• connyben

Spänner sig, blir irriterad och röd i ansiktet

Hej!
    Har en åttamånaders liten pojke (snart nio månader) som är nyfiken, glad och pigg för det mesta. Men de senaste veckorna har jag och min sambo börjat oroa oss lite för en grej.
    Det händer OFTAST i samband med att han sitter i sin babystol och ska matas. 
    Han spänner sig hårt (nävar och överkropp), "krampar" (fast inte som ett EP-anfall utan mer att han spänner sig så hårt att han skakar till lite), blir röd i ansiktet och verkar bli jättearg under några sekunder.
    Vi har funderat på magen, men det stämmer inte riktigt med hur han brukar agera vid magknip/när han bajsar annars.
    Jag försöker att tänka att det ändå kan vara just magknip eller att han utforskar olika former av uttryck. Men sambon är lite orolig för att det ska vara något neurologiskt. 
    Jag funderar mest på varför han blir så upprörd, för han är som sagt väldigt glad för det mesta annars. Kan det vara känslan att han sitter fast och inte kommer någon vart? Han är ganska rörlig och sprattlig av sig.
    Värt att nämna är kanske också att han ibland klyker sig när han äter (inga stora bitar, men ändå hostar han till rätt ofta, och som förälder blir man ju LIVRÄDD att maten ska fastna i luftstrupen). Kan det vara att han känner obehag av själva maten?
    Vi väntar på svar från BVC, men tänker om någon här har liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Spänner sig, blir irriterad och röd i ansiktet
  • Falak

Hej! har din bebis spänner sig just nu eller har slutat? min dotter gör exakt så så jag ville veta vad kan det ber på? har ni pratat med läk?

• ks81

Hur gick det för era bebisars spänningar? Vad sa BVC? Läkaren på vår BVC avfärdade det som ?en fix idé? (visade film)
    vår dotter spänner sig MÅNGA ggr om dagen. När hon är trött och ska sova, när hon ska äta, bär hon ligger på rygg i babygymmet, när hon ligger på skötbordet. Ja i stort sett hela tiden. Hon blir jättearg om man avbryter men kan också gråta till när hon slutar av sig själv. Som hon försöker med nåt hon inte klarar av?

Hon är snart 7 mån men har hållt på så här så länge jag kan minnas.. När hon spänner sig blir hon högröd i ansiktet, ?grymtar?, och ofta håller hon i något  eller knyter nävarna hårt. Hon lägger alltid höger ben över vänster och ligger hon på rygg lyfter hon benen upp och ner upp och ner.. att mata henne med en måltid kan ta 30 min..

• Falak

Hej jag förstor dig och det är inte lätt och jätte Jobbigt. min dotter gjorde exakt så men sen hon blev 2 år hon har slutat helt plötsligt och nu är ingen sånt. jag ska ge dig lite tips(låt henne göra så och bara byta situation hela tiden när hon försöker göra så och var inte ledsen när hon gör så och ge henne mycket tid och leka och låt inte bli ledsen )jag lovar det kommer bli bra bara vara som Jag sagt.

Svar på tråden Spänner sig, blir irriterad och röd i ansiktet