Anonym (Vade) skrev 2023-03-21 21:08:35 följande:
Bli gravid nu, men då föds barnet i december, kanske till och med runt julafton.
Har ägglossning någon gång nu i dagarna, vi har försökt ett halvår att få till en graviditet. Dessutom är vi 40 år och 45, så känner inte att vi har råd att vänta bara för att barnet då skulle födas runt jul. Väntar vi en månad kanske det hade varit just denna gång vi hade prickat rätt.
Men får ändå lite ångest av tabellen på ett december barn. Även november kändes inte helt bra, men då får allafall barnet en riktig födelsedag som inte kommer i skymundan av jul.
Sedan att vara yngst i klassen, att vara bara 5 år drygt då skolpolitiken sätter in osv.
Hoppar ni över decemberbarn? Wller är det någon som själv är december barn som kan säga hur det var. Det går ju dock ej att jämföra eftersom det då inte var skolplikt förrän ett år senare
Jag hade liknande tankar för egen del när jag försökte få mina barn. Vi har ett novemberbarn och ett decemberbarn. Och det var hårt och svårt att få till något av dem.
Såhär i efterhand tänker jag att det är rätt bortskämt att välja bort en önskad graviditet pga sånt som födelsemånad. Det kanske inte blir barn alls? Eller föds för tidigt eller allt möjligt som kan hända.
Mitt novemberbarn har en diagnos och hade mått bra av att vänta med skolstart till året efter, det kom vi på alldeles för sent, men i slutändan har det blivit bra ändå.
Decemberbarnet har från start varit framåt och försigkommet så där har det aldrig legat i fatet att vara yngst i klassen eller nåt sånt. Hen fyller år ca en vecka innan jul, så det finns lite tid för egen födelsedag. men ibland känns det nästan obscent att först fira födelsedag med en massa presenter och sen en vecka senare en till hög med klappar. Men sånt är ju I-landsproblem.
Eftersom de båda fyller på vintern så har vi infört en sommarpresent när sommarlovet börjar för att kunna förse dem med lite sommaraktiga saker som inte är så kul att få på vintern .