Arbetsmiljö, distansarbete med spädbarn
Hej!
Jag och sambon bor i en trea, och han jobbar enligt överenskommelse med sin arbetsgivare heltid distansarbete hemifrån på annan ort (huvudkontor i Sthlm, vi bor i Umeå).
Nu väntar vi vårt första barn och reflekterar över hur det kommer bli när jag är hemma med barnet och han samtidigt jobbar, och därmed också är hemma. Om barnet skulle gråta mycket/ kolik eller liknande, kommer det möjligen bli klurigt att jobba hemma och samtidigt att jag är föräldraledig med vårt barn hemma.
Han frågar sig nu, är det rimligt, utifrån arbetsmiljösynvinkel, att nu på medarbetarsamtalet diskutera med sin chef om de kan komma överrenes om ett tidsbegränsat avtal för att kunna jobba från ett co-working space/ kontorshotell under perioderna han ska jobba och jag är föräldraledig hemma?
Han har på ett sätt redan en förmån att kunna jobba heltid på distans, och det var i överenskommelse genom att han är efter flera år på företaget är en nyckelperson och de ville gärna ha honom kvar. Nu känner min sambo att det kanske kan vara för mycket att begära att även fråga om de kan stå för en "extra hyra" för hans specifika arbetssituation här på orten där vi bor.
Har någon av er som också är anställd och 100 % distansarbetande (frivilligt i överenskommelse) gjort någon liknande förhandling?
Tack för råd!