• Lindsey77

Tonåring som inte vill flytta

Jag har nyligen separerat och flyttat till lägenhet för ca en månad sedan. Av en slump har jag nu hittat en annan lägenhet. Den andra lägenheten är inte i lika modernt skick som den nuvarande. Men den har tvättmaskin, torktumlare, och diskmaskin så den har alla bekvämligheter. Dock är den i ett gammalt mindre hus. Min dotter tycker att den har stugkänsla och känns omodern och vill inte alls bo där. Men jag tycker att den känns mer mysig och mer "hemma" än den nuvarande. Jag kan måla om och lägga in mattor om golvet inte känns bra.

Min dotter är orubblig, och vill inte flytta. Hon har bara sovit en natt i vår nuvarande lägenhet så det har varit svårt att få hit henne. Hon har varit mest hos pappa. Så hon har inte "bott in sig" i nuvarande lägenheten. Det känns som om det inte går att prata med henne om detta. 

Försökt locka med allt. Mer månadspeng, samt att den ligger 700 meter närmare skolan. Eget rum även där. Jag vill ju gärna ha med henne på "tåget" men hon kan inte se fördelarna. Saken är den att den kostar 3000:- mindre i månaden och det är ganska mycket för mig som ensamstående (även om jag tjänar hyfsat och klarar mig). Min nuvarande hyra är på 12000:-, den andra lägenheten skulle kosta 9000:-. Jag försöker även tänka långsiktigt. Min dotter är 16 år, och hon är snart vuxen. Kommer jag ångra att jag inte flyttade? Mina tre andra barn tycker att det är ok, men jag tror också att de vill bo kvar. Jag tror också de tyckte att nuvarande lägenhet är mer modern. Den renoverades 2014, så den är ju inte toppmodern. Vi skulle bara flytta 700 meter i samma område. Ska jag flytta och hoppas att min dotter vänjer sig? HJÄLP! VAD TYCKER NI? TIPS PÅ HUR JAG SKA GÖRA?

• Svar på tråden Tonåring som inte vill flytta
  • BuoBä

Troligen orkar hon inte med att tänka på en förändring till just nu. Tänkt dig själv att någon helt plötsligt sagt åt dig att du måste flytta 2 ggr på kort tid. Du hade säkert sparkat bakut du också. 

Är det bättre för dig är det klart att du ska ta den nya lägenheten. Sen får du försöka ligga lågt ett tag och vänta på att barnen hinner med i svängarna. Håll inte på att tjata och muta, utan var bara öppen med att de alltid är välkomna till dig. Gissningsvis kommer dottern vara hos pappa mer ett tag, men låt henne vara det då. Behöver hon den tryggheten för att komma ikapp så är väl inte det hela världen, eller?

• Magical

Jag tror du verkar ha förstått problemet redan: din dotter orkar inte med fler förändringar så snart.
    Flytt nyss, och hon knappt bott där och sen ska du flytta igen? Jag förstår att du bedömer det andra lägenheten som bättre på olika sätt och det är möjligt dottern skulle inse det också sen, men just nu kan hon inte tänka så. Tonåringar skiter liksom i praktiska saker som diskmaskin etc Glad

Bor pappan kvar i ert gamla gemensamma hem? Inte så konstigt då om hon varit mest där. 

Sen tänker jag så här: om du inte har råd på sikt att stanna där du är så är det det som får styra. Det kan hon säkert förstå, om du säger att ska ni bo kvar där ni är nu så kommer du få dra in på ditten och datten, som ingen vill dra in på.

Har dottern sett den nya lägenheten eller har du bara berättat om den? Sånt kan ju påverka hur hon känner för den. 
    Du skriver också att de andra barnen nog helst också vill stanna kvar, även om de inte säger det så tydligt som storasyrran. 

När jag flyttade för ett antal år sen reagerade mina då tonåringar, lite olika. Den ena var med på visning, den andra ville inte alls. Den sistnämnda hade svårt att släppa vårt gamla boende och ville inte hjälpa till att packa. Inte förrän lägenheten var flytttstädad och helt tom, kunde han släppa det. Då sa han "vad bra att jag fick se hur det ser ut nu för nu känns den inte som vår längre, nu när alla våra saker är borta". Vi flyttade till hus och efter ca 1 år kunde han säga att det här var ju faktiskt bättre än gamla lägenheten. 
    Du behöver hitta in till din dotter men jag tippar på att det inte går lika snabbt som du behöver, för att kunna ta beslut om den nya lägenheten. 

Men jag återvändre till ekonomin - den är ju rätt viktig i sammanhanget. 

• Lindsey77
    BuoBä skrev 2023-03-13 09:24:59 följande:

Troligen orkar hon inte med att tänka på en förändring till just nu. Tänkt dig själv att någon helt plötsligt sagt åt dig att du måste flytta 2 ggr på kort tid. Du hade säkert sparkat bakut du också. 

Är det bättre för dig är det klart att du ska ta den nya lägenheten. Sen får du försöka ligga lågt ett tag och vänta på att barnen hinner med i svängarna. Håll inte på att tjata och muta, utan var bara öppen med att de alltid är välkomna till dig. Gissningsvis kommer dottern vara hos pappa mer ett tag, men låt henne vara det då. Behöver hon den tryggheten för att komma ikapp så är väl inte det hela världen, eller?

Jag har varit väldigt noga med att ge henne tid. Pappa bor kvar i huset så hon har varit där mest. Hon har varit här ibland, och jag har även varit i huset och hälsat på henne. Det är bara 2,5 km mellan husen. Jag vet att det här inte är det ultimata och det kommer att bli jobbigt för alla. Försöker se det långsiktigt, men har inte bestämt mig ännu. Måste ge svar idag!! 
  • Lindsey77
    Magical skrev 2023-03-13 09:27:07 följande:

Jag tror du verkar ha förstått problemet redan: din dotter orkar inte med fler förändringar så snart.
    Flytt nyss, och hon knappt bott där och sen ska du flytta igen? Jag förstår att du bedömer det andra lägenheten som bättre på olika sätt och det är möjligt dottern skulle inse det också sen, men just nu kan hon inte tänka så. Tonåringar skiter liksom i praktiska saker som diskmaskin etc Glad

Bor pappan kvar i ert gamla gemensamma hem? Inte så konstigt då om hon varit mest där. 

Sen tänker jag så här: om du inte har råd på sikt att stanna där du är så är det det som får styra. Det kan hon säkert förstå, om du säger att ska ni bo kvar där ni är nu så kommer du få dra in på ditten och datten, som ingen vill dra in på.

Har dottern sett den nya lägenheten eller har du bara berättat om den? Sånt kan ju påverka hur hon känner för den. 
    Du skriver också att de andra barnen nog helst också vill stanna kvar, även om de inte säger det så tydligt som storasyrran. 

När jag flyttade för ett antal år sen reagerade mina då tonåringar, lite olika. Den ena var med på visning, den andra ville inte alls. Den sistnämnda hade svårt att släppa vårt gamla boende och ville inte hjälpa till att packa. Inte förrän lägenheten var flytttstädad och helt tom, kunde han släppa det. Då sa han "vad bra att jag fick se hur det ser ut nu för nu känns den inte som vår längre, nu när alla våra saker är borta". Vi flyttade till hus och efter ca 1 år kunde han säga att det här var ju faktiskt bättre än gamla lägenheten. 
    Du behöver hitta in till din dotter men jag tippar på att det inte går lika snabbt som du behöver, för att kunna ta beslut om den nya lägenheten. 

Men jag återvändre till ekonomin - den är ju rätt viktig i sammanhanget. 

Ja, pappan bor kvar. Hon har fått vara där mest, och fått vara här ibland. Hon var med på visningen, men hon hade redan bestämt sig före tyvärr. Hon ville egentligen inte följa med. Jag har råd att bo kvar här och tänkt bo kvar tills de två stora barnen flyttat hemifrån, men det blir såklart inte lika mycket pengar över om jag betalar 3000:- mindre i hyra. Hade ändå tänkt att byta till en 3:a i takt med att barnen flyttar hemifrån. Jag hoppas att jag aldrig mer behöver flytta när barnen bor hemma om jag tar den här lägenheten. Då slipper de två minsta barnen flytta när de är tonåringar. Så jag vet inte vad som blir bäst. har sådan beslutsångest, och måste bestämma mig idag. 
  • Mortiscia80

Man diskuterar inte en sådan sak med en tonåring, det är du som betalar hyran så du informerar om att ni kommer att byta lägenhet inom kort.

• Drottningen1970
    Mortiscia80 skrev 2023-03-13 11:32:19 följande:

Man diskuterar inte en sådan sak med en tonåring, det är du som betalar hyran så du informerar om att ni kommer att byta lägenhet inom kort.

Självklart diskutera man en sådan sak med en tonåring om man inte är en hustyrann från 18-talet. Man diskuterar och förklarar och tar med tonåringens argument i beslutsfattande och låter tonåringen känns att hon är hörd och bekräftad. Sedan måste man dock själv fatta ett vuxenbeslut och kunna förmedla detta på ett tryggt sätt till tonåringen/barnet. Din syn på familjemedlemmar som råkar vara underåriga är djupt beklämmande och förlegad.

TS, oturligt att det blir flera flyttar och man kan absolut förstå att detta blir jobbigt för barnen, men argumenten för att flytta känns starka. Jag skulle ha flyttat.
  • Mortiscia80
    Drottningen1970 skrev 2023-03-13 12:57:12 följande:
    Självklart diskutera man en sådan sak med en tonåring om man inte är en hustyrann från 18-talet. Man diskuterar och förklarar och tar med tonåringens argument i beslutsfattande och låter tonåringen känns att hon är hörd och bekräftad. Sedan måste man dock själv fatta ett vuxenbeslut och kunna förmedla detta på ett tryggt sätt till tonåringen/barnet. Din syn på familjemedlemmar som råkar vara underåriga är djupt beklämmande och förlegad.

TS, oturligt att det blir flera flyttar och man kan absolut förstå att detta blir jobbigt för barnen, men argumenten för att flytta känns starka. Jag skulle ha flyttat.
    En tonåring får ha åsikter och lägga fram sina argument men de har ingen bestämmanderätt när det gäller var man ska bo, det bestämmer föräldrarna helt själva, utan att man behöver raljera kring hustyranner och liknande.

Det som är beklämmande är din ton gentemot andra användare där du på olika sätt försöker trycka ner den andra istället för att för det första ha ett tankeutrymme som tillåter missförstånd och för det andra då fråga om du har förstått rätt. Vi verkar ha väldigt lika syn på hur man hanterar ts situation men du utgår från värsta tänkbara utgångsläge, verkligen trist inställning.
  • Mrs Moneybags

Jag lutar nog åt att jag inte skulle ha dragit in tonåringen i diskussionen överhuvudtaget. Jag skulle bara ha sagt att jag har hittat en lägenhet som är 3000 kr billigare och det blir ju toppen för då kan vi åka på en mysig resa tillsammans i sommar eller något liknande. 

Det är ju dumt att ge barnet valmöjligheter om det i själva verket är självklart att man kommer att ta den billigare lägenheten. För då är det ju inget val. 

• Lindsey77
    Mrs Moneybags skrev 2023-03-15 16:18:05 följande:

Jag lutar nog åt att jag inte skulle ha dragit in tonåringen i diskussionen överhuvudtaget. Jag skulle bara ha sagt att jag har hittat en lägenhet som är 3000 kr billigare och det blir ju toppen för då kan vi åka på en mysig resa tillsammans i sommar eller något liknande. 

Det är ju dumt att ge barnet valmöjligheter om det i själva verket är självklart att man kommer att ta den billigare lägenheten. För då är det ju inget val. 

Från början var det inte alls säkert att jag skulle ta lägenheten. Men ville göra barnen delaktiga och höra vad de tyckte. Jag hade inte alls bestämt mig. Nu blev det så att det kommer vara ok för tre av fyra barn. Det är olyckligt att det inte kändes så för min dotter. Jag bestämde mig till slut för att ta den och min dotter har ändå lugnat sig lite men är inte nöjd. Men jag hoppas att det kommer att kännas bättre sen när vi väl flyttat. 
  • Drottningen1970
    Mortiscia80 skrev 2023-03-13 13:30:47 följande:
    En tonåring får ha åsikter och lägga fram sina argument men de har ingen bestämmanderätt när det gäller var man ska bo, det bestämmer föräldrarna helt själva, utan att man behöver raljera kring hustyranner och liknande.

Det som är beklämmande är din ton gentemot andra användare där du på olika sätt försöker trycka ner den andra istället för att för det första ha ett tankeutrymme som tillåter missförstånd och för det andra då fråga om du har förstått rätt. Vi verkar ha väldigt lika syn på hur man hanterar ts situation men du utgår från värsta tänkbara utgångsläge, verkligen trist inställning.
    Det var inte det du sa. Du sa att man inte diskuterar en sådan sak med tonåringar. Men det är glädjande att du nu fattar hur tokigt det var.

lite barnsligt dock att försöka förflytta fokus från ditt tokiga påstående till mig. Men det får stå för dig att du inte klarar av att hålla dig till saken.
Svar på tråden Tonåring som inte vill flytta