• Anonym (Kille­)
    Wed 15 Mar 2023 19:52
    383 visningar
    2 svar
    2
    383

    Kan inte sjunga utan musik till

    Gillar att sjunga faktiskt. 


    Men är jättedålig på att komma ihåg texterna hur många gånger jag än sjunger dom till låten så skulle jag aldrig klara det utan låten på.


    Men sedan kommer ju det här med sångrösten. Sjunger aldrig utan låt på för då låter det riktigt illa. Medans samtidigt med låten så kan det låta bra...emellanåt. 


    Gillar Ed Sheerans låtar, "Perfect" och Thinking ut loud samt lite av Greeds låtar o Nickelback.


    Någon som har tips på hur man lär sig våga sjunga utan musik på  samtidigt??


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-15 19:52
    Creed*
  • Svar på tråden Kan inte sjunga utan musik till
  • Anonym (Öva.)
    Wed 15 Mar 2023 19:58
    #1

    Det är övning som gäller...
    Börja först kanske sjunga till en låt med låg volym... Så att du hör både artistens sång och din...
    Och så kan du också öva att sjunga karaoke...

    Har du ingen app kan du sjunga med i karaokeversioner av låtar som lagts upp på Youtube.

    Jag är rätt okej på att sjunga även a cappella... (om jag får säga det själv.) Det finns bättre, det finns sämre, men ändock. 

    Det som gör att jag kan sjunga någorlunda bra, är övning. Både utan musik och med, med sång och utan, och även till gitarr.... Så det är övning som gäller!

  • Anonym (apa)
    Wed 15 Mar 2023 20:59
    #2
    +1

    Öva, öva, öva. Men öva rätt. Du måste hitta låtar som är hyfsat nyn- eller trallvänliga, de måste vara i rätt tonart för din röst, tills du själv kan transponera dem, och det är bra om de berättar sammanhängande historier av något slag, men det är inte absolut nödvändigt. Men vissa musikallåtar, disneylåtar, för disneyfilmer är också musikaler, gamla folkvisor och dylikt är ofta väldigt tacksamt att börja med.

    Eller så är detta världens mest partiska inlaga då jag själv är musikalartist. Kan vara.

Svar på tråden Kan inte sjunga utan musik till