• Anonym (Ts)

Erfarenheter provat MR (magnetröntgen)

Någon som har erfarenheter av att göra MR privat? 

Har under en längre tid haft problem med ömmande och trött rygg/höft och gått hos sjukgymnast för detta. Tyvärr har det på sistone bara blivit värre och sitter i konstant nu. Försökte få till ett läkarbesök på vc, men fick bara en telefontid med läkaren först om en månad 🙃

Så nu är jag villig att betala röntgen själv, men vet inte hur seriösa företagen som gör det privat är.. 

• Svar på tråden Erfarenheter provat MR (magnetröntgen)
  • Anonym (Ts)

Ska givetvis stå ?privat? i rubriken.. va lite snabb att lägga upp

• Anonym (M)

De är seriösa. Åtminstone om röntgen går via en av Aleris kliniker, vilken den vanligtvis gör. Då är det alltså inte själva företaget du köper tjänsten av som utför röntgen utan de tar bara hand om svaret på frågeställningen/uppföljning med dig som patient.

• Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2023-03-12 13:50:51 följande:

De är seriösa. Åtminstone om röntgen går via en av Aleris kliniker, vilken den vanligtvis gör. Då är det alltså inte själva företaget du köper tjänsten av som utför röntgen utan de tar bara hand om svaret på frågeställningen/uppföljning med dig som patient.

Tack för svar!
  • Anonym (Ts)

Någon mer? 🙂

• mammatill6

Du måste väl gå via nån klinik som remittera sig till röntgen och tar emot svaren? 

• Anonym (Ts)
    mammatill6 skrev 2023-03-12 21:33:38 följande:

Du måste väl gå via nån klinik som remittera sig till röntgen och tar emot svaren? 

Kan beställa online via olika företag, men står då för kostnaden själv. Det företaget som jag planerar att göra det via skickar ärendet till Evidia som i sin tur utför själva röntgen. Sen är det (om jag förstått det rätt) radiologer via företaget som går igenom bilderna och sen får man svar från ansvariga läkare på företagen man köper tjänsten från. 
  • Anonym (pay)

Well kör man pay to play blir det självklart mindre seriöst där man inte längre utgår ifrån vad som är medicinskt berättigat utan vad klienten vill betala för. Det är då man ser dessa urbota korkade helkropps MR i patienters listor och bara suckar. 

MR är inte riskfritt. Det bör göras för att läkaren rekommenderar det, inte för att privatpersoner får för sig att gissa vad de själva tror funkar. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (pay) skrev 2023-03-13 00:35:37 följande:

Well kör man pay to play blir det självklart mindre seriöst där man inte längre utgår ifrån vad som är medicinskt berättigat utan vad klienten vill betala för. Det är då man ser dessa urbota korkade helkropps MR i patienters listor och bara suckar. 

MR är inte riskfritt. Det bör göras för att läkaren rekommenderar det, inte för att privatpersoner får för sig att gissa vad de själva tror funkar. 

Vad skulle risken vara vid MR menar du? 
  • Anonym (Prova)

Prova att gå till en naprapat istället. Eller bara en annan fysioterapeut.  Du kan få en helt annan hjälp när du träffar en ny person. Det som komplicerar sånt här är att kompetensen varierar så himla mycket. Jag har varit mycket hos fysioterapeut, naprapat och andra pga en förlossningsskada i bäckenet. Till slut hittade jag en naprapat som hade rätt approach och kunskap. Hade ont i 10+ år, nu med rätt träning är jag helt smärtfri. Innan kunde jag inte simma och i perioder kunde jag knappt ens gå promenader.

Man blir ytterst sällan hjälp av röntgen om inte en fysioterapeut tycker att det behövs. Och att.gå till läkare för ryggproblem är för det mesta slöseri med tid. 

• Anonym (pay)
    Mrs Moneybags skrev 2023-03-13 08:23:23 följande:
    Vad skulle risken vara vid MR menar du? 
    Jag vet inte du kan väl fråga bebisen vars arm blev amputerad på grund av riskerna med MR? Tror verkligen folk att MR är riskfritt?
Svar på tråden Erfarenheter provat MR (magnetröntgen)