• Tigermamman123

    Läxor!

    Hej allihopa! min yngsta vägrar göra sina läxor, hur gör ni med era barn, hur får ni dem att göra läxorna? tycker ni det är viktigt att dem görs eller ska barnen få bestämma det själva? 

  • Svar på tråden Läxor!
  • Kodia

    Självklart är det viktigt att de gör sina läxor, och det är inget som de får bestämma själva, precis som tandborstning, läggtider, osv.
    Enklast är att bestämma en tid när de ska göras, sitta med om det behövs, och locka med att de får tex leka/titta på tv/gå till kompisen eller så efteråt. Man kan liksom inte välja att spela tv-spel istället för att göra läxor... 

  • mammaåten

    Läxor görs direkt när man får dom och före allt annat. Vi bestämmer tillsammans en (minsta) mängd som måste göras varje dag, när det sedan är gjort får man leka/ spela eller göra annat roligt :) 
    Gör man då klart all läxa första dagen så blir det mer över till roligt andra dagar. 

  • Kotten23

    Betyg är bara ett bevis på att du kan gå nånstans utföra uppgifter å komma i tid i 9 år.  Jag har aldrig gjort några läxor har knappt gått gymnasiet, jag har i dag en bruttolön på 426.000 tusen siktar på 450.000 nästa år.


  • Räkan77

    Prova er fram hur och när det funkar att göra läxan. Ett sätt är att smyga in läxan, att man som förälder kommer till barnet och börjar prata om skolarbetet när barnet gör något annat. Funkar för ett av våra barn. Funkar inte alls att man försöker få hen att göra läxa på traditionellt sätt (gå och sätta sig vid ett rensat skrivbord), då börjar vi bara bråka. 

Svar på tråden Läxor!