• Sun 12 Mar 2023 15:35
    921 visningar
    0 svar
    0
    921

    Grannars ljus från ventilation efter OVK

    Hej,

    Behöver hjälp och är samtidigt också väldigt nyfiken att lära mig. Jag har börjat höra våra grannar efter vi haft OVK kontroll (tror jag).

    Lite bakgrundsinfo:

    Bor i bostadsrätt, byggdes ungefär 2016, 10 våningar, och vi bor på våning 4.
    Det är en två och vi har grannar ovanför, under, till höger och till vänster.

    Jag har tidigare aldrig hört grannens skrik/skratt/ men nu hör jag (inte så att jag hör koncersationer i vanlig ton men skratt/skrik etc. Detta var efter OVK, väldigt tydligt.
    Innan hördes endast när ex dörr stängdes, någon gick med klackar, någon tappa något på golvet osv osv. Som jaf förstår så är det ljud från vägg/tak.

    Så jag misstänker att nu är det via ventilation jag hör ljuden.

    Min fråga är då; hur kommer det sig?
    Kontrollen som gjordes var ?rengöring av ventilationena & justering av luftflöden?.

    Vi har några till & från lufts ventilationer i lägenheten.

    Är det via frånluft ljydet brukar komma, eller är det från till-luft det kommer? Och vad är det som gör att de hörs mindre/mer - ska man öka eller minska luftflödet, samt är det på från eller till ventilerna?

    OBS: jag vet att man inte ska justera dessa själv då dom är inställda ?korrekt? men jag tänker mer att något liiiiiten justering kan väl knappat skada?
Svar på tråden Grannars ljus från ventilation efter OVK