• Anonym (Koloniserad)

Vanligt att kalla vita män "colonizer"?

Jag undrar om det här bara är min bekantskapskrets eller vanligt? Dels som nedsättande term i allmänhet men det är inte så mycket det jag reagerat på utan att kalla SIN EGEN MAN/POJKVÄN för colonizer/kolonisatör. Inte till honom utan om honom. 

Jag skall flytta in till min kolonisatör, min kolonisatör friade i helgen, i helgen skall jag träffa kolonisatörens föräldrar för första gången usch vad nervös jag är.  

Har själv ryckts med i detta förut för att det lät kul men kom att tänka på att det inte är särskilt kul ändå, utan rätt rasistiskt tycker jag. Hur vanligt är detta? Vart kommer det ifrån? Är det bara östasiatiska tjejer som säger så?

• Svar på tråden Vanligt att kalla vita män "colonizer"?
  • Anonym (Aldrig)
    Anonym (Koloniserad) skrev 2023-03-14 09:29:05 följande:
    Vanligt att kalla vita män "colonizer"?

Aldrig hört. 
  • Tuttälskare

Låter konstigt, östasiatiska tjejer säger så enligt dig.
    Har aldrig hört det och har flera bekanta med partners från östra Asien. Är kanske lokalt uttryck? 

• Anonym (Aquafresh!)
    Tuttälskare skrev 2023-03-14 09:45:13 följande:

Låter konstigt, östasiatiska tjejer säger så enligt dig.
    Har aldrig hört det och har flera bekanta med partners från östra Asien. Är kanske lokalt uttryck? 

Eller kanske just en individ som uttrycker sig så? Alla människor är ju trots allt också individer - oavsett ursprung.

Jag har f.ö. heller aldrig hört ostasiatiska tjejer säga så. Eller någon annan.

• Tukt

Om det är östasiatiska kvinnor som bara säger det, så är det kanske en tankeställare. Är det kvinnor över lag så låter det som något lokalt hittepå. 

• Anonym (Wokey)

Östasiatiska kvinnor får mig att tänka på adoption? Är det svenskkinesiskor från kulturell medelklass som avses? Jag kan faktiskt förstå behovet av att driva med sig själv och sin rika vita kille, men det är en hårfin gräns till självförakt i ett sådant skämt också. Det är inte ett särskilt kul skämt för någon i längden. 

• Anonym (aaa)

Nej det har jag aldrig hört någon säga. 

• Anonym (Koloniserad)
    Anonym (Wokey) skrev 2023-03-14 14:24:11 följande:

Östasiatiska kvinnor får mig att tänka på adoption? Är det svenskkinesiskor från kulturell medelklass som avses? Jag kan faktiskt förstå behovet av att driva med sig själv och sin rika vita kille, men det är en hårfin gräns till självförakt i ett sådant skämt också. Det är inte ett särskilt kul skämt för någon i längden. 

Ja, adopterade. Men inte bara från Kina. Även svensk pappa thailändsk mamma- döttrar.
  • Anonym (Koloniserad)
    Anonym (Koloniserad) skrev 2023-03-14 14:50:59 följande:
    Ja, adopterade. Men inte bara från Kina. Även svensk pappa thailändsk mamma- döttrar.
    Samt östasiatiska tjejer i usa på social media, tik tok, forum osv. 
  • Citronella

Bor du i USA? Det är ett uttryck extremvänstern använder där, det handlar om vita män som koloniserade USA och tog det från dess ursprungsbefolkning och om slavhandeln. De som använder uttrycket anser att det finns en strikt hierarki där mörkhyade alltid är förtryckta och vita män alltid är förtryckare. 

• Anonym (Wokey)
    Citronella skrev 2023-03-14 14:56:35 följande:

Bor du i USA? Det är ett uttryck extremvänstern använder där, det handlar om vita män som koloniserade USA och tog det från dess ursprungsbefolkning och om slavhandeln. De som använder uttrycket anser att det finns en strikt hierarki där mörkhyade alltid är förtryckta och vita män alltid är förtryckare. 

Det här är så sjukt. Inte bra för nån. Man får inte ens bli kär i den man vill utan att ständigt behöva påkalla Historiens Tunga Vingslag. Är det fortfarande Romeo och Julia eller? 
Svar på tråden Vanligt att kalla vita män "colonizer"?