• Anonym (B)

Psykolog/student

hade ni gått på terapi hos en psykologstudent? Alltså att ni stått på väntelista i 6 månader vi VC och sedan fått en student istället för en utbildad .
    Inte tjänstgöringen efter utbildningen utan det är en praktikant som går på pågående utbildning . 

Känns lite som jag skulle bli en försökskanin som han ska öva på. Plus att denne är 22 år. 

Känns mycket bättre med någon som är äldre än mig. Ju äldre desto bättre 

Hur hade ni tänkt?

• Svar på tråden Psykolog/student
  • Anonym (l)

De har väl redan övat på studentmottagning och är i slutskedet av utbildningen.

Jag hade tagit vemsomhelst att prata med men skulle aldrig få något sånt. Inte rätt person att bedöma men såvida det inte var en väldigt specifik terapeutisk metod som VC lovat mig så.

• Fiona M

Ju äldre dwsto bättre stämmer inte för mig, men jag skulle inte vilja ha en student, och skulle meddela vårdcentralen det.

• Anonym (X)
    Anonym (l) skrev 2023-03-15 09:49:58 följande:

De har väl redan övat på studentmottagning och är i slutskedet av utbildningen.

Jag hade tagit vemsomhelst att prata med men skulle aldrig få något sånt. Inte rätt person att bedöma men såvida det inte var en väldigt specifik terapeutisk metod som VC lovat mig så.

Studentmottagning?
  • Anonym (l)
    Anonym (X) skrev 2023-03-15 09:51:15 följande:
    Studentmottagning?

Här har psykologstudenterna mottagning, inte enbart för studenter.

Vore konstigt om inte alla utbildningarna har något liknande just för att de ska få erfarenhet.

• Sanna43
    Anonym (l) skrev 2023-03-15 09:55:06 följande:

Här har psykologstudenterna mottagning, inte enbart för studenter.

Vore konstigt om inte alla utbildningarna har något liknande just för att de ska få erfarenhet.

Erfarenhet få de dock sen efter utbildningen. Eftersom de behöver jobba i ett år innan de får sin legitimation 
  • Anonym (l)
    Sanna43 skrev 2023-03-15 10:50:44 följande:
    Erfarenhet få de dock sen efter utbildningen. Eftersom de behöver jobba i ett år innan de får sin legitimation 
    Absolut men det låter för mig konstigt om de inte hade någon möjlighet att pröva på innan. Om denne då räknas som "kurator" under det året är det ju inget konstigt att träffa en sådan på VC :)
  • Fiona M
    Anonym (l) skrev 2023-03-15 10:56:14 följande:
    Absolut men det låter för mig konstigt om de inte hade någon möjlighet att pröva på innan. Om denne då räknas som "kurator" under det året är det ju inget konstigt att träffa en sådan på VC :)
    Kurator är numera en skyddad titel, så nej.

Men är det psykologkontakt jag sökt och stått i kö för vill jag inte träffa varken student eller kurator, utan just en psykolog.
  • Anonym (-)
    Anonym (B) skrev 2023-03-15 09:47:06 följande:
    Psykolog/student

hade ni gått på terapi hos en psykologstudent? Alltså att ni stått på väntelista i 6 månader vi VC och sedan fått en student istället för en utbildad .
    Inte tjänstgöringen efter utbildningen utan det är en praktikant som går på pågående utbildning . 

Känns lite som jag skulle bli en försökskanin som han ska öva på. Plus att denne är 22 år. 

Känns mycket bättre med någon som är äldre än mig. Ju äldre desto bättre 

Hur hade ni tänkt?

Jag har gått på student-terapi som jag själv sökte när jag tyckte jag behövde och det var absolut okej.

Jag sökte ju det eftersom jag tyckte att "det räckte" utifrån det "problem" jag hade då och tänker att det faktiskt fungerade rätt bra, utifrån det jag ville och behövde.

Jag förutsätter att en praktikant på vårdcentralen absolut kan ge visst stöd, men finner det lite märkligt att de inte förklarat upplägget. 

Fördelen med den student jag gick hos var ju att jag snabbt fick hjälp, det var lite mer intensivt än vad jag skulle kunna fått på annat sätt och jag fick såväl studenten, som att studenten hade handledning....

Jag hade ställt lite följdfrågor ang. hur de tänkte och funderat på om upplägget hade passat.
  • Anonym (l)
    Fiona M skrev 2023-03-15 11:04:08 följande:
    Kurator är numera en skyddad titel, så nej.

Men är det psykologkontakt jag sökt och stått i kö för vill jag inte träffa varken student eller kurator, utan just en psykolog.
    Ok, nyhet för mig. Vad räknas i där och vad räknas en psykologstudent på en vårdcentral som?
  • Fiona M
    Anonym (l) skrev 2023-03-15 11:13:53 följande:
    Ok, nyhet för mig. Vad räknas i där och vad räknas en psykologstudent på en vårdcentral som?
    Kurator och psykolog har olika roller, och en kurator har oftast en socionomutbildning i grunden.

Vad en psykologstudent räknas som annat än student vet jag inte.
  • Anonym (B)
    Anonym (l) skrev 2023-03-15 11:13:53 följande:
    I journalen stod det psykologistuderande i loggrapporten
  • Anonym (l)
    Fiona M skrev 2023-03-15 11:18:19 följande:
    Kurator och psykolog har olika roller, och en kurator har oftast en socionomutbildning i grunden.

Vad en psykologstudent räknas som annat än student vet jag inte.
    Ja det var vad jag funderade på men glömde lägga till :) Vilka utbildningar som leder till det annat än socionom, för en socionom blir ju inte automatiskt kurator :) ?
Svar på tråden Psykolog/student