• Ledsenheten

    diet på vardagar - äta på helgen?

    hej!


    har vart missnöjd med min kropp och vikt så länge jag minns. vet att jag inte är inte överviktig men vill ändå gå ner för känner mig stor. har haft liknande ?ätstörningsproblem? egentligen sen 3an i lågstadiet och försökt äta mindre osv men de har aldrig riktigt tagit över min vardag. men har jävligt svårt att hålla mig borta från socker? älskar allt onyttigt, älskar fika, godis, chips. förra vintern började jag hetsäta och gick upp från 56 till 62kg. nu vill jag gå ner till 54kg. i höstas började jag spy för att inte gå upp mer. spydde på jobbet, spydde hos vänner och spydde så fort jag åt men slutade nästan helt med de för vill inte få bulimi åså. spyr fortfarande ibland men de är typ bara då jag känner mig alldeles för mätt eller har ätit massa onyttigheter. 


     


    sen i typ december har jag försökt att inte äta något på vardagarna och sen har jag tillåtligt mig själv att äta gotta på helgen. dels för att mina kompisar och familj ska se att jag äter och inte tro att något är fel och dels för att de är så jäävla gott och jag vill försöka ha en bra relation till mat och inte va rädd för sötsaker. äter såklart alltid något på vardagarna oxå men inte lika mkt som förr och för nån vecka sen började jag försöka att inte äta efter kl18 och inte före kl13. äter alltså från ca kl13-18 sen försöker jag fasta från kl18-13. försöker även träna typ 3-4ggr i veckan och bränna alla kalorier jag ätit under den dagen! men jag äter fortfarande de jag vill på helgen vilket kan vara frukost, lunch, snacks, middag, snacks. snackset kan vara typ fika, godis, chips osv.


     


    tror ni detta kommer fungera? alltså kommer jag gå ner i vikt om jag äter max typ 700kcal om dagen på vardagar och fortsätter med fasta grejen och försöka bränna allt jag ätit på gymmet och sen äta vad jag vill och skippa träningen på helgen? 


  • Svar på tråden diet på vardagar - äta på helgen?
  • Anonym (Nej)

    Nej, jag tror inte det är sunt eller effektivt att hårdbanta fem dagar i veckan och sen äta snacks och fika hela helgen. Hur ska du då lära dig nya sunda vanor som gör att du håller vikten? Däremot kan du nog vara lite mer utsvävande på helgen men inte i den omfattning du beskriver.

    Jag gick ned (mycket) för något år sedan och då var det två saker jag unnade mig på helgen. En macka med bregott och ost till frukost och så en god sak som jag varit sugen på under veckan. Den kunde vara skagenröra, en chokladbiskvi, en bit brieost eller liknande. Men det var begränsat till detta, inte både snacks och fika både lördag och söndag. Och på vardagarna åt jag nog dubbelt så många kalorier som du planerar.

    Jag tror hela din familj behöver bättre vanor. Ta tillfället i akt och gör något positivt för er alla.

  • Anonym (Hjärta)

    Om det funkar för dig utan att bli vrålhungrig mellan 18-13 så låter det bra. Du får i dig näring varje dag, men kan också sväva ut och njuta ibland. Jag tycker det låter bra. 

    Förre skribenten tyckte inte det lät långsiktigt, utan att du måste lära dig bra hela tiden, men jag tycker tvärtom: om jag bara ätit nyttigt hela tiden hade det inte fungerat långsiktigt för mig.

  • Anonym (B)

    Du har inget sunt tänk kring mat. Det där är inte hållbart alls. Hitta en kost du kan tänka dig livet ut och sluta fokusera på att banta är mitt tips! 

    om du fokuserar på att bygga muskler så kommer din förbränning öka otroligt mycket och du kommer bli tightare i kroppen. Styrketräning är även bland det bästa du kan göra för din kropp!

    Mat är inte din fiende, mat är för dig som bensin är för en bil.

    Det hela behöver egentligen inte vara så komplicerat - Träna för att bygga muskler, var inte rädd för att äta och ät en varierad kost samt promenera dagligen - mer hållbart än bantningsdieter.

    Om du inte har någon sjukdom som gör det svårt för dig att nå ett mål så kommer detta funka för dig.

  • Anonym (fit)

    Det beror helt på hur mycket du äter på helgen. Du får räkna ihop allt och sedan ta ett medelvärde, ligger det värdet under din förbränning bör du gå ner i vikt.

  • MsM84

    Du misshandlar din kropp som du gör just nu. Du får i dig för lite energi på vardagarna och din kropp kommer bränna muskler för att ha energi, sen överäter (?) du på helgen med onyttiga saker vilket inte kommer ge dig den näring du behöver. Sannolikt kommer du gå ner i vikt men inte få en snyggare kropp. Är det inte viktigare att jobba med en snyggare kropp än en viss vikt? Slutligen håller du på att ge dig själv än mer ätstörningar än du redan har. 

  • Anonym (V)

    Fast de vikterna du räknar upp är inte övervikt om du Inte är extremt kortväxt

  • Anonym (Grönt)

    Jag har accepterat att jag har problem med socker. Men även med bröd och pasta (ris gillar jag inte). Så dessa saker hade jag inte hemma ett tag. Även strösocker och mjöl, detta åkte också ut till en början, men kan ha sakerna i förrådet idag utan att rör ifall de behövs. 

    Men nej, inte ens på helger köper jag något. Det blir max 1-2 gånger i månaden med mörk choklad 80% och uppåt. Men är jag bortbjuden kan jag ta en bit tårta, någon kaka vid speciella tillfällen som födelsedagar, jul, påsk eller liknande. Men maten försöker jag undvika kolhydraterna om det går. Det är ju inte varje helg men någon gång i månaden. 

    Hemma hos mig vet folk att jag inte kommer bjuda på socker. De kan ju äta sånt när de vill, men jag ser till att göra riktig god mat istället (nyttig). Sen är jag är jävel på att baka sockerfritt. Vill besökarna inte äta sockerersättning behövde de inte de. 

    Men denna strategi har jag inte förbjudit mig själv från att äta gott. Men de har kraftig minskat mitt intag vilket också gjort att jag mår bättre. Men är jag bjuden på flera tillställningar under kort tid tackar jag nej till vissa sötsaker helt då med. 

    Du måste sätta hårda gränser mot dig själv. Att äta gott varje helg kommer göra mer skada än nytta. Ät frukost: min är kvarg, kaffe, avokado och kokt ägg. Lunch: Ofast rester från gårdagens mat: Mellanmål: Kokt ägg, stavar av morötter, gurka eller paprika,  avokado, banan, nötter, kvarg, några bitar ost. Middag: LCHF tillagas mat på olika sätt. Framförallt fisk och fågel äter jag.

    Du måste äta något litet kontinuerligt. Kroppen fastar när du sover, 12 timmar brukar vara bra. Så äter du 20 och frukost vid 08 är det bra (på ett ungefär). Helst ska du äta någon timme eller två efter du vaknat så kroppen kommer igång. Men äter du inte börjar kroppen äta dina muskler istället. Fokusera att få i dig mycket protein med ett litet kaloriunderskott om dagarna. Detta gör att kroppen vill använda proteinet att bygga muskler och behålla dessa men använder sitt lagrade fett för att kompensera kaloriunderskottet. 

  • Mrs Moneybags
    Anonym (Grönt) skrev 2023-03-27 10:37:24 följande:

    Jag har accepterat att jag har problem med socker. Men även med bröd och pasta (ris gillar jag inte). Så dessa saker hade jag inte hemma ett tag. Även strösocker och mjöl, detta åkte också ut till en början, men kan ha sakerna i förrådet idag utan att rör ifall de behövs. 

    Men nej, inte ens på helger köper jag något. Det blir max 1-2 gånger i månaden med mörk choklad 80% och uppåt. Men är jag bortbjuden kan jag ta en bit tårta, någon kaka vid speciella tillfällen som födelsedagar, jul, påsk eller liknande. Men maten försöker jag undvika kolhydraterna om det går. Det är ju inte varje helg men någon gång i månaden. 

    Hemma hos mig vet folk att jag inte kommer bjuda på socker. De kan ju äta sånt när de vill, men jag ser till att göra riktig god mat istället (nyttig). Sen är jag är jävel på att baka sockerfritt. Vill besökarna inte äta sockerersättning behövde de inte de. 

    Men denna strategi har jag inte förbjudit mig själv från att äta gott. Men de har kraftig minskat mitt intag vilket också gjort att jag mår bättre. Men är jag bjuden på flera tillställningar under kort tid tackar jag nej till vissa sötsaker helt då med. 

    Du måste sätta hårda gränser mot dig själv. Att äta gott varje helg kommer göra mer skada än nytta. Ät frukost: min är kvarg, kaffe, avokado och kokt ägg. Lunch: Ofast rester från gårdagens mat: Mellanmål: Kokt ägg, stavar av morötter, gurka eller paprika,  avokado, banan, nötter, kvarg, några bitar ost. Middag: LCHF tillagas mat på olika sätt. Framförallt fisk och fågel äter jag.

    Du måste äta något litet kontinuerligt. Kroppen fastar när du sover, 12 timmar brukar vara bra. Så äter du 20 och frukost vid 08 är det bra (på ett ungefär). Helst ska du äta någon timme eller två efter du vaknat så kroppen kommer igång. Men äter du inte börjar kroppen äta dina muskler istället. Fokusera att få i dig mycket protein med ett litet kaloriunderskott om dagarna. Detta gör att kroppen vill använda proteinet att bygga muskler och behålla dessa men använder sitt lagrade fett för att kompensera kaloriunderskottet. 


    Men snälla läs att TS har ätstörningar och väger 62 kg. De här råden är inte för henne. Lycka till med din självspäkning, men TS behöver inte gå ner i vikt. 
  • Anonym (Grönt)
    Mrs Moneybags skrev 2023-03-27 11:52:20 följande:
    Men snälla läs att TS har ätstörningar och väger 62 kg. De här råden är inte för henne. Lycka till med din självspäkning, men TS behöver inte gå ner i vikt. 
    Det vet inte du. TS kan vara kort. Jag väger själv 58 och är av de kraftiga taget med mina 155. 

    Hur som är mitt upplägg inte dåligt även om man vill behålla vikt. Så äter man en större mängd och håller jämvikt. Att hålla med svält på vardagar och vräka i sig under helgen är bra mycket farligare än de förslag jag skrivit. 

    Bara för din tycker att 10 kg extra inte gör något är det fortfarande inte bra. Att hålla på att y är ännu sämre. 

    Självspäkning? För en hälsosam kosthållning och undvika raffinerat socker? Den va rolig :D
  • Ledsenheten

    Menar inte att jag ska vräka i mig på helgerna, tänker att jag tillåter mig själv att äta typ godis osv på en normal nivå men bara på helgerna och så försöker jag äta mindre kalorier i matväg och typ inget socker, godis, fika osv och träna mer på vardagarna.

    Kunde bli att jag fikade på jobbet åså på vardagarna för vi får gratis fika här varje dag och då jag väl hade tagit en bulle tappade jag kontrollen helt gick jag och smååt resten av dagen sen spydde jag då jag kom hem.

    Jag vet att jag inte är överviktig eftersom jag är lång. Jag är 170cm och har en ?normal? vikt men är fortfarande missnöjd med min kropp och ser mig själv som väldigt stor. Jag är inte smal men jag vill vara smal och har alltid viljat vara de. Har aldrig tyckt om min kropp speciellt inte mina lår. Stör mig även väldigt mycket bara på siffrorna på vågen så dom måste ner de bara är så. 

    Har någon nått tips då på hur man slutar vara så himla himla beroende av socker då? Då kanske jag lyckas skippa de på helgen oxå om jag slutar med det helt men de känns jätte svårt.

  • Anonym (Jen)

    Min vikt ligger runt 55 kg. 
    Så här gör jag för att hålla vikten. 30 min på min Crosstrainer varje morgon innan frukost 4-5 ggr per vecka.  Till frukost en smörgås med pålägg. En talrik yoghurt och en frukt. Lunch lagad mat. Det som lunchrestaurangen på jobbet serverar. Vanlig mat. på kvällen lagad middag med familjen. Vanlig husmanskost tillagad med smör och grädde. Jag äter tills jag blir ohungirig. Tar bara om i fall det är extra gott. Äter ett par frukter om dagen också. 


    Och så till godiset. Jag är en riktig godisgris så det hoppar jag inte över. Äter lördag och fredag. Älskar chips och smågodis. Hade lätt kunnat smälla i mej en hel chipspåse själv om jag hade tillgång till det. Det finns små chipspåsar. Jag köper såna. Det räcker för suget och när man vet att man har mindre vråläter man inte på samma sätt. Samma med smågodis-lösgodis. Jag köper 10-bitar  inte mer. Det räcker också.  Har man mer stoppar man i sej utan att tänka sej för. 


    Hemligheten för mej att hålla vikten på det här sättet är crosstrainern. Slutar jag går vikten sakta uppåt. Kommer man i gång med det blir det en rutin likväl som att borsta tänderna. att 

Svar på tråden diet på vardagar - äta på helgen?