• Anonym (Juli)

Varför svårare att bli gravid som överviktig?

Vad är det som bli påverkat av en kraftig övervikt.

Är det att ägglossning kan utebli?

Är äggen sämre?

Har man inte ägglossning så är det ju logiskt att det inte kan bli någon befruktning.

Men om vi utgår ifrån att man har ägglossning, är det ändå svårare för den kraftigt överviktiga, vad är det då som spelar in? Varför skulle inte den överviktigas ägg befruktas lika ofta?

Samma fråga vad gäller puder? Vad är det som gör det svårare, förutom avsaknad av ägglossning. Där kan jag iofs tänka mig att sämre ägg som leder till graviditet spelar roll. Men är det rent svårare att Bli gravid, eller bara svårare att fullfölja en graviditet?

• Svar på tråden Varför svårare att bli gravid som överviktig?
  • Anonym (Google is your friend)
    medicus.no/9-orsaker-till-att-det-ar-svart-att-bli-gravid/

Är du under- eller överviktig (19 < BMI > 35) kan hormonändringar göra det svårt att bli gravid. Detta på grund av ingen eller oregelbunden äggutveckling och ägglossning. Cykeln återgår som regel till det normala efter att kroppsvikten stabiliserat sig men vissa kommer ändå behöva hjälp att bli gravida.

Även överviktiga män kan ha minskad fertilitet.

• Anonym (Klo)

Ska det stå ålder istället för puder? 

Jag har inte koll på forskningen, men vad gäller övervikt kan jag tänka mig att det dels finns fall där övervikt get sämre förutsättningar för graviditet för att kroppen behöver lägga krutet på andra processer i kroppen, men också fall där det finns bakomliggande orsaker, t ex hormonella störningar, som både ger övervikt och högre risk för infertilitet. PCOS är ett exempel.

Vad gäller ålder avtar äggens kvalitet och ägglossningen kan utebli. Det är också högre risk för bakomliggande genetiska orsaker till spontan abort, kanske innan man ens testat positivt. Att kroppen själv sorterar bort icke livsdugliga embryon.

Mvh
    Äldre mamma som varit ofrivilligt barnlös, och läste på när det begav sig. Idag rockar jag sockorna.  

• Anonym (Juli)
    Anonym (Klo) skrev 2023-03-21 17:31:50 följande:

Ska det stå ålder istället för puder? 

Jag har inte koll på forskningen, men vad gäller övervikt kan jag tänka mig att det dels finns fall där övervikt get sämre förutsättningar för graviditet för att kroppen behöver lägga krutet på andra processer i kroppen, men också fall där det finns bakomliggande orsaker, t ex hormonella störningar, som både ger övervikt och högre risk för infertilitet. PCOS är ett exempel.

Vad gäller ålder avtar äggens kvalitet och ägglossningen kan utebli. Det är också högre risk för bakomliggande genetiska orsaker till spontan abort, kanske innan man ens testat positivt. Att kroppen själv sorterar bort icke livsdugliga embryon.

Mvh
    Äldre mamma som varit ofrivilligt barnlös, och läste på när det begav sig. Idag rockar jag sockorna.  

Ja precis, ålder skulle det stå och var det jag undrade om hur det påverkar.

Men hur kan äggen kvalitet avta, då man egentligen har samma ägg man alltid haft? 

Att utebliven ägglossning såklart gör det svårare i bägge fallen förstår jag ju. Är det att gamla ägg är sämre och har på något sätt fått sämre kvalitet pga åldern? 
  • Anonym (Sorla)
    Anonym (Juli) skrev 2023-03-21 19:55:12 följande:

Men hur kan äggen kvalitet avta, då man egentligen har samma ägg man alltid haft? 

Att utebliven ägglossning såklart gör det svårare i bägge fallen förstår jag ju. Är det att gamla ägg är sämre och har på något sätt fått sämre kvalitet pga åldern? 
    Äggen är ju (halva) celler, och alla kroppens celler åldras ju. Därför blir kvaliteten sämre. Ungefär som hudens elasticitet förämras med åldern försämras även könscellerna med åldern.
  • fjanten

Från läkartidningen:

Fetma som orsak till minskad fertilitet
    Mekanismerna bakom reproduktionsstörningen är ännu inte helt kända. Förutom ovulationsstörning, som lätt kan diagnostiseras som självklar orsak till nedsatt fertilitet, föreslås också en störd endometriefunktion vara av betydelse. Koppling födointag, energimetabolism, reproduktion. Förändrad pulsatilitet av gonadotropinfrisättande hormon (GnRH), minskad sekretion av sexualhormonbindande globulin (SHBG) samt ökad sekretion av androgener och luteiniseringshormon (LH) har uppmätts hos överviktiga och feta kvinnor. Det är känt att överviktiga och feta har störd insulinreglering och utveckling av insulinresistens är troligen av stor underliggande betydelse för ovan nämnda störningar. En del av sambandet mellan fetma och infertilitet har kartlagts i djurexperimentella studier. Hos ob/ob-möss (homozygota feta möss) som saknar genen för leptin har man visat att leptin är nödvändigt för bibehållande av normal kroppsvikt men också för könsmognad och därmed fertilitet [11]. Enbart kalorirestriktion och viktnedgång kan hos dessa mushonor inte återställa fertiliteten. För detta krävs tillförsel av både hypotalamus- och hypofysextrakt samt gonadotropiner, progesteron och relaxin. Man konstaterar också i studier på samma möss att leptin behövs för att normal preimplantation/implantation av embryot skall ske [12]. Vid s k knockout-experiment på möss som saknar specifika viktkontrollerande gener, t ex uttrycket för ett insulinreceptorsubstratprotein (IRS-2), ses defekter på flera nivåer i den hypotalamiska?hypofysära?ovariella axeln kopplade till ökat födointag och fettupplagring. Hos dessa möss med insulinresistens får man också höga leptinnivåer som tecken på leptinresistens i hypotalamus [13]. Att neuroendokrin reglering av reproduktionen är kopplad till en passande energimetabolism (Figur 1) föreslås vara en evolutionär skyddsmekanism.

www.google.com/url&source=web&rct=j&url=lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldPdfFiles/2003/27677.pdf&ved=2ahUKEwjYuc2a2u39AhWYQ_EDHQX8C08QFnoECAoQBg&usg=AOvVaw146_K0ViU781WzBK6h90EC

• Mimosa86

Äggen blir gamla. Så att pricka ett kvalitetsägg kan ta tid.
  • Anonym (Inte äggens kvalitet)

Det är inte så mycket äggens kvalitet utan en kropp med ett rubbat hormonsystem som inte klarar en graviditet lika bra. Men för att det skall bli så, så behöver du förmodligen bli sjukligt fet, "räcker inte" med bara överviktig.
  • Villvaraanonym83
    Anonym (Juli) skrev 2023-03-21 17:14:11 följande:
    Varför svårare att bli gravid som överviktig?

Vad är det som bli påverkat av en kraftig övervikt.

Är det att ägglossning kan utebli?

Är äggen sämre?

Har man inte ägglossning så är det ju logiskt att det inte kan bli någon befruktning.

Men om vi utgår ifrån att man har ägglossning, är det ändå svårare för den kraftigt överviktiga, vad är det då som spelar in? Varför skulle inte den överviktigas ägg befruktas lika ofta?

Samma fråga vad gäller puder? Vad är det som gör det svårare, förutom avsaknad av ägglossning. Där kan jag iofs tänka mig att sämre ägg som leder till graviditet spelar roll. Men är det rent svårare att Bli gravid, eller bara svårare att fullfölja en graviditet?

Jag har också undrat mycket om detta kring övervikt innan jag fick barn. Ålder vet man ju påverkar kvaliteten på antal ägg och hur "bra" äggen är, men hur övervikt påverkar fertiliteten tycker jag att det har varit svårare att få information om. Nu är jag både gammal (40) och överviktig, men jag lyckades ändå bli gravid på första försöker med båda mina barn (väntar nummer två om två månader), så kanske är det inte hugget i sten ändå att vi som är äldre och tjocka inte blir med barn lika lätt? 
  • Anonym (men)
    Villvaraanonym83 skrev 2023-05-09 09:49:54 följande:
    Jag har också undrat mycket om detta kring övervikt innan jag fick barn. Ålder vet man ju påverkar kvaliteten på antal ägg och hur "bra" äggen är, men hur övervikt påverkar fertiliteten tycker jag att det har varit svårare att få information om. Nu är jag både gammal (40) och överviktig, men jag lyckades ändå bli gravid på första försöker med båda mina barn (väntar nummer två om två månader), så kanske är det inte hugget i sten ändå att vi som är äldre och tjocka inte blir med barn lika lätt? 
    Men ingen har väl någonsin påstått att såna generella data gäller på individnivå? Inte heller kan du väl tro att din otroligt begränsade personliga erfarenhet skulle gälla alla?
  • Cereal Killer

Det finns många skillnader mellan personer med och utan fetma. Vad exakt det är som gör att det är svårare att få barn när man är överviktig är nog svårt att svara på. Fettväven är en endokrin vävnad och fetma kan förändra kroppens hormonnivåer vilket kan påverka ägglossningen, men även sannolikheten att ett befruktat ägg överlever. Personer med fetma har också högre nivåer av inflammatioriska cytokiner som tnf-alfa och il6, vilket kan påverka ägget, embryot och livmoderslemhinnan. Lipotoxicitet, fettsyror som  orsakar skada i vävnader, kan vara en annan orsak. Ökade reaktiva syreformer och högre laktatinivåer. Microtromboser i placenta pga ökad proppbenägenhet.  

I slutändan lyckas dock de flesta bli gravida, och de allra flesta graviditeter går bra trots övervikten. 

• Villvaraanonym83
    Anonym (men) skrev 2023-05-09 09:56:32 följande:
    Men ingen har väl någonsin påstått att såna generella data gäller på individnivå? Inte heller kan du väl tro att din otroligt begränsade personliga erfarenhet skulle gälla alla?
    Nej, det har ingen påstått och jag har heller inte påstått att någon har påstått det. Du behöver inte vara otrevlig bara för att jag försöker ge trådstarten lite hopp. 
  • Anonym (men)
    Villvaraanonym83 skrev 2023-05-11 08:48:56 följande:
    Nej, det har ingen påstått och jag har heller inte påstått att någon har påstått det. Du behöver inte vara otrevlig bara för att jag försöker ge trådstarten lite hopp. 
    Trådstartaren efterfrågar fakta om hur fetma påverkar möjligheten att bli gravid.

Det framgår inte på något sätt om det ens gäller TS personligen. Du försöker svara på en faktafråga med en anekdot och kallar mig otrevlig för att jag ifrågasätter det.
Svar på tråden Varför svårare att bli gravid som överviktig?