna åker av kollar jag om de är rena eller smutsiga. Det som är smutsigt (plus underkläder) åker i tvätten, det rena gör det inte. Ibland är de kläderna på dagen efter, ibland ligger de i en hög med rena men inte nytvättade kläder och kommer igen efter någon dag. 

• Anonym (Liv)

Mitt barns kläder var definitivt inte rena efter en dag på förskolan i den åldern. Dessutom har man ingen aning om vad de, eller någon annan, kletat på kläderna, vad de suttit i osv. Är inga problem att tvätta dem eftersom man ju kör en maskin full med kläder från hela familjen. Att ha ombyte för hela veckan innebär 6-7 ombyten, inte så mycket kläder. Ser inga problem att byta kläderna varje dag.

Svar på tråden Använda samma kläder flera dagar i rad på förskolan