• Anonym (unrecovered)

Jag mår så dåligt av att arbeta, vill sluta

Alla tycker att jag är dum i huvudet som säger det. Drar fram allt "bra" med att arbeta. Tjäna pengar, träffa folk, ha något att göra om dagarna bla, bla, bla.  Det där som får mig att må dåligt, alltså. Det är därför man ska jobba.

Jag fick extra ledigt två veckor förra sommaren, så hade alltså 6 veckors semester, då skule jag "hinna vila upp mig ordentligt och må bra till jobbet sen igen". Näpp. Mådde lika dåligt igen efter tre dagars jobb. 

Ska jag bara sluta jobba helt enkelt? Jag har pengar så jag klarar mig till 77. Jag lär väl få säga upp kontakten med min familj för de förstår uppenbarligen inte hur jag mår.

• Svar på tråden Jag mår så dåligt av att arbeta, vill sluta
  • Anonym (Chilla)

Låter både dramatiskt och gränslöst att sluta jobba helt och leva på tillgångar till 77. Dessutom säga upp bekantskapen med familjen.

Prova att byta jobb/gå ned i tid istället?

• Anonym (unrecovered)
    Anonym (Chilla) skrev 2023-03-24 20:38:30 följande:

Låter både dramatiskt och gränslöst att sluta jobba helt och leva på tillgångar till 77. Dessutom säga upp bekantskapen med familjen.

Prova att byta jobb/gå ned i tid istället?

Gränslöst? hur då menar du?

Jag har haft ganska många jobb vid det är laget. Stannar sällan mer än 2 år på en plats för att jag mår för dåligt, och särskilt i början av arbetslivet var det många jobbyten just för att jag mådde dåligt och då var det ok och uppmuntrat för att "jag var ung och behövde hitta vad jag trivdes med".
  • Anonym (Ålder)

Hur gammal är du? Om du har råd att sluta jobba är det väl inget att tveka på?

• Anonym (Chilla)
    Anonym (unrecovered) skrev 2023-03-24 21:04:11 följande:
    Gränslöst? hur då menar du?

Jag har haft ganska många jobb vid det är laget. Stannar sällan mer än 2 år på en plats för att jag mår för dåligt, och särskilt i början av arbetslivet var det många jobbyten just för att jag mådde dåligt och då var det ok och uppmuntrat för att "jag var ung och behövde hitta vad jag trivdes med".
    Visst, jobb kanske inte är din grej. Du verkar ha testat mycket och uppenbarligen inte hittat nåt du tyckt funkat bra. Men varför måste du bryta med familjen för det? Det ena har väl inte med det andra att göra?
  • Anonym (Visey)

Om du har så du klarar dig till 77 så har du ju alla möjligheter i världen att säga upp dig, vila upp dig, och sedan om några år om du vill plugga något du tycker är roligt och kanske hitta drömjobbet?
    Hittar du inte drömjobbet så behöver du ju bara jobba lite då och då för att fåpengarna att räcka längre om det skulle behövas.

Jag antar att du räknat med inflationer och högre utgifter allt eftersom åren går när du räknar med pengar till 77? Hur gammal är du nu?

Strunta i vad familjen säger, de hade säkert önskat att de var i din sits.
    Och du måste ju faktiskt inte tala om att du slutar jobba, hur ska de få veta om du inte säger något? (Gissar du menar familj som du inte bor med)

• Anonym (B)

Har du någon diagnos som gör att du kanske inte kan jobba heltid? Eller jobba öht?

• Goneril

Du behöver alltså intearbeta för att försörja dig så på så sätt är du ju priviligierad, men utan arbete och interagerande med andra kommer du att förtvina mentalt, du kommer att bli dummare och dummare. Arbete är utvecklande och ger dig möjlighet att skapa nätverk. Detta har du säkert hört, men se till att hålla hjärnan i trim på annat sätt! Skriv en bok, tid har du ju! Titeln kunde vara: "Ett liv utanför normen". 

• Anonym (KännermedTS)
    Goneril skrev 2023-03-24 23:05:01 följande:

Du behöver alltså intearbeta för att försörja dig så på så sätt är du ju priviligierad, men utan arbete och interagerande med andra kommer du att förtvina mentalt, du kommer att bli dummare och dummare. Arbete är utvecklande och ger dig möjlighet att skapa nätverk. Detta har du säkert hört, men se till att hålla hjärnan i trim på annat sätt! Skriv en bok, tid har du ju! Titeln kunde vara: "Ett liv utanför normen". 

Det är givetvis olika men jag känner ju att det är på jobbet man blir dum. Tvingas ihop med en massa psykfall som dränerar en på den lilla energi man har. Hela tiden behöva bita sig i tungan för att inte explodera. "Byt jobb då!". Jaa, för det är ju lätt.....

Jag känner med TS! Hade jag kunnat sluta jobba så hade jag gjort det direkt! Själv valt mitt umgänge, kanske jobbat ideellt med något som intresserar och roar mig. Kanske tagit ett deltidsjobb inom något roligare.
  • Kirenaj68
    Anonym (unrecovered) skrev 2023-03-24 20:32:22 följande:
    Jag mår så dåligt av att arbeta, vill sluta

Alla tycker att jag är dum i huvudet som säger det. Drar fram allt "bra" med att arbeta. Tjäna pengar, träffa folk, ha något att göra om dagarna bla, bla, bla.  Det där som får mig att må dåligt, alltså. Det är därför man ska jobba.

Jag fick extra ledigt två veckor förra sommaren, så hade alltså 6 veckors semester, då skule jag "hinna vila upp mig ordentligt och må bra till jobbet sen igen". Näpp. Mådde lika dåligt igen efter tre dagars jobb. 

Ska jag bara sluta jobba helt enkelt? Jag har pengar så jag klarar mig till 77. Jag lär väl få säga upp kontakten med min familj för de förstår uppenbarligen inte hur jag mår.

Sluta jobba då om du nu klarar dig till 77 år ålder.....
  • Anonym (unrecovered)
    Anonym (Ålder) skrev 2023-03-24 21:12:29 följande:

Hur gammal är du? Om du har råd att sluta jobba är det väl inget att tveka på?

32. Jag tvekar för att min familj redan hatar mig för att jag tänker så här. 
Svar på tråden Jag mår så dåligt av att arbeta, vill sluta