• Anonym (TS)

    Slarvigt barn

    Har en dotter som är väldigt slarvig och ömsom har sönder saker och tappar bort saker. Hon tappade bort sina nya gympaskor efter en användning. Jag har medvetet låtit bli att köpa nya eftersom det här händer för ofta. Samtidigt tycker jag synd om henne. Men jag anser inte att det är normalt att tappa bort så mycket saker som 12-åring, och att hon nu får lära sig den hårda vägen. Mina pengar går bara till hennes saker. Många av hennes jeans och tröjor är också borta. Hon har en dinosauriemobil och vill nu ha en ny fastän den nuvarande funkar bra. Hon har tappat den då och då och det är sprickor i den. Men om vi köper en ny är jag rädd att den kommer gå sönder med en gång. Då kommer hon INTE få en ny förrän hon fyller år. Hur löser man sånt här? 

  • Svar på tråden Slarvigt barn
  • Anonym (Hmm)

    Jag är verkligen ingen diagnosförespråkare men, hon kanske har något...? Det är inte normalt att slarva bort så där många saker. Eller blir hon utsatt för mobbning så det är någon som stjäl hennes saker? =/

    När det gäller mobilen så köp en enklare variant som inte går sönder lika lätt. Man måste inte ha en smart phone i den åldern.

  • Anonym (Q)

    Jag har också ett slarvigt barn och det blir faktiskt dyrt! Samtidigt så kan ju barnen inte gå utan gympaskor och kläder och anda saker som ingår i försörjningen. 

    Vad vi har gjort är att vi ersätter borttappade saker med saker från second hand affären i första hand eller med basplagg från billigare kedjor. Alltså han får samma standard på sakerna som sina syskon till att börja med, men bortslarvade, nödvändiga persedlar ersätter vi med billigast möjliga.

    En idé för ny mobil kan vara att du sätter in pengarna för den på ett konto med en tidsfrist på tex 6 månader. Det är från detta kontot ni ersätter bortslarvade och förstörda saker. Om hon skärper till sig och är försiktig så kommer det att finnas tillräckligt med pengar att köpa en ny mobil med, annars är hon inte riktigt redo för det ännu. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-03-16 14:41:44 följande:

    Jag är verkligen ingen diagnosförespråkare men, hon kanske har något...? Det är inte normalt att slarva bort så där många saker. Eller blir hon utsatt för mobbning så det är någon som stjäl hennes saker? =/

    När det gäller mobilen så köp en enklare variant som inte går sönder lika lätt. Man måste inte ha en smart phone i den åldern.


    En 12-åring behöver en smartphone. Hon kommunicerar med sina vänner, spelar olika spel mm. Hon behöver mer än de 32 GB som hon har nu. Visst kanske hon skulle få en ADD-dignos men vad hjälper det?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Q) skrev 2023-03-16 14:56:19 följande:

    Jag har också ett slarvigt barn och det blir faktiskt dyrt! Samtidigt så kan ju barnen inte gå utan gympaskor och kläder och anda saker som ingår i försörjningen. 

    Vad vi har gjort är att vi ersätter borttappade saker med saker från second hand affären i första hand eller med basplagg från billigare kedjor. Alltså han får samma standard på sakerna som sina syskon till att börja med, men bortslarvade, nödvändiga persedlar ersätter vi med billigast möjliga.

    En idé för ny mobil kan vara att du sätter in pengarna för den på ett konto med en tidsfrist på tex 6 månader. Det är från detta kontot ni ersätter bortslarvade och förstörda saker. Om hon skärper till sig och är försiktig så kommer det att finnas tillräckligt med pengar att köpa en ny mobil med, annars är hon inte riktigt redo för det ännu. 


    Det var ett bra tips.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (TS) skrev 2023-03-16 15:21:33 följande:
    En 12-åring behöver en smartphone. Hon kommunicerar med sina vänner, spelar olika spel mm. Hon behöver mer än de 32 GB som hon har nu. Visst kanske hon skulle få en ADD-dignos men vad hjälper det?
    Hon behöver mer än 32 gb för att spela spel, hör du inte hur sjukt det låter...? Jaja, det är en annan diskussion iofs.

    En diagnos skulle ge henne rätt till hjälp och verktyg som ni inte har tillgång till nu.
  • Anonya

    Märker ni kläderna? Inte med barnsliga lappar då förstås, utan diskret på tvättlappen så det syns bara om man undrar vems det är.

    Hur trivs hon i skolan? Det händer tyvärr att barn och ungdomar som verkar vara slarviga inte är det, utan är utsatta för mobbning och alltså får sina saker gömda, stulna eller förstörda. Och det utan att de berättar något varken i skolan eller hemma, trots att de får höra tjat och bannor för att de är så slarviga. Hoppas det inte är så för din dotter, men viktig sak att tänka på. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-03-16 15:26:29 följande:
    Hon behöver mer än 32 gb för att spela spel, hör du inte hur sjukt det låter...? Jaja, det är en annan diskussion iofs.

    En diagnos skulle ge henne rätt till hjälp och verktyg som ni inte har tillgång till nu.
    Ett av hennes spel tar upp 17G så ja. Plus appar som man kan vara kreativ med. 
    Hon är en inbiten gamer.
  • Anonym (r)

    När det gäller mobilen får man köpa inte senaste iphone, ha drulleförsäkring men främst ha ett rejält skydd.

  • Anonym (pengar)
    Anonym (TS) skrev 2023-03-16 15:21:33 följande:
    En 12-åring behöver en smartphone. Hon kommunicerar med sina vänner, spelar olika spel mm. Hon behöver mer än de 32 GB som hon har nu. Visst kanske hon skulle få en ADD-dignos men vad hjälper det?
    Det kan hjälpa er ekonomiskt. Man kan få merkostnadsersättning om slarv/glömska/oaktsamhet ingår i bilden, vilket det gör ibland med ADD, ADHD och ett gäng andra diagnoser. 

    Vi får ca 2200 kr i månaden pga vårt barn med add tappar bort saker och sliter på saker på ett annat sätt.
Svar på tråden Slarvigt barn