• Anonym (D)

Sjukpenning i särskilda fall

gHej
    fått beviljat sjukpenning i särskilda fall 100%, ca 2500/ mån. första gången ansökt. Är jätteorolig nu för Jag har hyra på 6000 plus el och de pengarna som jag får räcker ju knappt till mat.
    Har ansökt om boendetillägg, vet inte hur mkt det är. för att detta ska fungera så måste ju det vara mycket pengar man får i boendetillägg. 

Läst att boendetillägg är högst 6000 och då är det väl innan skatt? Då blir det ju sammanlagt under existensminimum. Särskilt om sjukpenningen och boendetillägget är innan skatt

Är det någon som haft detta som vet hur mkt man får? Om man ej har någon annan inkomst 
  • Svar på tråden Sjukpenning i särskilda fall
  • Anonym (Soc)

Om du hamnar under existensminimum så kan du ansöka om komplettering i form av försörjningsstöd

• Anonym (D)
    Anonym (Soc) skrev 2023-03-15 06:37:54 följande:

Om du hamnar under existensminimum så kan du ansöka om komplettering i form av försörjningsstöd

Kan det bli så illa?
    Jag har inte rätt till det då jag äger en bil
  • Anonym (D)
    Anonym (Soc) skrev 2023-03-15 06:37:54 följande:

Kan det bli så illa?
    Jag har inte rätt till det då jag äger en bil
  • Citronella

Sjukpenning i särskilda fall på 100% är 160 kronor/dag (ca 4800 i månaden) Får du bara 2500 låter det som att försäkringskassan bara har godkänt 50% (du beräknas alltså kunna jobba halvtid) 

Det är ingen skatt på boendetillägget. Trots dess namn har det inget med hyran att göra. Får du bara sjukpenning på 50% minskar boendetillägget också. 

• Anonym (D)
    Citronella skrev 2023-03-15 13:18:37 följande:

Sjukpenning i särskilda fall på 100% är 160 kronor/dag (ca 4800 i månaden) Får du bara 2500 låter det som att försäkringskassan bara har godkänt 50% (du beräknas alltså kunna jobba halvtid) 

Det är ingen skatt på boendetillägget. Trots dess namn har det inget med hyran att göra. Får du bara sjukpenning på 50% minskar boendetillägget också. 

Nej det står heltid
    Jag har aldrig jobbat tidigare utan haft aktivitetsersättning
  • Anonym (D)
    Anonym (D) skrev 2023-03-15 13:36:34 följande:
    Nej det står heltid
    Det står sjukpenning 20 hela dagar. Det är väl heltid?
  • Citronella
    Anonym (D) skrev 2023-03-15 13:36:34 följande:
    Nej det står heltid
    Sjukersättning i särskilda fall får man vad jag vet bara i din situation dvs om man inte har en SGI och just haft aktivitetsersättning. Bidraget är 160 kronor/dag, alltså runt 4800 i månaden. Du kanske fick utbetalning för en halv månad? 
  • Citronella
    Anonym (D) skrev 2023-03-15 13:40:07 följande:
    Det står sjukpenning 20 hela dagar. Det är väl heltid?
    En månad är 30-31 dagar (förutom februari som är 28 dagar) 
Svar på tråden Sjukpenning i särskilda fall