Här skulle jag vilja ge min synpunkt i två perspektiv. Dels vad jag som chef hade uppskattat att en underställd/anställd med känslor för mig hade gjort, tillika vad jag själv hade gjort i en liknande situation som dig
Jag reserverar mig för att information om situationen i sin helhet saknas och därmed blir mina argument i ett generellt perspektiv.
Ur ett chefsperspektiv:
Om det finns privat situation som påverkar arbetssituationen är jag högst angelägen att som chef ta del av det. Dels för att kunna hantera vad som är bäst för företaget och vad som är bäst för personen i fråga. Detta innefattar även om en underställd har känslor för mig.
Ur det perspektivet ges möjligheten att ha en konstruktiv dialog om vad som är bäst för den underställda och även för mig som chef och företag. Här finns det två scenarier.
Jag som chef har inga känslor för den underställda/anställda.
Här kommer de allra flesta chefer givetvis uppskatta att dialogen lyfts fram för att i huvudsak göra allt i vår makt att behålla dig som anställd, tillika vad som är bäst för företaget.
Situationen kan givetvis för den anställda bli obekväm en stund. Normalt för den anställda och ibland även för chefen. Men känslor på jobbet är vardag och något som oftast är övergående om den inte är besvarad.
Om det inte är hållbart för den anställda att stanna kvar på företaget så är det fortsatt oerhört uppskattat för chefen att veta varför personen valde att sluta/byta arbetsplats. Även om detta är på grund av att personen har känslor för chefen.
Om den anställa skulle sluta utan att ange ett skäl, framför allt om relationen mellan den anställda och chefen är god (som i erat fall). Skulle det troligen väcka stora frågetecken och även oro att chefen inte utför sitt jobb väl. Därmed är det bästa att ventilera för att det finns känslor givetvis positivt snarare än negativt.
Chefen har känslor för den underställda.
Här har ni en gemensam positiv dialog och intresse att fastställa hur ni på bästa vis löser situationen. Här kan det finnas policys i företaget (framför allt större organisationer) som gör att den underställda och/eller chefen då en sådan relation inte är tillåten. Detta har din chef givetvis koll på. Oavsett så är fokus på att hålla isär det arbetsmässiga och privata då det inte bör och ska påverka eran eller andras insats på arbetsplatsen.
Här är det givetvis klokt att planera för en plan B. Även om det är ett dystert scenario för ee framtida relation så är ett ?Hängslen och livrem? perspektiv alltid en god utgångspunkt.
Ur en anställds/underställds perspektiv:
Boka ett möte eller ta det över en lunch/fika, ventilera att det finns känslor. Det behöver inte nödvändigtvis vara jag är så kär att jag dör i dig scenario. Förslagsvis mer ett perspektiv; ?Ibland upplever jag att det finns något mer än vänskap mellan oss. Känner du samma sak eller är det jag som tolkar det fel??
Att vänta på att chefen i förhoppning ska utrycka känslor för dig vill jag påstå att är i det närmsta osannolikt i den situation du beskriver ni för närvarande är i.
Här underlättar det troligtvis även för dig att ventilera saken så tidigt som möjligt innan känslor, drömmar och förhoppningar blir allt starkare. Av egen erfarenhet brukar passivitet bli alltmer självdestruktivt och sämre för ens egen del och viss mån andras.
Om du byter arbetsplats i syfte att begrava känslorna kanske skapar större oro och osäkerhet än vad du upplever idag.
Då du utrycker att du enbart vill byta bort en arbetsplats du trivs på för dina känslor så vill jag avsluta med nedanstående.
Din chef kommer med största sannolikhet att hantera situationen väl även om dina känslor inte är besvarade. För det är alla chefers huvudsakliga syfte. Dvs lösa alla typer av situationer på ett professionellt och effektivt vis.