• Fre 17 mar 15:58
    1368 visningar
    18 svar
    18
    1368

Gummistövlar 14åring

Hej på er alla! Är det löjligt att komma med gummistövlar när man går i högstadiet? Våran 14åring vägrar iallafall att ta på sig stövlar när han ska till skolan nästan oavsätt hur slaskigt det än är.. Däremot tar han ofta på sig gummistövlar självmant (?) när han är utomhus här hemma eller när han ska till nån kompis efter skolan

• Svar på tråden Gummistövlar 14åring
  • Anonym (qqq)
    Fre 17 mar 16:08
    +1

ja men givetvis är det löjligt (i ungdomarnas ögon). Kidsen brukar gå i sneakers långt in i vintern där jag bor. 

• Anonym (Mia)
    Fre 17 mar 16:08

Eftersom han vägrar så anses det förmodligen löjligt med gummistövlar. 

Dock förstår jag inte varför han ska ha gummistövlar när det fortfarande är kallt ute. Det finns ju gott om bra kängor som håller fötterna torra och som (förhoppningsvis) inte har töntstämpel bland kompisarna.

• Fre 17 mar 16:20
    Anonym (Mia) skrev 2023-03-17 16:08:20 följande:

Eftersom han vägrar så anses det förmodligen löjligt med gummistövlar. 

Dock förstår jag inte varför han ska ha gummistövlar när det fortfarande är kallt ute. Det finns ju gott om bra kängor som håller fötterna torra och som (förhoppningsvis) inte har töntstämpel bland kompisarna.

Tror dock inte att det är bland kompisarna som det är nån töntstämpel efter som han själv väljer att använda stövlar istället för kängor många gånger när dom är ute efter skolan ifall det är vått. Just nu är det iallafall så pass slaskigt där vi bor att höga stövlar är att föredra
  • Fre 17 mar 16:25

Bör kanske att han blir jättesnabbt förkyld ifall han blir blöt och kall, därför skulle vi vilja att han skulle använda stövlarna så mycket som möjligt då dom ändå är fodrade

• Fre 17 mar 16:26

Kanske tilläggas skall det stå*

• Anonym (Mea)
    Fre 17 mar 16:27
    +1

Det är ju stor skillnad på att dra på sig stövlar och sticka till kompisen, än att klampa omkring i stövlar en hel skoldag inomhus.

• Anonym (anony­m)
    Fre 17 mar 17:01

15-åringen använder gummistövlar ifall han åker till skolan med moped

• Anonym (Em)
    Fre 17 mar 17:18
    Anonym (Mea) skrev 2023-03-17 16:27:14 följande:

Det är ju stor skillnad på att dra på sig stövlar och sticka till kompisen, än att klampa omkring i stövlar en hel skoldag inomhus.

13-åriga dottern och hennes kompisar går ofta i gummistövlar hela skoldagar, men det känns också när de kommer hem till oss och alla tar av sig de där stövlarna. Det luktar fot kan man lugnt säga. Förvånad
  • Anonym (S)
    I förrgår 18:19
    Min har inte haft stövlar sen lågstadiet. Högst ovanligt (aldrig ens sett tror jag) på högstadiebarn. Inte ens jag har stövlar fast det slaskar.
  • Anonym (J)
    Igår 13:46

Det skulle aldrig mina ungdomar ha. Sen håller jag med om att det måste bli klumpigt att gå omkring i inomhus hela dagen. Om det är vanliga gummistövlar. 

dottern har dom i stallet. Och jag i skogen. 

• Igår 13:51

Finns ju jättebra skor som är både fodrade och vattentåliga eller vattentäta. 
    Låt barnet välja skor själv, så de används. 

• Anonym ((minn­s hur det var))
    Igår 13:59

Jag är snart 19 så det är inte jättelänge sedan jag var lika gammal som din son. Jag minns den åldern som vääldigt känslig, där allt handlar om att passa in. Och det var ändå fem år sedan. Nu med tiktok och alla andra sociala medier har barnen i den åldern utvecklats ännu mer, och inte sällan ser man ju 13-åringar sminkade som vuxna kvinnor. Summa sumarum: 14 år och gå i gummistövlar en hel dag nu för tiden = töntstämpel. På er tid - förmodligen ingen big deal. Nu för tiden gäller, precis som ovan skrivet, sneakers i alla väder. Det är det som är snyggt och mode nu helt enkelt.

Låt honom gå i de skor han vill. Han får skylla sig själv om han får frysa, han är ju i alla fall medveten om vad ni tycker vid det här laget och att det bara är för att ni är måna om honom.

• Anonym (Stina­)
    Igår 23:32

Båda våra döttrar 11 och 13 använder gummistövlar i skolan. Det skiljer sig ju garanterat från skola till skola och stad till stad. Men båda klär på sig regnkläder och gummistövlar om det behövs. 

• Anonym (Anna)
    Idag 08:47

Att jämföra med 11 åringar och 13 åringar går inte, stor skillnad till 14 år vet ni! Jag säger det med glimten i ögat men för 14 åringen är det så. Ingen av mina barn hade haft gummistövlar till högstadiet. Möjligtvis i sjuan innan de förstått alla oskrivna regler (eller ett av mina fyra barn hade kunnat de i sjuan för han förstod inte riktigt det sociala spelet) Hemma och skolan är skilda världar även fast vi vuxna tycker de hänger med samma människor. Jag brukar satsa på lite högre skin sneakers till mina tonåringar där vätan inte går rakt igen som vanliga gympadojor. Men sen är det gympadojor de använder majoriteten av dagarna ändå.

• Anonym (Anna)
    Idag 08:48

De som går i gummistövlar varje dag gör det förmodligen för att det ibland (främst bland tjejer) är inne att ha gummistövlar. Alltså inte för funktionen.

• Anonym (Leila­)
    Idag 09:52

Köp vattentäta skor bara. stövlar i skolan hade jag nog inte ens på mig i lågstadiet. Bara om det var utflykt till skogen en regnig dag. vilken 14åring vill ha på sig gummistövlar i skolan?!

• Anonym (Malin­)
    Idag 10:06

Min 14-åring har inte haft stövlar till skolan sedan 5:an. Däremot inga problem att använda dem på fritiden. Då får man liksom leva med att man själv använder skor som typ sneakers/gympaskor oavsett väder och blir dyngsur om fötterna. (14-åringen går till och från skolan varje dag någon kilometer drygt). 

Alternativet är ju om det går att avvara ett par skor som går att byta om till i skolan vid dåligt väder. Typ stoppa ner sneakers i väskan och ha stövlarna i skåpet under dagen, det hade ev min 14-åring kunnat acceptera om det var längre väg och lerigare. 

• Anonym (Annik­a)
    Idag 17:49

Antar det är ganska individueltl. Våran 14 åring har aldrig klagat på att gå i gummistövlar så länge han har haft med andra skor i väskan att byta om till när han kommit fram. Däremot totalvägrar 12 åringen.

Svar på tråden Gummistövlar 14åring
Logga in
Bli medlem