Fru vägrar bidra ekonomiskt
Hej,
Lång historia kort; jag och min fru har varit tillsammans i över 10 år. 5 av dessa åren har vi varit gifta och har idag ett gemensamt barn, en andra är påväg. Vi har bott ihop sedan vi gifte oss 2017.
Jag hade fått vårt första lägenhet i present av mina föräldrar så jag stod för alla fakturor när vi redan gifte oss.
Vi har alltid tjänat lika mycket, om inte hon mer än jag vissa perioder. Hon har alltid slingrat sig ur att bidra till att betala fakturor med konstiga argument som att 'hon är bättre på att spara' osv. Jag har blundat för det i väldigt länge för att inte bråka men det funkar inte längre.
En vanlig månad räcker mitt lön precis och jag slutar ofta upp med en knapp tusenlapp att leva på efter alla räkningar. Vinterhalvåret tar jag pengar från vår sons sparbössa för att ha fickpengar. Jag kan varken köpa kläder, lunch eller någon enkel leksak till mitt barn.
När jag konfonterar henne säger hon att hon gör det mesta av hemmasysslorna och behöver således inte bidra med en enda krona. Hon har endast och endast sitt mobilabonemmang och A-kassa som utgift. Medan jag står för mat, lån, el, bilutgifter, delbetalningar från diverse renoveringar m.m.
Pengarna hon per automatik sparar i sitt konto tycker hon är sina egna pengar och misshandlar mig ekonomiskt hela tiden genom att 'godkänna' eller 'inte' mina personliga utgifter. Hon använder det här som en black-mailing mot mig.
Någon som har en smart råd att ge mig? Vad ska jag ta mig till? Hur ska jag få henne att inse att det inte är såhär gemensam ekonomi fungerar?
jag har en 2 åring hemma och en till påväg. Skilsmässa är det sista jag vill vända mig till...