Smärta, smärtläkare och val mellan smärtlindring och operation
Hej! Jag har sett att det ibland lämnats kloka svar på frågor om smärtlindring här så jag gör ett försök. Kortfattat har jag dragits med en viss skada i många år. Successivt får jag mer smärta och mindre rörlighet. Jag har nu, på ?smärtindikation?, via min sjukvårdsförsäkring erbjudits en omfattande operation med på gruppnivå rätt tveksam utfall. Skadan orsakar smärta men är egentligen inte ett problem i sig själv - så länge jag kan leva med att det gör ont behöver inget göras. Jag pluggar själv till läkare, har frågat runt och dammsugit bla Pubmed, och har landat i att jag inte vill operera om det inte är absolut nödvändigt ur smärtsynpunkt. Jag är också försiktigt optimistisk till nya, betydligt mindre invasiva ingrepp som sedan några år finns (om än inte i Sverige), samt att det finns väldigt mycket forskning på just mitt problem där man sett att vissa läkemedelskategorier som redan finns på marknaden verkar fungera på mitt problem. För att slippa ta till operation, eller iallafall skjuta upp den, har jag bett vårdcentralen om hjälp med smärtlindring. jag tycker att jag har förklarat min belägenhet men får ingen respons. Har bla sagt att jag inte kan tänka mig att behöva ta till kirurgi innan jag iaf testat en rimlig smärtlindringsregim och att jag gärna vill få möjlighet att komma till en smärtläkare innan jag beslutat mig för kirurgi. Vårdcentralen tycker att jag möjligen kan få prova Norspan-plåster, men är i övrigt inte så behjälplig. Jag förstår att jag inte kan bestämma över vården själv, men tycker det blir orimligt att göra en såpass stor op med dåliga odds (vissa regioner har t.o.m. svängt och erbjuder som grundregel inte detta ingrepp på min indikation) utan att ha provat avancerad smärtlindring uttänkt av en smärtläkare. Jag har kommit så långt i min utbildning att jag vet att man - med smärtläkares hjälp - kan få hjälp även med långvariga nociceptiva smärtor (vilket ffa är det jag har). Samtligt verkar min vårdcentral mycket skeptisk till opioider, och ärligt talat blir jag lite rädd när min läkare tycker opioider bara leder till missbruk och gröthjärna. Jag har svårt att navigera mellan de olika skolorna där vissa tycker opioider kan vara bra även i vissa långsiktiga fall medan andra tycker de är skit. Jag hade så gärna tagit synpunkter av några kloka personer här. I snart tio år har jag kunnat hantera smärtan med jävlar anamma men nu gör det så ont att jag inte längre fungerar som en människa. Ska jag fortsätta stå på mig angående smärtindrig eller ska jag bara ge upp och undergå kirurgi med usla odds?