Concerta och alkohol?
Jag har precis fått diagnosen ADHD och sedan några dagar medicinerar jag med Concerta (18mg än så länge).
Jag frågade min läkare om det var något jag behövde tänka på när jag tar medicinen och om det är något jag behöver undvika osv. Jag frågade specifikt om alkohol bla, jag har inte problem med alkoholen men både jag och sambon tycker om god öl, gott vin, årgångs rom, och nån GT då och då. Samt att jag tycker om att ta ett glas bubbel då och då... Vi snackar alltså om kanske varannan helg eller mer sällan, oftast blir det en el två glas undantagsfall kan det bli mer (kanske var tredje el var fjärde månad blir det lite mer fest där vi dricker mer kanske har vänner på middag och tar några flaskor vin och avslutar med lite drinkar el rom).
Jag frågade min läkare om jag kunde dricka alkohol när jag medicinerar el om jag behöver låta bli helt nu när jag tar medicin eller om jag iallafall skall låta bli att ta medicinen på morgonen om jag vet om att jag skall gå på vinprovning eller liknande.
Min läkare sa att det inte var någon fara, jag tar bara på morgonen så det kommer gå ut ur kroppen innan kvällen säger han.
Men nu har jag läst på så många ställen att tar man concerta bör man vara helt nykterist... andra säger att det är lugnt om man inte tar medicin samma dag... ytterligare andra skriver att det inte är några som helst problem att dricka när man tar concerta...
Känner mig helt förvirrad!
Visst det enkla är ju att bli helt nykterist men jag tycker om en GT då och då när vi myser framför en film, eller ta ett glas bubbel när jag är på teater, eller en öl när vi är på quiz på puben och om jag kan göra det då och då vill jag gärna fortsätta göra det... men kan jag??
Hur gör ni andra vuxna med ADHD och utan alkohol problem. Kan ni ta ett glas vin till maten? Kan ni till och med gå på ordentlig fest ibland? Hur gör ni med er medicin?
Kan tillägga att jag bara skall medicinera på vardagar och bara i undantagsfall på helger så jag skall enligt överenskommelse inte ta lör och sön.