• Anonym (Undrande)

Dermapen mot akneärr

Hej 
    Någon här som testat Dermapen mot akneärr?

Funkade det? Gjorde det ont? Hur många gånger behöver man göra det innan man ser resultat? 

• Svar på tråden Dermapen mot akneärr
  • Anonym (Sort)

Hurdan sorts akneärr har du och var?

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Sort) skrev 2023-03-20 21:14:18 följande:

Hurdan sorts akneärr har du och var?

Röda prickar i ansiktet. 
  • Anonym (Japp)

Jag har inte testat dermapen men jag har gjort microneedling för att få bort röda akneärr. Dermapen går väl ut på samma sak som microneedling, att med nålar "störa" ärret så att huden där vaknar till liv och ärret sakta men säkert reduceras. Ja det fungerade. Men jag fick hålla på många gånger. 40 gånger. En gång per månad, så det tog 40 månader. Första gången gick jag till salong och lät de utföra det för att se hur de gör. Kostade 2200 kr. Sedan köpte jag rollern, alcogel och bedövningsalva från apoteket (gör det INTE utan bedövningsalva). Jag tvättade ansiktet med tvål och vatten, spritade sedan områdena som skulle behandlas med alcogel (kinderna i mitt fall), strök sedan ut bedövande emla-salva över kinderna och satte på stora självhäftande förband över salvan. Minns inte hur länge salvan låg på, det stod på förpackningen hur länge den skulle verka. Men i alla fall, när bedövningen var uppnådd drog jag av förbanden, torkade bort salvan med bomullspads och satte igång att rolla ärren både horisontellt, vertikalt och diagonalt. Jag rollade tills det blödde. Det låter barbariskt men om det inte blöder så har du inte kommit tillräckligt djupt för att påverka ärret. När det blödde så stoppade jag rollandet och tvättade bort blodet och strök över en läkande salva. Sedan väntade jag en månad innan jag körde igen. Man måste vänta en månad för att ge huden lugn och ro innan man kör igen och för att ärret måste modellera om. Därför tog det lite över tre år innan jag var klar och då körde jag verkligen en gång varje månad. Men det är individuellt hur många gånger man måste göra, det beror på om man har lindriga ärr eller värre ärr. Mina ärr var för jävliga.

Jag har inte ett enda ärr kvar. Ingen skulle tro mig om jag berättade för dem att mina kinder var en härva av akneärr en gång i tiden. Min hud i ansiktet ser nu ut som på ett foto som är photoshoppat. Men jag fick jobba ihjäl mig i tre år för det också. Fast det var SÅ värt det!  Så ja, det funkar. Men inte på en vecka eller en månad.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Japp) skrev 2023-03-20 23:02:36 följande:

Jag har inte testat dermapen men jag har gjort microneedling för att få bort röda akneärr. Dermapen går väl ut på samma sak som microneedling, att med nålar "störa" ärret så att huden där vaknar till liv och ärret sakta men säkert reduceras. Ja det fungerade. Men jag fick hålla på många gånger. 40 gånger. En gång per månad, så det tog 40 månader. Första gången gick jag till salong och lät de utföra det för att se hur de gör. Kostade 2200 kr. Sedan köpte jag rollern, alcogel och bedövningsalva från apoteket (gör det INTE utan bedövningsalva). Jag tvättade ansiktet med tvål och vatten, spritade sedan områdena som skulle behandlas med alcogel (kinderna i mitt fall), strök sedan ut bedövande emla-salva över kinderna och satte på stora självhäftande förband över salvan. Minns inte hur länge salvan låg på, det stod på förpackningen hur länge den skulle verka. Men i alla fall, när bedövningen var uppnådd drog jag av förbanden, torkade bort salvan med bomullspads och satte igång att rolla ärren både horisontellt, vertikalt och diagonalt. Jag rollade tills det blödde. Det låter barbariskt men om det inte blöder så har du inte kommit tillräckligt djupt för att påverka ärret. När det blödde så stoppade jag rollandet och tvättade bort blodet och strök över en läkande salva. Sedan väntade jag en månad innan jag körde igen. Man måste vänta en månad för att ge huden lugn och ro innan man kör igen och för att ärret måste modellera om. Därför tog det lite över tre år innan jag var klar och då körde jag verkligen en gång varje månad. Men det är individuellt hur många gånger man måste göra, det beror på om man har lindriga ärr eller värre ärr. Mina ärr var för jävliga.

Jag har inte ett enda ärr kvar. Ingen skulle tro mig om jag berättade för dem att mina kinder var en härva av akneärr en gång i tiden. Min hud i ansiktet ser nu ut som på ett foto som är photoshoppat. Men jag fick jobba ihjäl mig i tre år för det också. Fast det var SÅ värt det!  Så ja, det funkar. Men inte på en vecka eller en månad.

Tack för ditt svar! Vad roligt att det fungerade. Hur vågade du göra det själv? Jag är så rädd att göra fel. Hur gör man efteråt, något speciellt man ska tänka på då?
  • Anonym (Japp)

Jag glömde skriva innan, självklart spritade jag själva rollern också med alcogel innan jag satte igång. Hvudet på rollern alltså, där nålarna sitter. Att jag vågade är för att jag först lät utföra det av en utbildad person på salong och sedan gjorde jag likadant. Hade inte vågat om jag inte hade gått till salong först och tagit reda på hur man faktiskt gör. Priset gjorde ju såklart att jag var tvungen att våga själv. 2200 kr för en behandling. Då visste jag inte hur många behandlingar som skulle komma att behövas för mig, men jag tänkte att om jag behöver 10 behandlingar så blir det 22.000 kr. Med facit i hand krävdes 40 behandlingar vilket skulle blivit 88.000 kr. Herregud!!!! 

Det man ska tänka på efter behandlingen när man rollar själv, är att det är massor av små minimala öppna hål i huden. Där ska man stryka över någon form av salva, gel eller kräm som innehåller massor av vitaminer för huden. Det åker rakt ner djupt i huden eftersom det är som en öppen dörr där, och hjälper till att reducera ärret. Jag googlade innan på vilka vitaminer som är bra för huden och skaffade en sådan kräm som ströks på efteråt. Contrakel hette den. Den är utvecklad för att reducera ärr dessutom. Jag köpte den på nätet. Rollern köpte jag på nätet också. Sedan från apoteket köpte jag alcogel, bedövningsalva och såna där kirurghandskar som jag hade på händerna när jag rollade. Jag vidtog alla åtgärder för att inte bakterier skulle blandas in. Spritade även kirurghandskarna. 

Just det, jag minns att jag tog reda på vilken längd nålarna behöver ha för att ge vettig effekt. Rollerna finns med olika längder på nålarna. Jag köpte först 2 mm. Läste efteråt att det krävs 5 mm för att ge riktigt resultat så jag beställde en ny med 5 mm nålar och körde med den istället

Men ja, alltså det krävs såklart att man är så galen att man vågar genomföra det på sig själv hahahaha...men jag hade bestämt mig stenhårt för att återställa mitt ansikte som hade fördärvats av aknen. Jag vägrade acceptera att ha fått det så förstört av sån skit som akne.

Svar på tråden Dermapen mot akneärr