• Anonym (Kaffedraken)

    Eget företag

    Hej, nu är det så att jag av olika anledningar inte klarar av mitt vanliga arbete med lång pendling, etisk stress och press etc och behöver komma på alternativ. Jag har funderat på eget företag som jag kan sköta hemifrån men funderar på exakt vad. Jag målar en hel del men klarar man av att få inkomst på det? Hur ska jag nischa i så fall? I övrigt är jag rätt händig. Jag gillar djur. Jag bor på landet. 

    Har ni tips och råd? Finns det något som ni tror skulle fungera? Är det någon som gjort något liknande? Vad och hur gick det? 

  • Svar på tråden Eget företag
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är lite svårt att veta det gäller att hitta någon som är eftertraktat sm du är bra på. Ett sätt är egentligen att bara starta rakt upp och ner och hyra ut dig själv som "konsult". Då kommer du inte att ta någon större ekonomisk risk.
    Du skriver att du bor på landet och gillar djur kolla med bönderna runt om kring de vill hyra in dig, som bonde behövs ofta hjälp men de drar sig för att anställa med tanke på byråkratin. Om du kan erbjuda att hyra ut timmar som företag är det mycket enklare.

    Kolla upp innan det brukar finnas diverse stöd att få precis när du startar ( bidrag motsvarande A-kassa i ett halvår och dyligt)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Kort sagt, nej du kommer inte kunna livnära dig på detta. Som okänd konstnär får du bara småpengar för din konst och det kan gå lång tid mellan försäljningar. Det låter som en bättre idé att du går en KY-utbildning och jobbar med något annat.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Nej) skrev 2023-03-12 18:03:19 följande:

    Kort sagt, nej du kommer inte kunna livnära dig på detta. Som okänd konstnär får du bara småpengar för din konst och det kan gå lång tid mellan försäljningar. Det låter som en bättre idé att du går en KY-utbildning och jobbar med något annat.


    Ja precis, du ska nog ha flera strängar på din lyra. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Dock känner jag till ett par stycken som säljer hyggligt, som en del av flera födkrokar. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag kan inte arbeta med något som är fysiskt tungt, jag har en åkomma som hindrar sånt så bonde kommer ej fungera tyvärr. 

    Jag tänker mig fler strängar på min lyra. Om jag skulle ha måleri som en inkomst (jag är bra, objektivt sett) så måste jag ju ha fler saker att dryga ut det med. Vad finns det efterfrågan på som man kan göra som egen utan massor med startutgifter?

    Tjänar man något på att ha lite höns sådär småskaligt.? Eller är det bara utgifter på det med alla regler och skatter nuförtiden? Tjänar man något på att vara återförsäljare av saker? 

    Fler tips på saker som man kan göra? 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Eftersom du är objektivt bra på att måla och säkert har målningar hemma, testa lägga ut dem nånstans? 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Fröken Allvar skrev 2023-03-12 20:11:13 följande:

    Eftersom du är objektivt bra på att måla och säkert har målningar hemma, testa lägga ut dem nånstans? 


    Jag vet inte riktigt hur jag ska göra haha... Har sålt lite pö om pö förr. Fått beställningar på porträtt exempelvis och mycket har jag inte längre kvar. Behöver nog tiden för att göra mig lite nytt och tid är bristvara just nu. Kanske ska försöka gå ner i tid för att komma igång lite smått och se om det ens finns en marknad?

    Men finns det annat man också kan göra rent konsthantverksmässigt? Jag är dålig på allt digitalt (antar att illustratörjobb går bort av den anledningen?) men att skapa "på riktigt" är jag bra på. Dock ej keramik, har aldrig provat det.

    Behöver nog lite tydliga mål. Fattar att detta inte kan gå i en handvändning men någonstans måste jag börja staka mig framåt liksom...
  • Anonym (Kaffedraken)

    Försök sälja din konst till kommuner osv, detta ger stora pengar, kommuner köper mycket konst varje år.

    Tar man sedan ännu roligare med konst, det var en tävling i Usa, Jason Allan en programmerare använde articiell intelligens som skapade konsten, han vann hela tävlingen, New York Times och Washington Post jämförde vinsten med att vinna ett maratonlopp genom att åka i en Lamborghini. Vad som sälj och vinns hänger på hur kreativ du är.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-12 20:19:37 följande:
    Jag vet inte riktigt hur jag ska göra haha... Har sålt lite pö om pö förr. Fått beställningar på porträtt exempelvis och mycket har jag inte längre kvar. Behöver nog tiden för att göra mig lite nytt och tid är bristvara just nu. Kanske ska försöka gå ner i tid för att komma igång lite smått och se om det ens finns en marknad?

    Men finns det annat man också kan göra rent konsthantverksmässigt? Jag är dålig på allt digitalt (antar att illustratörjobb går bort av den anledningen?) men att skapa "på riktigt" är jag bra på. Dock ej keramik, har aldrig provat det.

    Behöver nog lite tydliga mål. Fattar att detta inte kan gå i en handvändning men någonstans måste jag börja staka mig framåt liksom...
    Ja, har du råd att gå ner i tid redan nu så testa. Jag läste idag om en konstnär som jobbade i skogen med något för att tjäna pengar. Han skulle vara med på vårsalongen. 
Svar på tråden Eget företag