• Anonym (Klurigt)

Fru vägrar bidra ekonomiskt

Hej, 

Lång historia kort; jag och min fru har varit tillsammans i över 10 år. 5 av dessa åren har vi varit gifta och har idag ett gemensamt barn, en andra är påväg. Vi har bott ihop sedan vi gifte oss 2017.

Jag hade fått vårt första lägenhet i present av mina föräldrar så jag stod för alla fakturor när vi redan gifte oss. 

Vi har alltid tjänat lika mycket, om inte hon mer än jag vissa perioder. Hon har alltid slingrat sig ur att bidra till att betala fakturor med konstiga argument som att 'hon är bättre på att spara' osv. Jag har blundat för det i väldigt länge för att inte bråka men det funkar inte längre. 

En vanlig månad räcker mitt lön precis och jag slutar ofta upp med en knapp tusenlapp att leva på efter alla räkningar. Vinterhalvåret tar jag pengar från vår sons sparbössa för att ha fickpengar. Jag kan varken köpa kläder, lunch eller någon enkel leksak till mitt barn. 

När jag konfonterar henne säger hon att hon gör det mesta av hemmasysslorna och behöver således inte bidra med en enda krona. Hon har endast och endast sitt mobilabonemmang och A-kassa som utgift. Medan jag står för mat, lån, el, bilutgifter, delbetalningar från diverse renoveringar m.m. 

Pengarna hon per automatik sparar i sitt konto tycker hon är sina egna pengar och misshandlar mig ekonomiskt hela tiden genom att 'godkänna' eller 'inte' mina personliga utgifter. Hon använder det här som en black-mailing mot mig. 

Någon som har en smart råd att ge mig? Vad ska jag ta mig till? Hur ska jag få henne att inse att det inte är såhär gemensam ekonomi fungerar?

jag har en 2 åring hemma och en till påväg. Skilsmässa är det sista jag vill vända mig till...

• Svar på tråden Fru vägrar bidra ekonomiskt
  • Anonym (A)

Du får helt enkelt kräva att hon börjar betala för sig. Att hon gör mer hemma är inget argument för att hon inte ska betala ett öre - ni jobbar ju båda, hade hon varit hemma med barnet och tagit hand om allt i hushållet hade det varit en annan sak.

För att dock vara rättvis och samtidigt taktisk så bör du lova att börja ta hand om din del hemma. Det är ju hennes huvudsakliga resonemang i dagsläget till att inte betala och faller om du gör lika mycket som hon gör.

• Anonym (M)

Ja du, hennes pengar är ju hennes pengar och dina pengar är dina pengar. Du borde redan från början satt ner foten och krävt att ni delar på kostnaderna. Nu är du utsatt för ekonomisk misshandel, och du vill inte lämna. Man kan ju undra varför, och varför du skaffar ännu ett barn med henne.

Har inget annat råd än att skilja dig. 

• Um Hamza

Ja om hushållsarbetet är så ojämnt fördelat som hon påstår får du ju börja steppa upp där. Jag håller faktiskt med henne lite, en kan inte göra allt hushållsarbete gratis om båda jobbar heltid. Men åh andra sidan är det ju skevt att hon inte betalar, ens för sina egna omkostnader? Hon äter väl och använder el hemma även om bostaden står på dig? Ta hjälp av nån privatekonom, vill hon inte så kasta ut henne. Det blir billigare för dig 

• Fiona M

På en rak fråga varför du ska betala men inte hon, vad svarar hon då? (Att hon är bättre på att spara är inget argument, självklart har man lätt att spara om man inte betalar för sig.)
    Hennes mat, hyra, el och barn kostar också, så hur tänker hon där?

• Anonym (Klurigt)

Jag har försökt. På många sätt. Jag har pratat med henne på alla möjliga sätt. Vänligt, strängt, mha andra osv... ingenting har hjälpt. Jag vet inte hur jag ska 'kräva' det? 

Jag kan inte lägga över fakturorna i hennes namn, jag kommer inte åt pengarna på hennes konto heller... 

Jag kan med gott samvete påstå att jag är ytterst behjälplig hemma. Jobbar idag för det mesta hemifrån och har mycket tid över till att städa, göra i ordning, renovera (totalrenoverade hela villan själv), tvätta och dessutom är det jag som lämnar och hämtar på förskola. 

Mitt sociala liv är helt slut iom att jag inte har några pengar alls att ens gå ut och ta en bärs en gång i månaden. Vissa månader har jag knappt pengar till att käka lunch när jag är på kontoret...

• Anonym (M)
    Anonym (Klurigt) skrev 2023-03-18 12:17:17 följande:

Jag har försökt. På många sätt. Jag har pratat med henne på alla möjliga sätt. Vänligt, strängt, mha andra osv... ingenting har hjälpt. Jag vet inte hur jag ska 'kräva' det? 

Jag kan inte lägga över fakturorna i hennes namn, jag kommer inte åt pengarna på hennes konto heller... 

Jag kan med gott samvete påstå att jag är ytterst behjälplig hemma. Jobbar idag för det mesta hemifrån och har mycket tid över till att städa, göra i ordning, renovera (totalrenoverade hela villan själv), tvätta och dessutom är det jag som lämnar och hämtar på förskola. 

Mitt sociala liv är helt slut iom att jag inte har några pengar alls att ens gå ut och ta en bärs en gång i månaden. Vissa månader har jag knappt pengar till att käka lunch när jag är på kontoret...

När började detta?
  • Anonym (Men...)

Jag kan inte förstå att du väntar tills ni väntar andra barnet, med en sån här fråga? Du ville inte bråka om det tidigare, men det är väl inte bättre att bråka nu?! Och såklart att hon är "bättre på att spara", du betalar ju allt med din inkomst...! Hon låter inte så sympatisk alls. Du får ju helt enkelt ta tag i problemet nu, boka tid för rådgivning, både för er som par och ang. er ekonomi, eftersom ni inte verkar kunna lösa det själva.
    PS. om det nu är så att hon faktiskt gör allt i hushållet (som hon säger), så får du ju se till att ta tag i din del hemma.

• Anonym (Klurigt)

Jag tycker att jag gör väldigt mycket hemma. Sen accepterar jag att vägskålen är lite tyngre på hennes sida då hon lagar maten och spenderar mer tid med barnet. Men jag skulle återigen med gott samvete påstå att fördelningen idag är 60-40%... 

Det har alltid varit såhäe egentligen. Men tidigare bodde vi på lägenhet och kostnaderna var en tredjedel av vad det är idag och det blev inte ett lika stort problem. Då kändes det inte lika 'hårt' att hon sparade och jag hade det jag hade över för å spendera. Men nu går jag klart minus varje månad. 

Vi har varit på många rådgivningar. Hon drar sig alltid ur efter första besöket när hon får höra att man inte ska blanda äpplen och päron. Hemmasysslor ska diskuteras för sig och det ekonomiska för sig. 

Första barnet var planerat, men ffr misstag, vi skaffade barn i tron om att fixa vårt relation. Blev bara värre.

Andra barnet var oplanerat. Kom som en chock mitt i skilsmässotankar. Vi hade varit för oförsiktiga helt enkelt... 

I och med vår svåra relation till varandra har jag kommit väldigt nära vårt son och jag får panikattacker av att ens tänka på att se honom mindre i vardagen vid en eventuell skilsmässa....

• Anonym (Elsa)

Huset ni bor i, vem har betalat för det?
    Sluta handla all mat, finns det inte mat hemma så får hon börja handla.
    Ta upp frågan igen, om hon vägrar prata om det så får du ta upp att du vill skiljas. Det kanske sätter fart på henne.

• Anonym (Klurigt)

Mina föräldrar hade pröjsat kontantinsatsen till lägenheten (ca 350k) som vi fick tillbaka när vi sålde lägenheten för samma pris som vi köpte. 

Sen la vi på de pengar som hon hade lyckats spara på kontot iom att jag stod för alla utgifter (ca 300k till). De pengarna påstår hon var hennes egna pengar och att hon nu har bidragit med hennes andel, för gott. 

Sedan renoverades det där mitt kvarvarande lön gick åt att köpa råvaror och även alla delbetalningar från Bauhaus och liknande i mitt namn. 

förtydligande; hon var mammaledig när vi precis flyttade Och hade begränsat med inkomst. 

Jag har slutat köpa matvaror, av tvungenhet då jag bokstavligt talat inte hade pengar kvar för det. Nu köper hon matvaror men lagar mat precis så det räcker henne själv och ungen, helst när jag är på jobbet. 

Svar på tråden Fru vägrar bidra ekonomiskt