• Anonym (Vade)

Bli gravid nu, men då föds barnet i december, kanske till och med runt julafton.

Har ägglossning någon gång nu i dagarna, vi har försökt ett halvår att få till en graviditet. Dessutom är vi 40 år och 45, så känner inte att vi har råd att vänta bara för att barnet då skulle födas runt jul. Väntar vi en månad kanske det hade varit just denna gång vi hade prickat rätt.

Men får ändå lite ångest av tabellen på ett december barn. Även november kändes inte helt bra, men då får allafall barnet en riktig födelsedag som inte kommer i skymundan av jul.

Sedan att vara yngst i klassen, att vara bara 5 år drygt då skolpolitiken sätter in osv.

Hoppar ni över decemberbarn? Wller är det någon som själv är december barn som kan säga hur det var. Det går ju dock ej att jämföra eftersom det då inte var skolplikt förrän ett år senare

• Svar på tråden Bli gravid nu, men då föds barnet i december, kanske till och med runt julafton.
  • Erkki

Jag är född i november har aldrig bekymrat mig. Någonsin. 

Första barnet försökte vi i fyra år innan han kom. Decemberbarn var inte vårt problem, inget barn alls var vad vi oroade oss för. Med tanke på er ålder skulle jag inte chansa ni behöver nog den tid ni får. 

• Anonym (Vade)

Nej det är såklart dumt. Jag har ett annat barn från ett tidigare förhållande, som är född i augusti, det barnet kunde alltid ha kalas, folk har inte börjar bli sjuka och förkylda än, så de flesta kan komma. Även släktingarna som bor några mil bort orkar komma då det är ljust och varmt fortfarande.

Tänker på att ett december barn aldrig skulle kunna ha sådana kalas. Folk orkar inte resa för ett kalas mitt i julstök och december mörker. ( de som bor några mil bort vilket vår släkt gör)

Men nej vi har ju inte råd att vänta.

• Anonym (L)

Vi hoppar över denna månaden och försöker nästa istället! Inte roligt att vara sist med allt, sist med födelsedag, moppe, körkort, krogen osv. /mvh decemberbarn

• Anonym (Decemberbarn)

Jag är decemberbarn och mina föräldrar har sagt att jag är den bästa julklapp de fått i hela sitt liv hehe Glad 

• Anonym (Lina)

Jag tänkte så i början, lite naivt trodde jag att jag hade kontroll. Efter tre år av sorger och bedrövelser fick vi barn via IVF, då kunde det inte spela mindre roll när hon föddes (December)

Tre år senare fick vi tvillingar. De var sååå bra planerade och skulle födas 20 februari. De kom 8 veckor för tidigt och föddes 27 december. 

Mitt råd är att inte missa en möjlighet. I slutändan spelar det ingen roll vad ni tror att ni planerar. Viktigare att få ett barn än att missa chansen. 

Alla mina tre är vettiga individer ?trots? att de är decemberbarn, även om de tycker att det suger när de ska ta körkort eller komma in på krogen sist av alla

• Anonym (Hl)

Jag tycker att ni ska ta till vara på alla chanser ni kan att försöka bli gravida. Visst, inte så kul med decemberbarn men hellre ett barn än inget. 

• Cereal Killer

Vi väntade till april med att försöka, för att försöka undvika att få barn i december. Första försöket tog sig inte, men på andra gick det och så kom hon 3 veckor innan BF (vilket är helt normalt, och det är lika vanligt att de föds innan BF som efter). Hade jag blivit gravid i april med samma graviditetslängd så hade barnet fötts den 24e december, så det var ju rätt idiotiskt av oss att skippa försöken i februari och mars och sedan börja försöka i april, med facit i hand.

Kör på, är min åsikt. Det blir som det blir. 

• Anonym (Hl)

Och som någon annan var inne på så kan du gå över tiden eller föda för tidigt så att det ändå blir fel månad hur mycket ni än planerar

• Anonym (e)

Inte optimalt men ni vill ha barn och i det vore hemskt att missa det pga en sån sak.

• Anonym (An)

Hej! 

jag har ett decemberbarn, 4 dagar innan jul 😆 själv tycker inte jag att det är några problem vi har haft kalas ngn helg innan med kompisar o släkt funkat väldigt bra trots julstök det gäller att vara ute i god tid för inbjudningar och inte samma vecka 😊 hon har ju dock börjat fundera på varför hon är sist i klassen men det är ju bara att förklara att alla människor har sin egen födelsedag och säga bra o positiva saker. med tanke på att hon är de enda barnet så skulle jag valt hennes datum om o om igen oxå så bekymra er inte för december månad det är en mysig månad med mkt kärlek överlag. Och oftast har min egna planering för hennes födelsedag samt jul blivit bättre då jag vet det är två stora grejer samma månad. Hoppas de känns lite bättre nu för er. // glad decembermamma 

• Anonym (Julbebis)

Mitt barn var beräknat 23 december men bestämde sig för att komma den 20e. Visst kan det kännas trist ibland när det är så långt kvar till födelsedag/jul hela tiden men livet hade känts bra mycket tristare utan hen i mitt liv. Hen kanske kommer bli sur på mig någon gång framöver (typ i att vara sist med att fylla 18) men hen kanske sen kommer vara supernöjd med att fylla 50 sist. 

Tänk så här: vad kommer du ångra mest? Att du får ett barn fött sent på året eller om du väntar och så kanske det inte går alls? 

Ju fler försök desto större är chansen att det funkar och ju tidigare kan du få hjälp om det inte gör det.

• Anonym (An)

Glömde tillägga något viktigt jag hade tänkt på men det är nog bara jag 😂 chansen kanske är stor att man ångrar att man inte provade mars pga decembertanken och så tog det sig inte april eller maj heller. Så hade jag gått runt o funderat på om mars hade en fin ägglossning typ. Ha de bra O lycka till 😊

• Anonym (Vade)

Tack för alla svar, och ni alla har ju så rätt.

Vi hade nog aldrig skippat denna månad hursomhelst, men nu tvekar jag inte ens, herregud vilken bagatell egentligen. Visst KUNDE jag välja skulle jag inte välja att få barn i december. Men nu kan man ju egentligen inte det och varken vi eller barnet kommer nog att vara olyckliga över det.  Herregud vilken bagatell egentligen vilken månad ett eventuellt barn föds, finns såklart tusen viktigare saker :) 

• Anonym (Passerade midnatt :-))

Det kan ju lika gärna bli ett januaribarn. Jag var beräknad 28/12 men det blev 4 jan. (Fjärde barnet) Det var en spännande nyårsafton kan jag säga! 
    Han blev äldst i klassen och nöjd med det. 

• Anonym (Schibstedt)

Tycker det är nästan sjukt hur folk säger att det inte är "så kul" med decemberbarn. Nej visst, om man som förälder suckar och stönar varje år inför födelsedagen för det är så JOBBIGT, då blir det inte kul. 

Jag är född några dagar innan julafton och har aldrig haft något problem med det. Dels var det (och är) en bra uppstart inför jul, och när jag fyllde år visste jag att det alltid bara fortsatte med roliga saker; jul, nyår. Sedan har jag ju inte fyllt år vid någon annan tid på året. Tungan ute

Min födelsedag har alltid varit separat från jul. 

Jag var 35 när jag fick mitt barn, i slutet av november, och inte hade jag hoppat över en månad bara för hon inte skulle komma i december. Aldrig, inte i den åldern och efter flera missfall. Hade jag varit 40 hade inte tanken ens existerat att fundera över. 

• Anonym (Och?)

Brydde mig aldrig när ett barn skulle kunna födas på den tiden vi försökte. Det tog dessutom många år att få barn så både julafton, nyårsafton eller våra födelsedagar hade blivit bra! Bidde sent i november med första. Och? Går jättebra i skolan. Jag är själv född i december och hade höga betyg. Dessutom- om man nu ska undvika december får man avstå sex under ganska lång tid. Man kan ju nämligen få för tidigt också. En kompis fick på juldagen fast det var beräknat en bra bit in i januari. En annan bekant har 6 barn och alla för tidigt födda. En extrem fick barn v.26. Så enligt mig värdelöst att försöka planera. Och helt onödigt. Att öht både bli gravid och få ett levande barn är det som borde räknas.

• svansmamman

Vi planerar för barn under årets första halva, just mot bakgrund av de nackdelar som finns av att vara född årets andra halva. Vi har dock haft lyxen att bli gravida på första försöket varje gång och vi är dessutom unga, jag hade förmodligen resonerat annorlunda om jag var äldre eller hade fått försöka längre tid. Sen tycker jag inte det är någon vidare skillnad mellan november och december, så det tillsammans med det övriga gör att jag tycker att ni gott kan försöka denna månad med. Hellre ett barn fött i december än inget barn alls. 

Jag håller tummarna för er! ❤️

• Anonym (Decemberbarn4ever)

Fick barn 10 december förra året. Väntar förhoppningsvis barn nu i december igen. 
    Jag och min man är födda december, lite ironiskt. Jag är 35 så jag passar på. Absolut inte planerat. Det bara blir. Alla barn är välkomna alla tider på året ❤️

Varken jag eller min man har legat efter varken i utvecklingen eller i skolan pga detta.

• Anonym (Tänk om)

Tänk om detta är månaden med guldchansen. Så bommar ni den pga födelsedag. Tala om ångest sen när månaderna går.

Jag gick nästan över 10 dagar senast med, så ett barn som skulle kommit 24/12 hade ju kommit i januari då liksom.

• Anonym (det)
    Anonym (Vade) skrev 2023-03-21 21:08:35 följande:
    Bli gravid nu, men då föds barnet i december, kanske till och med runt julafton.

Har ägglossning någon gång nu i dagarna, vi har försökt ett halvår att få till en graviditet. Dessutom är vi 40 år och 45, så känner inte att vi har råd att vänta bara för att barnet då skulle födas runt jul. Väntar vi en månad kanske det hade varit just denna gång vi hade prickat rätt.

Men får ändå lite ångest av tabellen på ett december barn. Även november kändes inte helt bra, men då får allafall barnet en riktig födelsedag som inte kommer i skymundan av jul.

Sedan att vara yngst i klassen, att vara bara 5 år drygt då skolpolitiken sätter in osv.

Hoppar ni över decemberbarn? Wller är det någon som själv är december barn som kan säga hur det var. Det går ju dock ej att jämföra eftersom det då inte var skolplikt förrän ett år senare

Jag hade liknande tankar för egen del när jag försökte få mina barn. Vi har ett novemberbarn och ett decemberbarn. Och det var hårt och svårt att få till något av dem.

Såhär i efterhand tänker jag att det är rätt bortskämt att välja bort en önskad graviditet pga sånt som födelsemånad. Det kanske inte blir barn alls? Eller föds för tidigt eller allt möjligt som kan hända. 

Mitt novemberbarn har en diagnos och hade mått bra av att vänta med skolstart till året efter, det kom vi på alldeles för sent, men i slutändan har det blivit bra ändå.

Decemberbarnet har från start varit framåt och försigkommet så där har det aldrig legat i fatet att vara yngst i klassen eller nåt sånt. Hen fyller år ca en vecka innan jul, så det finns lite tid för egen födelsedag. men ibland känns det nästan obscent att först fira födelsedag med en massa presenter och sen en vecka senare en till hög med klappar. Men sånt är ju I-landsproblem.

Eftersom de båda fyller på vintern så har vi infört en sommarpresent när sommarlovet börjar för att kunna förse dem med lite sommaraktiga saker som inte är så kul att få på vintern . 
Svar på tråden Bli gravid nu, men då föds barnet i december, kanske till och med runt julafton.