• Stefan99

    Att leva med låg IQ?

    Jo jag har IQ som är under 100,brukar ligga på runt 75 på tester.
    Kommer inte få några jobb på grund av detta då jag failar alla jobbtest.
    Vad finns det för jobb för oss med låg IQ och som inte innebär att man måste genomgå psykologiska och matematiska tester.
    Jag har svårt att följa schema och när tempot blir för högt.

  • Svar på tråden Att leva med låg IQ?
  • Citronella

    De flesta arbetsplatser som bara kräver gymnasieutbildning har inga sådana tester. Men ett schema har alla om du inte jobbar på timmar. Vad har du för utbildning? 

  • Anonym (Cheer up)

    Min farbror har dokumenterat låg IQ via vården men har under alla år jobbat som fönsterputsare på olika städföretag i Stockholm. Han har putsat fönster på diverse kontorsfastigheter bland annat. Han har fixat att köra skylift och klättrat runt på byggställningar samt under alla år gått utbildningar kring just städning och fönsterputsning. Trots lågt IQ har han alltid haft helt vanliga anställningar, skött sig exemplariskt och varit väldigt duktig på det han gör. Han är dessutom väldigt händig och har hemma ägnat sig åt snickerier som lite hobby. 

  • Fjäril kär

    Vad är det för tester du gjort? Via vården i samband med utredning av diagnos? 

    Alla dessa tester på nätet är ju mest bara en lek och inget att ta på allvar. 

    Och det är ytterst få yrken som kräver dessa tester. En kompis har fått göra såna tester när hon sökte jobb som revisor på Skatteverket. 

  • Anonym (Jenny)

    De flesta jobb har inte sådana tester i ansökningsförfarandet. 
    Vad har du för utbildning? Vad är du bra på? Vad vill du jobba med? Har du några speciella svårigheter?
    Jag vet en kille som också hade typ 75. Han har ett fast jobb på en bilverkstad, trivs bra och har gott om kompisar. 

  • Stefan99

    Har en 2 årig IT utbildning på yrkeshögskola där jag hade VG rakt igenom.
    Så helt korkad är jag väl ändå inte, även om IQ testerna säger annat Tyst

    På gymnasiet hade jag G-MVG.

    Får kämpa lite extra mycket, mer än dom andra, men om jag har intresse för något brukar det ändå lösa sig.

    Känner mig dock dum när det kommer till IQ tester, brukar ligga på runt 70-75, högskoleprov har jag aldrig varit bra på heller.

  • Citronella
    Stefan99 skrev 2023-03-20 21:08:56 följande:

    Har en 2 årig IT utbildning på yrkeshögskola där jag hade VG rakt igenom.
    Så helt korkad är jag väl ändå inte, även om IQ testerna säger annat Tyst

    På gymnasiet hade jag G-MVG.

    Får kämpa lite extra mycket, mer än dom andra, men om jag har intresse för något brukar det ändå lösa sig.

    Känner mig dock dum när det kommer till IQ tester, brukar ligga på runt 70-75, högskoleprov har jag aldrig varit bra på heller.


    Då har du garanterat inte ett IQ på 75. Vem har utfört IQ testerna? 
  • Citronella
    Stefan99 skrev 2023-03-20 23:15:55 följande:

    Gjorde ett test på Academic Work


    Är inte det ett bemanningsföretag? Har de läkare och psykologer som utför riktiga IQ tester också? 
  • Anonym (Undrande)

    Mäter verkligen IQ intelligens? 

    Är IQ och begåvning samma sak? 

    Dessa IQ-tester brukar ju vara uppbyggda på så sätt att man ska finna mönster i geometriska figurer. Jag kan väl se de enklare varianterna. Blir även stressad när det går på tid. Presterar heller inget vidare.

    Däremot hade jag högsta betyg i matematik både i grundskola och gymnasium. Har magisterexamen i nationalekonomi från universitet. Fast på dessa IQ-test ligger jag väl runt 80😀

    Ibland undrar jag om inte vi är smartare än de som konstruerat testen. 

  • Fjäril kär
    Stefan99 skrev 2023-03-20 23:15:55 följande:

    Gjorde ett test på Academic Work


    Då har du inte gjort ett äkta IQ-test. 

    Ett äkta test utförs av läkare och psykologer. Jag har gjort ett sånt test och det tog två dagar att genomföra. 
Svar på tråden Att leva med låg IQ?