• Anonym (vad händer­?)
    Wed 15 Mar 2023 21:42
    1484 visningar
    8 svar
    8
    1484

    Båda mina föräldrar har blivit knäppa!

    Oberoende av varandra!

    Mina föräldrar är 49 och 55 år så inte jättegamla. De har inte talat med varandra på 10+ år, så de har inte dragit med varandra i denna knäpphet. Och visst, de är inte knäppa på samma sätt. Men båda har absolut blivit knäppa.

    Min pappa har blivit hyperreligiös, citerar bibeln i varannan mening, har gjort sig av med alla sina ägodelar utöver det allra mest nödvändiga och sentimentala. Han har börjat ställa krav på mig och min syster om saker som han grundar i sin plötsliga religiositet, till exempel vad vi ska döpa och inte döpa våra barn till, och de ska naturligtvis döpas, inte bara namnges, att vi måste sluta se film som inte är "gudfruktiga", osv konstiga saker. Han vägrar fira högtider och födelsedagar längre för att "Jesus inte gjorde det", eller så firar han "som Jesus gjorde".

    Min mamma har också fått religiösa övertoner men på ett helt annat sätt. Hon har blivit domedagsprepper. Jesus ska komma tillbaka, Gud ska straffa alla utom de som tror och är beredda på samhällets sönderfall. Där slutar hennes gudssnack, men i stället, ja, som sagt. Domedagsprepper. Hon har fixat vapenlicens och har flera vapen. Hon samlar på sig mat och förbrukningsvaror, inte lite, massor. Hennes mål är att klara sig 20 år ensam, eller klara hela kvarteret i 5-7 år. Hon har börjat odla mat i trädgården, vilket ok, jag inte är emot, jag odlar också mat i trädgården, men hennes mål är att spara, mitt är att njuta. Hon är också en truther och har blivit anti allt som hon anser "woke", som homosexualitet och evolutionsteorin.

    Jag/vi står här och fattar ingenting. De var inte så här för 1-1,5 år sen. Vad fan är det som händer?

  • Svar på tråden Båda mina föräldrar har blivit knäppa!
  • Anonym (Hmm)
    Wed 15 Mar 2023 21:44
    #1

    Känns som att de är oroliga inför framtiden och att det uttrycker sig på det här sättet. 

  • Anonym (vad händer­?) Trådstartaren
    Wed 15 Mar 2023 21:52
    #2
    Anonym (Hmm) skrev 2023-03-15 21:44:54 följande:

    Känns som att de är oroliga inför framtiden och att det uttrycker sig på det här sättet. 


    Visst, men normala människor som är oroliga för framtiden klagar på politiker och sparar lite extra pengar.
  • Wed 15 Mar 2023 22:09
    #3

    Låter som att dom möjligen har extrema människor i sin omedelbara närhet som är karismatiska och liksom har blivit meddragen i dessa tankar. Sånt sker ofta om man själv är lite ängslig , orolig, ogillar världsläget och kanske inte heller har varken kunskaper eller åsikter om samhälle, religion och annat.... Två människor som pratar under tiden man jobbar ihop tex och byter förtroliga tankar och uttrycker oro blir ju lätta offer för konspirationsteorier och lovebombing från religiösa.. 

  • Anonym (Hmm)
    Wed 15 Mar 2023 22:10
    #4
    Anonym (vad händer?) skrev 2023-03-15 21:52:27 följande:
    Visst, men normala människor som är oroliga för framtiden klagar på politiker och sparar lite extra pengar.
    Och andra normala människor vänder sig till religion och prepping.
  • Anonym (vad händer­?) Trådstartaren
    Wed 15 Mar 2023 22:31
    #5
    Anonym (Hmm) skrev 2023-03-15 22:10:33 följande:
    Och andra normala människor vänder sig till religion och prepping.
    Inte så här. Det här är inte normalt.
  • Anonym (vad händer­?) Trådstartaren
    Wed 15 Mar 2023 22:31
    #6
    Fjäril kär skrev 2023-03-15 22:09:11 följande:

    Låter som att dom möjligen har extrema människor i sin omedelbara närhet som är karismatiska och liksom har blivit meddragen i dessa tankar. Sånt sker ofta om man själv är lite ängslig , orolig, ogillar världsläget och kanske inte heller har varken kunskaper eller åsikter om samhälle, religion och annat.... Två människor som pratar under tiden man jobbar ihop tex och byter förtroliga tankar och uttrycker oro blir ju lätta offer för konspirationsteorier och lovebombing från religiösa.. 


    Möjligt. Jag har inte så bra koll på vilka de umgås med.
  • Anonym (Hmm)
    Wed 15 Mar 2023 23:54
    #7
    +1
    Anonym (vad händer?) skrev 2023-03-15 22:31:19 följande:
    Inte så här. Det här är inte normalt.
    Normalt är ett relativt ord. Jag menar att de inte är psykiskt sjuka.
  • Thu 16 Mar 2023 09:46
    #8

    Låter som att de har ångest och/eller medelålderskris. Försök ignorera det religiösa snacket så mycket det går - annars får du helt enkelt göra en skarp markering.

Svar på tråden Båda mina föräldrar har blivit knäppa!