• Anonym (Bloody)

Dålig i magen vid mens

Hej!

När jag har mens så brukar min mage vara allmänt konstig. Jag är gasig i magen, behöver skita flera ggr/dan, och jag känner mig typ lite bajsnödig hela dagen.... 

Dessutom brukar det ofta pirra och jag vill onanera sen när jag gör det är det inte så skönt som det brukar vara när jag inte har mens.Rynkar på näsan

Känner någon liknande?Skäms

• Svar på tråden Dålig i magen vid mens
  • Anonym (japp)

Min mage pajar alltid när jag har mens. 

• Citronella

Att du blir dålig i magen beror på att kroppen har höga halter av hormonet prostaglandin. Hormonet ska göra så livmodern drar ihop sig för att kunna stöta ut slemhinnan (mensen) Hos vissa gör hormonet att tarmarna drar ihop sig också det är därför du behöver springa på toa och göra nummer 2. Det är vanligt. 

• Anonym (Bloody)
    Anonym (japp) skrev 2023-03-15 22:32:51 följande:

Min mage pajar alltid när jag har mens. 

Okej då är jag iaf inte den enda Foten i munnen
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (Bloody) skrev 2023-03-15 22:19:37 följande:
    Dålig i magen vid mens

Hej!

När jag har mens så brukar min mage vara allmänt konstig. Jag är gasig i magen, behöver skita flera ggr/dan, och jag känner mig typ lite bajsnödig hela dagen.... 

Dessutom brukar det ofta pirra och jag vill onanera sen när jag gör det är det inte så skönt som det brukar vara när jag inte har mens.Rynkar på näsan

Känner någon liknande?Skäms

100 % igenkänning. Vet dessutom massor av andra som har det precis likadant.
  • Anonym (japp)
    Citronella skrev 2023-03-15 22:37:00 följande:

Att du blir dålig i magen beror på att kroppen har höga halter av hormonet prostaglandin. Hormonet ska göra så livmodern drar ihop sig för att kunna stöta ut slemhinnan (mensen) Hos vissa gör hormonet att tarmarna drar ihop sig också det är därför du behöver springa på toa och göra nummer 2. Det är vanligt. 

Jag tror på att det är hormonellt, men inte på det sättet, i alla fall inte för mig. 
  • Citronella
    Anonym (japp) skrev 2023-03-15 22:44:31 följande:
    Jag tror på att det är hormonellt, men inte på det sättet, i alla fall inte för mig. 
    Det här är inget jag tror det är så det är. Sen kan man givetvis ha IBS eller andra problem som säkert påverkas av mensen jag pratar bara om de som är friska och inte har några underliggande problem. 
  • Anonym (Regelbundet)

Min mage var alltid dålig den veckan. 

• Anonym (Therese)

Jag har också diarre när jag har mens och det är tydligen vanligt, det har väl något med hormoner att göra tror jag. 

• Anonym (Klo)

Jag blir också dålig i magen vid mens. Numera har jag en tarmsjukdom, och blev så dålig runt mens att jag numera ser till att inte få mens alls, genom hormoner (p-stav har funkat för mig). Jag får dessutom inte få barn pga de mediciner jag tar mot sjukdomen, så det är också bra att jag har skydd mot graviditet. Men huvudorsaken är att slippa bli dålig varje gång jag får mens. 

Svar på tråden Dålig i magen vid mens