• Anonym (E)

Hyra

Min hyra har höjts från 5 400 till 5 700. Men där tillkommer även retroaktiv debitering av hyreshöjning 3 månader framåt vilket innebär att jag då ska betala mer än 5700. Vad innebär det? Det innebär väl inte att jag alltid kommer betala mer än 5 700 då det redan har höjts.

• Svar på tråden Hyra
  • Anonym (Biu)

Höjningen genomförs vid årsskiftet trots att förhandlingarna blev klara först nu. Det du betalar retroaktivt (= i efterhand) är januari, februari och mars höjning utspritt på tre månader. Efter tre månader ska din nya hyra vara 5 700 kr. 

Vi sitter också och väntar på besked om nya hyran. Känns jobbigare i år än tidigare, men vi har i vart fall anfört skäl via Hyresgästföreningen till att en stor höjning inte är rimlig av diverse orsaker. Vi får väl se hur det går. 

• Anonym (E)
    Anonym (Biu) skrev 2023-03-13 19:59:22 följande:

Höjningen genomförs vid årsskiftet trots att förhandlingarna blev klara först nu. Det du betalar retroaktivt (= i efterhand) är januari, februari och mars höjning utspritt på tre månader. Efter tre månader ska din nya hyra vara 5 700 kr. 

Vi sitter också och väntar på besked om nya hyran. Känns jobbigare i år än tidigare, men vi har i vart fall anfört skäl via Hyresgästföreningen till att en stor höjning inte är rimlig av diverse orsaker. Vi får väl se hur det går. 

Tack för svar. Tänkte väl att de inte kan höja 2 gånger.
  • Aniiee

Var glad att de sprider ut det retroaktiv. Det gör de inte för oss. I år fick de till hyreshöjning en snabbt och den började gälla nu i mars men jag minns etg år då de inte blev klara förrän i Maj med första räkningen med nya hyran + retroaktivt i juni. 6 månaders retroaktiv höjning med andra ord. Det funkade ju för oss men jag tyckte väldigt synd om grannen som är fattigpensionär. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
Svar på tråden Hyra