• Anonym (Simba)

    Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism

    Hatiska och stigmatiserande kommentarer om eller mot vita, exempelvis vita cis män, bör polisanmälas. Detta oavsett om det det framförs via ett muntligt uttalande eller om det skrivs i text. Vi lever i ett mångkulturellt samhälle bestående av vita, bruna, svarta, gula och allt där emellan. Det är inte rimligt att hatiska individer med fel i skallen ska tillåtas spy galla över människor med en viss hudfärg och att stigmatisera de. 

    Detta riskerar att spä på motsättningar, skapa hat, legitimera våld och skapa grogrund för diskriminering. Jag vill uppmana samtliga individer att inte anpassa er efter en liten grupp individer som spär på hatet mot vita genom stigmatiserande kommentarer. Jag vill tvärt om uppmana er att anmäla allt material ni stöter på. Ni kanske inte vill medverka med era namn i en polisanmälan. I så fall vill jag tipsa er om denna sidan:  
     polisen.se/kontakt/tipsa-polisen/tipsa-polisen-via-webben/

    Det är viktigt att hatet mot vita som sprids av en liten grupp människor stoppas. På samma sätt som hatet mot svara, homosexuella eller andra måste stoppas. Vi lever i ett mångkulturellt samhälle. Allas rättigheter måste värnas. Om visst hat legitimeras så kommer det skapa våld. Våld som drabbas barn m.m. Detta får vi inte tillåta. Anmäl anonymt!

  • Svar på tråden Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism
  • Anonym (Simba)

    Och sätt ner foten på skarpen om ni hör någon fälla hatiska och stigmatiserande kommentarer som de tror är okej bara för att de riktar sig mot vita. Säg till på skarpen och få idioten att skämmas. Förklara hur fel det är. Samma sak ska ni även göra om en svart får liknande kommentarer. Alla ska vara lika och behandlas lika. 

  • Anonym (Gryning)

    Hat i alla former är aldrig bra, men jag måste erkänna att jag aldrig stött på rasism mot vita. Hur uttrycks sånt menar du? 

  • Anonym (Simba)
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-18 15:33:06 följande:

    Hat i alla former är aldrig bra, men jag måste erkänna att jag aldrig stött på rasism mot vita. Hur uttrycks sånt menar du? 


    Nej det är jättedåligt. All rasism där man hackar ner på hudfärg. 

    Mot vita kan den uttryckas såhär:

    "Jag valde att inte gå till den restaurangen eftersom det vanligtvis sitter många vita cis män där".

    Eller:
    "Vita utnyttjar andra och skapar orättvisor"

    Bland ungdomar kan det vara kommentarer som anspelar på nationalitet. Exempelvis "svennehora" eller "svennejävel". Detta är väldigt vanligt, men har inte klassats som rasism. 
  • Anonym (Simba)

    Jag vill betona att man kan polisanmäla allt som man misstänker är rasism, eller markera mot det. Det måste inte nödvändigtvis vara rasism i lagens mening, men lagmän ska få pröva saken i alla fall. Låt inget falla mellan stolarna. 

  • Anonym (Simba)

    När ni hör någon med fel i skallen fälla stigmatiserande kommentarer om exempelvis vita, sätt ner foten" Markera att det inte är okej.

     

  • Anonym (Ja)

    Håller helt med dig. Allt hat som uttrycks på grund av en persons hudfärg är rasism och hets mot folkgrupp oavsett om det råkar vara en vit eller svart person. 

  • Anonym (Simba)
    Anonym (Ja) skrev 2023-03-18 15:43:53 följande:

    Håller helt med dig. Allt hat som uttrycks på grund av en persons hudfärg är rasism och hets mot folkgrupp oavsett om det råkar vara en vit eller svart person. 


    Ja vi lever i ett mångkulturellt samhälle där alla sägs vara lika mycket värda. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Simba) skrev 2023-03-18 15:46:42 följande:
    Ja vi lever i ett mångkulturellt samhälle där alla sägs vara lika mycket värda. 
    Exakt. Jag är trött på fördomar och hat från hycklare med en vidrig människosyn.
  • Anonym (Simba)
    Anonym (Ja) skrev 2023-03-18 15:48:42 följande:
    Exakt. Jag är trött på fördomar och hat från hycklare med en vidrig människosyn.
    Jag vill uppmana alla verkligen säga till på skarpen om en person i er närhet uttrycker sig så. Få personen att skämmas och ställ till en scen. För det är inte okej att stigmatisera exempelvis vita och att framställa vita som grunden till all ondska i världen. 
  • Anonym (,,,)
    Anonym (Simba) skrev 2023-03-18 15:50:36 följande:
    Jag vill uppmana alla verkligen säga till på skarpen om en person i er närhet uttrycker sig så. Få personen att skämmas och ställ till en scen. För det är inte okej att stigmatisera exempelvis vita och att framställa vita som grunden till all ondska i världen. 
    Om jag hör sånt så lovar jag att reagera (ställa till scener tänker jag däremot inte göra).
    "Problemet" är att jag ännu i mitt 55-åriga liv ff inte hört något rasistiskt mot vita (är vit själv). Jobbar i en bransch där jag möter många olika människor, både olika åldrar och olika etniska bakgrunder, men det jag hör är nedsättande ord om muslimer, afghaner, ensamkommande etc. 

    Så himla vanlig är det inte, det du försöker påstå. 

    Jag har däremot hört en hel del nedsättande om kvinnor (vilket inte har med färg att göra) och detta är alltid sagt av män (av olika bakgrund, både vita och andra). Här önskar jag gärna att andra män står upp för jämlikhet och säger emot. 
Svar på tråden Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism