• Anonym (Greta)

Jag kanske också har autism?

Har aldrig blivit utredd för det eller något annat. Men nu ska min dotter utredas för det bla. 

Det typiska är ju att man har problem med det sociala, och jag har aldrig tyckt det varit lätt. Tycker inte så mycket om sociala sammankomster och har bara två vänner som jag knappt träffar. Har familj som jag älskar att vara med.
    Kan man ha autism med ?endast ? de symptomen?

• Svar på tråden Jag kanske också har autism?
  • Anonym (Autistisk tjej)

Man ställer inte diagnos på det sättet (att man räknar vänner) Det handlar om vilka problem man har och hur det påverkar än i vardagen. 

• Anonym (nej)

Nej, det är inte så. Det finns 3 grupper av diagnoskriterier och man måste uppfylla mins två  kriterier från grupp 1 och mins en av 2 och 3. Alla dessa handlar inte om sociala saker, grupp 3 ffa handlar om andra saker.

• Anonym (Greta)

Ok som vad då?

Anonym (nej) skrev 2023-03-21 15:05:43 följande:

Nej, det är inte så. Det finns 3 grupper av diagnoskriterier och man måste uppfylla mins två  kriterier från grupp 1 och mins en av 2 och 3. Alla dessa handlar inte om sociala saker, grupp 3 ffa handlar om andra saker.

• Anonym (nej)
    Anonym (Greta) skrev 2023-03-21 15:15:04 följande:

Ok som vad då?

Grupp 3? Det handlar mest om beteenden och intressen. Exempelvis repetativa rörelser, smala/intensiva intressen, stimming osv.
  • Anonym (Malin)

Jag har autism och har svårt att förstå sociala koder som är självklara för andra utan autism så det har varit ett rent helvete att plugga på universitetet för mig. Jag är även introvert men inte så att jag är blyg utan jag framstår nog som rätt social, det är mer att jag inte har ett behov av att umgås med andra och inte trivs i sociala sammanhang. Jag fick min diagnos för tre år sedan 

• Anonym (Greta)

Ok så man måste ha något inom det området också för att få diagnos menar du?
    Isf har nog inte min dotter det heller 

Anonym (nej) skrev 2023-03-21 15:29:04 följande:
    Grupp 3? Det handlar mest om beteenden och intressen. Exempelvis repetativa rörelser, smala/intensiva intressen, stimming osv.
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Greta) skrev 2023-03-21 15:15:04 följande:

Ok som vad då?

Varför läser du inte diagnoskriterierna? 
    Anonym (Greta) skrev 2023-03-21 15:49:46 följande:

Ok så man måste ha något inom det området också för att få diagnos menar du?
    Isf har nog inte min dotter det heller 

Står hon i kö för utredning har hon troligtvis något sådant läkare eller psykolog brukar göra en bedömning innan de skickar remiss. Remisser skickas inte om det är uppenbart från början att personen inte uppfyller kriterierna. 
  • Carolatom07

Tycker det verkar som om många har en släng av autism idag. Jag blev en period diagnosticerad med det trots att jag försökte förklara för min dåvarande kontakt på psykiatrin att mitt då undvikande beteende hade att göra med att jag var trött på folk. Sedan när jag flyttade till en annan ort sade de på psykiatrin där att "den diagnosen gäller inte längre", eftersom jag då hade blivit betydligt mer social och tillmötesgående.

Innan hette det ju att man bara var "inåtvänd" eller med dagens uttryck introvert.

Svar på tråden Jag kanske också har autism?