• Anonym (Bella)

    Vem betalar för preventivmedel?

    Hej! 


    Ni som är i förhållande och använder skydd som kondom, spiral, p-piller osv. Är det kvinnan, mannen eller båda som står för kostnaden? 

    Har ofta tänkt och känt att det självklart att det är vi kvinnor som ska betala för något som vi använder eller har i våra kroppar men egentligen är det ju bådas ansvar och för båda skyddet används för, i de flesta fall! 


    Jag ska byta från p-piller som jag alltid betalat för själv till pessar som kostar 1.000 kr och undrar om det är rimligt  att be sin partner att betala halva? Man är ju ändå två när man ska liggaOskyldig

  • Svar på tråden Vem betalar för preventivmedel?
  • Ocdmänniska

    Förlåt men ett p piller kan väl kosta så mycket? Det måste ju gå under högkostnadsskyddet? Betalar 89 ca för mina. Jag åt p piller innan jag träffade min fästman och är mitt val att fortsätta äta det, så för min del betalar jag det själv. Men då är det 89 kr också så 

  • Ocdmänniska

    Eller ser nu att du ska byta till helt annat skydd. Så skit I min kommentar. Dock kan jag fråga om det är ditt val själv att byta och du väljer själv så tänker jag lite att man betalar själv. Men kanske tänker fel 

  • Anonym (Delar)

    Vi har alltid haft gemensam ekonomi. Men har man inte det så anser jag att man ska dela på kostnaden eftersom det är ett skydd för båda. Å andra sidan är det ingen stor kostnad, så är man inte superpetig så tar kan kostnaden själv.

  • Anonym (M)

    Jag och min kvinna använder kondomer. Ett 30-pack paket brukar räcka cirka 2 månader.
    Självklart delar vi på det, vi köper varannan gång. 

    Självklarhet!

  • Tow2Mater

    Ja, men vad är avskrivningstiden? Hur länge håller ett sådant? Separerar ni innan typ 2 år, eller hur länge skyddet nu anses hålla, ska du betala tillbaka en del till honom. For du tar med dig skyddet till nästa forhållande/ligg/man. Ha ha.

  • Anonym (ansvarsfördelning)

    jag tar ansvar för min ägg, han får ta ansvar för sina spermier.

Svar på tråden Vem betalar för preventivmedel?